12.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-5 RF 2.0 – unohda suorin tie kotiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudet linjat, vanhat hyveet. Hyvää: ajettavuus, moottori, vaihteensiirto, taloudellisuus, lukkoperä vakiona Huonoa: tuulensuhinat katto avattuna, pitkille kuljettajille ahdas Kysymys on yksinkertainen: kangaskattoinen perinteikäs roadster vai aukeava targakatto? Uuden Mazda MX-5 RF -mallin myötä japanilaisklassikkoa tarjotaan ensimmäistä kertaa kahdella erilaisella korimallilla. Aiemmin tarjolla oli vain samoja linjoja noudattavat kangas- ja kovakatot.Nyt sarjavalmisteisessa MX-5:ssä on ensimmäistä kertaa selkeä kattolinja, joka ei häviä korin uumeniin katon auetessa. Se muuttaa auton ulkonäköä huomattavan paljon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLinjat kunnossaMazdan muotoilijat ovat hakeneet RF-malliin inspiraatiota menneiltä vuosikymmeniltä. Sivuprofiililta auto muistuttaa irroitettavalla targa-katolla varustettua coupea, mutta näkymä takaviistosta paljastaa kauas nurkkiin venytetyt C-pilarit – aivan kuin vuonna 1976 esitellyssä Jaguar XJ-S:ssä.Uusi erikoinen kattolinja yhdistyy roadsterista tuttuun alaosaan sulavasti, joskin melkoista katvetta aiheuttaen. Erityisesti alaviistosta tarkasteltuna Mazda näyttää suljettuna linjakkaalta, jopa erikoiselta. Ylempää tarkasteltuna paneelien rajojen jakosaumat paljastavat koko kattorakenteen liikkuvaksi: napin painalluksella massiiviset B-pilarit nousevat ylös takaviistoon, ja takalasi sekä kattopala laskeutuvat korin uumeniin – onneksi katon asento ei vaikuta 127 litran tavaratilaan.Monimutkainen katto tuo MX-5:een 45 arvokasta lisäkiloa, mutta perusauton keveyden ansiota puntari pysyy 1 045 kilossa.Katon avaus sujuu 12 sekunnissa 9 kilometrin tuntivauhtiin saakka. Aukeavalle kovakatolle hienoja lukemia, mutta kangaskattoiseen MX-5:een verrattuna noin 9 sekuntia ja kymmeniä kilometrejä tunnissa heikompia lukemia.Suljettuna sivistyneempiKatto avattuna RF sopii parhaiten taajamakruisailuun, sillä jo 80 kilometrin tuntinopeudessa ilmavirta suhisee rajusti B-pilarin ympärillä, juuri korvan juuressa. Vastapainoksi RF tarjoaa katto suljettuna miellyttävän coupémaisen tunnelman – kunhan autoon mahtuu sisään. Kenties suljettu katto tuo koriin myös hieman lisää jäykkyyttä, mutta vailla suoraa vertailua roadsteriin eroja on mahdoton sanoa.Toisin sanoen: hienoisesta lisäpainosta huolimatta MX-5 RF vetää kuljettajan naaman roadsterista tuttuun kestohymyyn.Matalasta huipputehosta huolimatta voimavarat riittävät mainiosti – takapuolituntuman perusteella kiihtyvyys on 200-hevosvoimaisen Toyota GT86:n luokkaa.Rajua kiihtyvyyttä enemmän MX-5:ssä miellyttää kaksilitraisen ahtamattoman moottorin välitön kaasuvaste, ilahduttavan tarkka vaihteensiirto ja alaspäinvaihdoissa kaasuttelut salliva poljinasettelu.Lisäpisteet Mazda ansaitsee hämmentävästä taloudellisuudesta: luvatun kulutuksen saavuttaminen vaatii huomattavan raskasta kaasujalkaa. Taloudellinen kuski leikkaa lupauksista helposti litran.Auto ja minäVaikka reipas kiihdyttely ei aiheuta vakavia taloudellisia seuraamuksia, nauttii MX-5:stä alhaisista nopeuksista asti. Auto reagoi kuljettajan käskyihin herkästi, mutta hellästi. Väärät komennot aiheuttavat lievää puskua tai yliohjausta, mutta vain sen verran, että kuljettaja ymmärtää ja oppii.Monista urheilullisista nykyautoista poiketen ajamisen hauskuus ei perustu kyvykkään alustan mahdollistamiin korkeisiin äärinopeuksiin, vaan jo tavallisissa vauhdissa tapahtuvaan kuljettajan ja auton vuorovaikutukseen. Roadsterin ensikoeajossa moitittuun kallisteluunkin tottuu lopulta: korin soisi liikehtivän hillitymmin, mutta eipä nykytilanne lopulta haittaa.Eli kumpi? Kysymys on oikeastaan turha. Avoautoilua ja urheiluautojuuria rakastavalle kangaskattoinen MX-5 Roadster on edelleen kenties markkinoiden paras auto. Avoautona uusi RF-malli ei alkuperäistä peittoa – se on vaihtoehto heille, jotka haluavat nauttia MX-5:stä, mutta vierastavat avoautoilua.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda MX-5 RF 2.0 Skyactiv-G Premium Sport Hinta alkaen 41 556 € Moottori Bensiinimoottori, 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 118 kW (160 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (4000 r/min) Vääntö 200 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 3915 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1230 mm, akseliväli 2310 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta tai 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen