6.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Monipuolinen farmari – Renault Megane Sport Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Megane Sport Tourer on monipuolinen farmariauto tavaroiden ja matkustajien kuljetukseen. Hyvää: tavaratilan muunneltavuus, takamatkustajien tilat. Huonoa: tiukka kilpailutilanne. Renault Megane Sport Tourer on mitä lupaa. Tavaroiden kuljettaminen on tällä farmarilla niin helppoa kuin se nyt vaan voi olla henkilöautolla. Muunneltavuutta riittää, mutta siinä ei ole sorruttu kikkailuun vaan muunneltavuus on toteutettu kuljetustarpeita ajatellen.Muunneltavuus alkaa tavaratilan lattiasta. Lattian voi asettaa tarpeiden mukaan kahdelle korkeudelle tai tilan voi jakaa poikittain kahteen osaan – ja molemmat vaihtoehdot on helppo toteuttaa käytännössä. Ostokset saa sujuvasti laskettua kyytiin ja ne eivät liu’u tavaratilassa holtittomasti, kiitos väliseinän.Kiinnitystarpeisiin on myös kiinnityskoukut tavaratilan molemmilla reunoilla ja lisävarusteena voi tilata verkon, jolla tavarat saa vielä varmemmin pysymään paikoillaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisävarusteena lisää kuljetettavuuttaKun kyytiin on saatava enemmän tai isompaa tavaraa, käännetään istuinten selkänojia alas. Lopputuloksena on tasaista lattiapinta-alaa parhaimmillaan jopa 2,7 metriä pitkälle tavaralle. Pitkän tavaran kuljettamismahdollisuudesta on kiittäminen sujuvasti nurin kääntyvää etumatkustajan selkänojaa.Erityiskiitos suunnittelijalle, joka on älynnyt muotoilla tavaratilan peitteen rullalle oman sijoituspaikan tavaratilan reunaan. Näin rulla ei vie tilaa tavarankuljetustarpeilta, mutta kulkee silti koko ajan siististi mukana.Lattian muunneltavuus ja etuistuimen selkänojan taitettavuus ovat vakiona nyt koeajetussa Bose-varustetasossa. Edullisempaan Zen-varusteluun ne saa lisävarusteena 640 eurolla. Myös kattokaiteet kuuluvat vakiona Bose-varusteluun.Matkustajien mukavuus on farmariautossa tietysti vähintään yhtä tärkeää kuin tavaratilojen ulottuvuudet.Kokoisekseen Megane onnistuu myös tässä tehtävässä hienosti. Auton pituus on malliuudistuksen myötä kasvanut 45 milliä ja se lienee käytetty nimenomaan matkustajien eduksi, sillä tavaratilan koko on pysynyt ennallaan.Etuistuimilla on normaalin mukavat oltavat, mutta takaistuimella erityisesti jalkatilaa on auton kokoon nähden kiitettävästi. Kun myös olkatilaa on niin edessä kuin takana auton kokoon nähden hyvin.Moottoreina yksi diesel, kaksi bensiiniäRenault Megane Sport Toureriin on saatavilla 110-hevosvoimainen diesel kuusiportaisella manuaalivaihteistolla tai kaksoiskytkinautomaattina.Bensiinimoottoreita on kaksi. 101-hevosvoimaisen bensiinimoottorin yhteydessä on aina kuusiportainen manuaalivaihteisto. 130-hevosvoimaisen bensiinimoottorin yhteyteen voi valita manuaalivaihteiston sijasta myöhemmin seitsenportaisen kaksoiskytkimellä varustetun automaatin.Lisäksi tarjolla on myöskin bensiinikäyttöinen 204 hevosvoimainen sporttimalli Sport Tourer GT. Katso GT:n pystyperämallin koeajo tästä.Koeajossa ollut Renault Megane Sport Tourer TCe 130 Bose edustaa malliston keskikastia 28 190 euron hinnallaan. Lisävarusteina olleet heijastusnäyttö tuulilasiin, mukautuva vakionopeussäädin, lämmitettävä ohjauspyörä ja erikoismetalliväri nostivat koeajetun yksilön hinnan 29 770 euroon.1,2-litrainen bensiinimoottori kuljettaa Renault Megane Sport Toureria siististi.Arkisissa käyttötilanteissa moitteen sijaa on vaikea löytää. Entistä matalampi kori ja leveämpi raideväli niin edessä kuin takana parantavat ajettavuutta.Tiukka kisa ostajistaAjettavuudeltaan Megane on myös farmarina helppo ja kepeä. Mittaristot ovat selkeät ja reilut ja ison kosketusnäytön käytön oppii pienellä harjoittelulla. Sen jälkeen käyttö on loogista ja sujuvaa. Navigointi ja käyttöjärjestelmä on suomenkielinen.Varustetason nimi viittaa siihen, että autossa on Bose Surround Sound –järjestelmä. Bosen ja Renaultin yhteistyönä toteutettuna se tarjoaa niin kuljettajalle kuin kaikille matkustajillekin äänentoiston huippua.Perhefarmareiden tarjonta on asiakkaan eduksi vallan runsaasta ja mielenkiintoista. Meganen osalta kisaa ostajista kiristää myös talon sisällä isosisko Talisman. Hinta voi ratkaista valinnan Meganen eduksi, mutta helpolla Megane ei tule markkinaosuuksia napsimaan tiukasti kilpaillussa markkinalohkossaan.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari SaarentausPäivitetty: 20.10 6.1.2017: Lisätty maininta Megane Sport Tourer GT:stä. Renault Megane Sport Tourer Energy TCe 130 Bose Hinta alkaen 21 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 770 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (132 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4626 mm, leveys 2100 mm, korkeus 2058 mm, akseliväli 1591–1586 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen