6.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Monipuolinen farmari – Renault Megane Sport Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Megane Sport Tourer on monipuolinen farmariauto tavaroiden ja matkustajien kuljetukseen. Hyvää: tavaratilan muunneltavuus, takamatkustajien tilat. Huonoa: tiukka kilpailutilanne. Renault Megane Sport Tourer on mitä lupaa. Tavaroiden kuljettaminen on tällä farmarilla niin helppoa kuin se nyt vaan voi olla henkilöautolla. Muunneltavuutta riittää, mutta siinä ei ole sorruttu kikkailuun vaan muunneltavuus on toteutettu kuljetustarpeita ajatellen. Muunneltavuus alkaa tavaratilan lattiasta. Lattian voi asettaa tarpeiden mukaan kahdelle korkeudelle tai tilan voi jakaa poikittain kahteen osaan – ja molemmat vaihtoehdot on helppo toteuttaa käytännössä. Ostokset saa sujuvasti laskettua kyytiin ja ne eivät liu’u tavaratilassa holtittomasti, kiitos väliseinän. Kiinnitystarpeisiin on myös kiinnityskoukut tavaratilan molemmilla reunoilla ja lisävarusteena voi tilata verkon, jolla tavarat saa vielä varmemmin pysymään paikoillaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisävarusteena lisää kuljetettavuutta Kun kyytiin on saatava enemmän tai isompaa tavaraa, käännetään istuinten selkänojia alas. Lopputuloksena on tasaista lattiapinta-alaa parhaimmillaan jopa 2,7 metriä pitkälle tavaralle. Pitkän tavaran kuljettamismahdollisuudesta on kiittäminen sujuvasti nurin kääntyvää etumatkustajan selkänojaa. Erityiskiitos suunnittelijalle, joka on älynnyt muotoilla tavaratilan peitteen rullalle oman sijoituspaikan tavaratilan reunaan. Näin rulla ei vie tilaa tavarankuljetustarpeilta, mutta kulkee silti koko ajan siististi mukana. Lattian muunneltavuus ja etuistuimen selkänojan taitettavuus ovat vakiona nyt koeajetussa Bose-varustetasossa. Edullisempaan Zen-varusteluun ne saa lisävarusteena 640 eurolla. Myös kattokaiteet kuuluvat vakiona Bose-varusteluun. Matkustajien mukavuus on farmariautossa tietysti vähintään yhtä tärkeää kuin tavaratilojen ulottuvuudet. Kokoisekseen Megane onnistuu myös tässä tehtävässä hienosti. Auton pituus on malliuudistuksen myötä kasvanut 45 milliä ja se lienee käytetty nimenomaan matkustajien eduksi, sillä tavaratilan koko on pysynyt ennallaan. Etuistuimilla on normaalin mukavat oltavat, mutta takaistuimella erityisesti jalkatilaa on auton kokoon nähden kiitettävästi. Kun myös olkatilaa on niin edessä kuin takana auton kokoon nähden hyvin. Moottoreina yksi diesel, kaksi bensiiniä Renault Megane Sport Toureriin on saatavilla 110-hevosvoimainen diesel kuusiportaisella manuaalivaihteistolla tai kaksoiskytkinautomaattina. Bensiinimoottoreita on kaksi. 101-hevosvoimaisen bensiinimoottorin yhteydessä on aina kuusiportainen manuaalivaihteisto. 130-hevosvoimaisen bensiinimoottorin yhteyteen voi valita manuaalivaihteiston sijasta myöhemmin seitsenportaisen kaksoiskytkimellä varustetun automaatin. Lisäksi tarjolla on myöskin bensiinikäyttöinen 204 hevosvoimainen sporttimalli Sport Tourer GT. Katso GT:n pystyperämallin koeajo tästä. Koeajossa ollut Renault Megane Sport Tourer TCe 130 Bose edustaa malliston keskikastia 28 190 euron hinnallaan. Lisävarusteina olleet heijastusnäyttö tuulilasiin, mukautuva vakionopeussäädin, lämmitettävä ohjauspyörä ja erikoismetalliväri nostivat koeajetun yksilön hinnan 29 770 euroon. 1,2-litrainen bensiinimoottori kuljettaa Renault Megane Sport Toureria siististi. Arkisissa käyttötilanteissa moitteen sijaa on vaikea löytää. Entistä matalampi kori ja leveämpi raideväli niin edessä kuin takana parantavat ajettavuutta. Tiukka kisa ostajista Ajettavuudeltaan Megane on myös farmarina helppo ja kepeä. Mittaristot ovat selkeät ja reilut ja ison kosketusnäytön käytön oppii pienellä harjoittelulla. Sen jälkeen käyttö on loogista ja sujuvaa. Navigointi ja käyttöjärjestelmä on suomenkielinen. Varustetason nimi viittaa siihen, että autossa on Bose Surround Sound –järjestelmä. Bosen ja Renaultin yhteistyönä toteutettuna se tarjoaa niin kuljettajalle kuin kaikille matkustajillekin äänentoiston huippua. Perhefarmareiden tarjonta on asiakkaan eduksi vallan runsaasta ja mielenkiintoista. Meganen osalta kisaa ostajista kiristää myös talon sisällä isosisko Talisman. Hinta voi ratkaista valinnan Meganen eduksi, mutta helpolla Megane ei tule markkinaosuuksia napsimaan tiukasti kilpaillussa markkinalohkossaan. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Päivitetty: 20.10 6.1.2017: Lisätty maininta Megane Sport Tourer GT:stä. Renault Megane Sport Tourer Energy TCe 130 Bose Hinta alkaen 21 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 770 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (132 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4626 mm, leveys 2100 mm, korkeus 2058 mm, akseliväli 1591–1586 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?