15.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Renault Mégane dCi – helppo ranskalainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dieselmoottorinen Renault Mégane dCi on mukava ja persoonallinen, muttei ärsytä. Hyvää: ajomukavuus, kojelaudan ergonomia. Huonoa: suppea dieselmallisto. Ranskalaiset autot ovat tyylikkäitä, persoonallisia ja mukavia – mutta täynnä kummallisia yksityiskohtia, jotka karkottavat pikkumaiset autoilijat muunmaalaisten merkkien ohjaimiin.Näinhän se meni – aina tämän vuosituhannen alkuun asti. Sitten ranskalaiset, niin PSA-yhtymän Citroën ja Peugeot kuin niistä erillään toimiva Renaultkin, ryhtyivät kuin matkimaan saksalaisvalmistajia.Tai siltä se ainakin ulkopuolisen silmiin näytti. Pehmeysperinteet väistyivät, ja alustat sekä istuimet jämäköityivät malli mallilta niin, että lopulta monet ranskalaisautot sijoittuivat jopa luokkiensa epämukavimpien joukkoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJälleen mukavaSiksi oli ilahduttavaa havaita, että uudessa Méganessa mukavuuspalikat ovat jälleen kohdallaan. Niin istuimet kuin jousituskin ovat juuri sopivan pehmeät, ja kun tähän yhdistetään rellujen tavaramerkki eli alhainen melutaso, ainekset miellyttävään matka-autoon ovat kasassa.Erityisen harmonista on se, että mukavuus on nyt yhdistetty ärsyttämättömiin kuoriin.Vaihdekeppi ja seisontajarrun kahva on sijoitettu varsin ylös, mutta muuten ajoasennon mittasuhteet ovat kutakuinkin normaalit. Kojelaudan keskiosa on erikoisen näköinen, mutta käyttö sujuu mutkattomasti, sillä kosketusnäytön grafiikka ja tuntuma ovat poikkeuksellisen hyvät.Myös näytön alla olevat katkaisimet ja säätimet on ryhmitelty väljästi ja havainnollisesti. Lisäpisteitä rellumaisesta radion erillisestä säätimestä ohjauspyörän alla, sekä avaimettomasta käytöstä, joka jopa lukitsee ovet itsestään autosta poistumisen jälkeen.Toimivaa, sujuvaa ja käytännöllistä – kehusanoja, joita ei kovin moni ranskalainen auto ole osakseen saanut.Harmiton moottoriSuomessa myydään diesel-Méganeista vain 110 hevosvoiman tehoista 1,5-litraista – sama moottori on ollut käytössä edellisessäkin mallissa. Se käy siististi ja liikuttaa Méganea sopivalla sykkeellä.Arkiajoa helpottaa se, että kaasun ja kytkimen yhteispeli on luontevaa, ja kone vetää alakierroksilla ilman suurta kuollutta kohtaa. Mutta vaikka auto on uusi, muutama menneestä muistuttava pikkupiirre löytyy: vaihteensiirto kolahtelee aiempien rellujen tapaan, eikä sähköisen ohjaustehostimen suodattama tuntuma ole moottoritien loivissa kaarteissa täydellinen.Silti epäkohdat ovat niin pieniä, että kokonaisuus jää reilusti plussan puolelle. Etenkin, kun se ranskalainen tyylikkyyskin on säilytetty.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Mégane Hatchback Energy dCi 110 Zen Hinta alkaen 23 590 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4000 r/min Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 95 g/km Mitat pituus 4359 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1447 mm, akseliväli 2669 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen