26.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: kuuma Renault Mégane GT jättää kylmäksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Megane GT tarjoaa teknisen, mutta miedon lähestymistavan kuumaan luukkuperään. Hyvää: tyylikkyys, moninaiset säädöt. Huonoa: etuistuimet, laimea sporttiasetus. Alemman keskiluokan sportteja on nykyään tavallaan kahta lajiketta. Moottorin numerossa 6/2016 vertaillun Civic Type R:n ja 308 GTi:n kaltaisten hurjimusten alapuolelle on muodostunut miedompien vauhtiautojen ryhmä, jotka yhdistävät sopivan urheilullisuuden arkiajon ajomukavuuteen. Näille apajille ryntää nyt myös Renault uudella Mégane GT:llä. Aseina ovat 205-heppainen bensaturbo, automaattisella lähtöjärjestelmällä varustettu kaksoiskytkinvaihteisto sekä nelipyöräohjaus. Niin pyöräntuentaa, jarruja kuin ohjaustakin on kehitetty. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pystyakselinsa ympäri Myös Mégane GT:n sisustus on urheilullisempi, jopa liiankin, sillä istuin paljastuu yllättävän kovaksi. Eihän tämän pitänyt mikään raaseri olla. Silti sivutuet eivät liimaa kroppaa kunnolla penkkiin, ja kun reisitukikin jää vajaaksi, on pakko pettyä. Tien päällä tunnelma paranee, mutta säilyy kaiken aikaa vähän ristiriitaisena. Nelipyöräohjauksen olemassaolon kyllä aistii: perä tuntuu nuljuavan alta, ja kääntelyyn riittävät todella pienet ratin liikkeet. Muuten systeemin tarpeellisuudesta on vaikea päästä jyvälle – hyväalustainen auto kun on maailman sivu pärjännyt kahdella ohjaavalla pyörällä. Méganen moninaisiin ajoasetussäätöihin on GT:ssä istutettu sport-tila, joka terävöittää ohjaustehostusta, nelipyöräohjausta, moottorin ja vaihteiston toimintaa sekä äänimaailmaa. Digimittaristostakin löytyy halukkaille kilpa-automainen näkymä. Ero normiasetuksiin tuntuu pieneltä, joten sportilla voi ajella päivät läpeensä mukavuuden kaikkoamatta. Säädettävää iskunvaimennusta ei ole, mutta vaimennuksen ilmoitetaan olevan jopa perus-Méganea pehmeämmän – kiitos alustan muun jäykistelyn. Tämän huomaa myös ajossa. Ei täryytystä, vaan isot heitot ylittyvät jopa miellyttävyydellä maustettuna. Lähinnä fiilistä häiritsee rengasmelu – pätkä vastavedettyä asvalttia moottoritiellä antoi mielikuvan siitä, miten harmoninen GT saattaa Keski-Euroopassa olla. Potkua löytyy sen verran kuin paperiarvojen perusteella voi olettaa: kiivasta muttei räjähtävää. Kaksoiskytkinvaihteisto on lajilleen tyypillinen – vaihtaa kuin ajatus, mutta kaupunkiajossa nykii melkoisesti. Ratatunnelmaa voi hakea ratin lavoista. Taas sitä ranskalaisuutta Tuskin olin ehtinyt kehua Méganen perusdieselin helposti lähestyttäväksi ranskalaiseksi, kun koeajoon tuli tällainen malli, mistä ei oikein saa otetta. Ei GT-versiossa mitään varsinaista vikaa ole, mutta se ei oikein tiedä olisiko kyseessä todellinen sportti vai matka-auto. Viimeksi mainittuun jo paremmat istuimet tekisivät terää. Teknisesti orientoituneelle vauhtiveikolle Mégane GT tarjoaa varmasti elämyksiä, mutta perinteisempi mieli jää vähän ihmettelemään. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Mégane GT TCe 205 EDC7-aut 4Control Hinta alkaen 33 990 € Moottori 1 618 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 151 kW (204 hv), 6 000 r/min Vääntö 280 Nm (2 400 r/min) Vääntö 280 Nm (2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4359 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1447 mm, akseliväli 2669 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?