15.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Renault Mégane dCi – helppo ranskalainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dieselmoottorinen Renault Mégane dCi on mukava ja persoonallinen, muttei ärsytä. Hyvää: ajomukavuus, kojelaudan ergonomia. Huonoa: suppea dieselmallisto. Ranskalaiset autot ovat tyylikkäitä, persoonallisia ja mukavia – mutta täynnä kummallisia yksityiskohtia, jotka karkottavat pikkumaiset autoilijat muunmaalaisten merkkien ohjaimiin. Näinhän se meni – aina tämän vuosituhannen alkuun asti. Sitten ranskalaiset, niin PSA-yhtymän Citroën ja Peugeot kuin niistä erillään toimiva Renaultkin, ryhtyivät kuin matkimaan saksalaisvalmistajia. Tai siltä se ainakin ulkopuolisen silmiin näytti. Pehmeysperinteet väistyivät, ja alustat sekä istuimet jämäköityivät malli mallilta niin, että lopulta monet ranskalaisautot sijoittuivat jopa luokkiensa epämukavimpien joukkoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jälleen mukava Siksi oli ilahduttavaa havaita, että uudessa Méganessa mukavuuspalikat ovat jälleen kohdallaan. Niin istuimet kuin jousituskin ovat juuri sopivan pehmeät, ja kun tähän yhdistetään rellujen tavaramerkki eli alhainen melutaso, ainekset miellyttävään matka-autoon ovat kasassa. Erityisen harmonista on se, että mukavuus on nyt yhdistetty ärsyttämättömiin kuoriin. Vaihdekeppi ja seisontajarrun kahva on sijoitettu varsin ylös, mutta muuten ajoasennon mittasuhteet ovat kutakuinkin normaalit. Kojelaudan keskiosa on erikoisen näköinen, mutta käyttö sujuu mutkattomasti, sillä kosketusnäytön grafiikka ja tuntuma ovat poikkeuksellisen hyvät. Myös näytön alla olevat katkaisimet ja säätimet on ryhmitelty väljästi ja havainnollisesti. Lisäpisteitä rellumaisesta radion erillisestä säätimestä ohjauspyörän alla, sekä avaimettomasta käytöstä, joka jopa lukitsee ovet itsestään autosta poistumisen jälkeen. Toimivaa, sujuvaa ja käytännöllistä – kehusanoja, joita ei kovin moni ranskalainen auto ole osakseen saanut. Harmiton moottori Suomessa myydään diesel-Méganeista vain 110 hevosvoiman tehoista 1,5-litraista – sama moottori on ollut käytössä edellisessäkin mallissa. Se käy siististi ja liikuttaa Méganea sopivalla sykkeellä. Arkiajoa helpottaa se, että kaasun ja kytkimen yhteispeli on luontevaa, ja kone vetää alakierroksilla ilman suurta kuollutta kohtaa. Mutta vaikka auto on uusi, muutama menneestä muistuttava pikkupiirre löytyy: vaihteensiirto kolahtelee aiempien rellujen tapaan, eikä sähköisen ohjaustehostimen suodattama tuntuma ole moottoritien loivissa kaarteissa täydellinen. Silti epäkohdat ovat niin pieniä, että kokonaisuus jää reilusti plussan puolelle. Etenkin, kun se ranskalainen tyylikkyyskin on säilytetty. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Mégane Hatchback Energy dCi 110 Zen Hinta alkaen 23 590 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4000 r/min Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 95 g/km Mitat pituus 4359 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1447 mm, akseliväli 2669 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?