16.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: ratavalmis Peugeot 308 GTi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ratavalmis sportti ei vierasta arkiajoa. Hyvää: moottori, vaihteisto, jarrut. Huonoa: kuljettajan polvitila, takaistuimen vajavainen reisituki. Peugeot Sport on saanut vapaat kädet jatkojalostaa oman näkemyksensä emotehtaan automallista. Peugeot 308 GTi:n vauhdista vastaa 1,6-litrainen turbomoottori, joka pohjautuu merkin 208 R5 -kilpamoottoriin. Tehoa on 270 hevosvoimaa (200 kW), ja vääntömomenttia 330 newtonmetriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toimiva kompromissi Ajettavuudeltaan uutuus osoittautuu onnistuneeksi mukavuuden ja suorituskyvyn kompromissiksi. Mukulakivikaduilla alusta vaikuttaa hieman kovalta, mutta muualla kokemusta leimaavat mukavuus ja hiljaisuus. Se yllättää, sillä Peugeot 308 GTi on varustettu niukasti vaimentavilla 235/35 R19 -matalaprofiilirenkailla. Ohjaus on tarkka ja kohtuunopea. Auto on vakaa jopa pomppuisella tiellä. Saan ajoparikseni rallin yhdeksänkertaisen suomenmestarin Juha Salon, joten vuoristoreitillä saan ammattikilpa-ajajan näkemyksen autosta. – En odottanut, että tämä olisi näin ketterä. Jousitus toimii mutkatielläkin, vaikka se kaupungissa ja moottoritiellä oli mukavan pehmeä, Salo arvioi. Erinomaiset jarrut Torsen-tyyppinen tasauspyörästön mekaaninen lukko tunnistaa luiston ja siirtää 35 prosenttia sutivan pyörän väännöstä pitävälle pyörälle. Näin taataan kääntyvyys ja vetopito vaativissakin olosuhteissa. Bragan moottoriradalla käy ilmi, että yhdessä erittäin onnistuneen jousituksen kanssa lukko vähentää aliohjautumista. Auto ei puske aivan yhtä paljon kuin lukoton, vaikka ajan tahallaan kaarteisiin ylikovaa. Alconin valmistamat jarrut takaavat, että hidastuvuus on huippuluokkaa. Jarrutehoa voi lisätä vähitellen ja koska auton balanssi on hyvä, jopa kesken kaarteen voi vauhtia hillitä ajautumatta hallitsemattomiin sivuluisuihin. Sivistynyt moottori Laaja vääntö yhdistettynä melko tiheään kuusiportaisen vaihteiston välitykseen pohjustavat ajomukavuuden. Turboahdin on twinscroll-tyyppinen. Kaasunvaihtoa tehostetaan säätyvillä nokka-akseleilla ja muuttuvilla venttiilien nousuilla. Ahtopaine on korkea (1,5 bar). Moottorin ääneen ja kaasuun vastaavuuteen voi vaikuttaa keskikonsolin Sport-napilla. Ajonvakautuksen herkkyys vähenee ja ääni on räyhäkkäämpi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomeen tammikuussa Sisällä tyyli punaisine tikkauksineen tukee olemusta. Etuistuimet eivät jätä jossiteltavaa. Sivutuki on hyvä ja säätöjä riittää. Mittariston keskiosa ajotietokoneen näyttöineen jää harmittavasti ohjauspyörän taa piiloon. Pieni kiusa on myös keskikonsolin kulma, joka painaa oikean jalan polvea reippaammassa ajossa. Kun hinta ratkeaa, selviää miten uutuus asemoituu kapeaan ja tiukasti kilpailtuun autoluokkaan. Suomeen 308 GTi saapuu tammikuussa. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Peugeot 308 GTi Hinta alkaen 0 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 200 kW (270 hv), 6000 r/min Vääntö 330 Nm (1900 r/min) Vääntö 330 Nm (1900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?