6.1.2016

Koeajo: Honda Civic Type R on kallis, mutta koukuttava

Honda Civic Type R

310 hevosvoimaa on paljon, mutta niin on myös 50 000 euroa.

Honda Civic Type R:llä on edessä melkoinen työ. Poikkeuksellisen raju korisarja herättää kovia lupauksia suorituskyvystä. Ilmanohjainten, helmasarjojen ja 310 hevosvoimaisen turbomoottorin yhdistelmän pitäisi jotenkin perustella noin 50 000 euron hinta.

Moottori on irtiotto aiemmista Type R -malleista. Korkeaviritteisten, lähes instrumenttimaisten ahtamattomien moottoreiden sijaan nyt luotetaan ylipaineiseen turbovoimaan. Kiehtovat imuäänet ovat vaihtuneet väkevään 400 newtonmetrin vääntömomenttiin, joka on käytössä 2 500–4 500 kierroksella minuutissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ahdin helpottaa ajoa

Uutuusmoottori häviää sielukkuudessa vanhoille VTEC-voimanlähteille, mutta ahtimen ansiosta ajaminen on helpompaa. Veto on raivokasta kautta koko kierroslukualueen, ja nykyaikaiseksi ahdetuksi moottoriksi Honda kiertää pirteästi punarajalle saakka.

Honda Civic Type R

Tasaisen väännön ja erittäin sulavan kuusivaihteisen käsivaihteiston ansiosta arkiajo uudella Type R:llä on vaivatonta. Elämää helpottavat myös hyvät tilat, jotka ovat siirtyneet tavallisesta Civicistä Type R:ään lähes sellaisenaan. Takapolvitilat kärsivät hieman muhkeista etuistuimista, mutta erinomainen tuen ansiosta uhraus on ymmärrettävä. Kääntöpuolena on suurten sivutukien hankaloittama käynti ulos ja sisään.

Mutta ei noin 50 000 euron Civiciä pelkkien tilojen vuoksi osteta. Paras vastine rahoille tarjoillaan +R-painikkeella. Painallus värjää mittariston punaiseksi, iskunvaimennus jäykistyy ja kaasunvaste terävöityy. Type R herää eloon.

Nopea ja määrätietoinen

310 hevosvoimaa repii eturenkaista kaiken irti. Keula hakee ja vikuroi, mutta voima siirtyy tiehen. Ajoittain moottorista kantautuu vienoa konekiväärimäistä parkunaa, joka vie ajatukset Hondan 90-luvun moottoreihin.

Honda Civic Type R

Kirkkaat vaihtovalot syttyvät. Kiihtyvyys taukoaa vaihdon ajaksi, mutta yläkierroksilla turboahdin tulee mukaan lähes viiveettä. Kiihtyvyys jatkuu raivolla läpi seuraavan vaihteen. Honda lupaa menon jatkuvan aina 270 kilometriin tunnissa asti!

Mutkaan Civic Type R kääntyy määrätietoisesti ja kallistelematta. Kuljettajalle syntyy vahva luottamus auton liikkeisiin, vaikka ohjauksen keskialue jääkin keinotekoisen tunnottomaksi. Auton perusbalanssi on kevyen puskeva, mutta perän saa irti kaasunnostolla.

Epävakautta jarrutuksissa

Mutkista kiihdyttämistä auttaa torsen-tyyppinen tasauspyörästön lukko. Vetopito on hyvä, ja reippaalla kaasunkäytöllä keula hakeutuu sisämutkaa kohti. Sähkösäätöinen iskunvaimennus selviää kunnialla pahoistakin töyssyistä, mutta vaatii ymmärrystä arkiajossa.

Honda Civic Type R

Auton nopeudesta kertoo alle kahdeksan minuutin kierrosaika Nürburgring Nordschleife -kilparadalla. Honda on tehnyt kierrosajasta suuren numeron, joten auton rauhattomuus rajuissa jarrutuksissa hieman ihmetyttää. Slovakia Ringillä ajetuissa ensikoeajoissa auto haki jarrutuksissa todella paljon, eikä muutaman koejarrutuksen perusteella ongelma ole poistunut Suomeen saapuneissa autoissa.

Honda Civic Type R on erittäin nopea ja hauska perheauto, joka tarjoaa myös monipuoliset tilat. Ominaisuudet ovat kunnossa, mutta aivan hintansa edestä hauskuutta Honda ei tarjoa. Vika ei ole Civic Type R:ssä, vaan Seatin hinnoittelussa. Yhtä etevä Seat Leon Cupra maksaa 10 000 euroa vähemmän, ja sitä on vaikea antaa Hondalle anteeksi.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Honda Civic Type R GT

Hinta alkaen

50 500 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 996 cm³, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

228 kW (310 hv), 6500 r/min

Vääntö

400 Nm (2500–4500 r/min)

Vääntö

400 Nm (2500–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,7 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

170 g/km

Takuu

3 vuotta/100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat