6.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: Honda Civic Type R on kallis, mutta koukuttava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 310 hevosvoimaa on paljon, mutta niin on myös 50 000 euroa. Honda Civic Type R:llä on edessä melkoinen työ. Poikkeuksellisen raju korisarja herättää kovia lupauksia suorituskyvystä. Ilmanohjainten, helmasarjojen ja 310 hevosvoimaisen turbomoottorin yhdistelmän pitäisi jotenkin perustella noin 50 000 euron hinta.Moottori on irtiotto aiemmista Type R -malleista. Korkeaviritteisten, lähes instrumenttimaisten ahtamattomien moottoreiden sijaan nyt luotetaan ylipaineiseen turbovoimaan. Kiehtovat imuäänet ovat vaihtuneet väkevään 400 newtonmetrin vääntömomenttiin, joka on käytössä 2 500–4 500 kierroksella minuutissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAhdin helpottaa ajoaUutuusmoottori häviää sielukkuudessa vanhoille VTEC-voimanlähteille, mutta ahtimen ansiosta ajaminen on helpompaa. Veto on raivokasta kautta koko kierroslukualueen, ja nykyaikaiseksi ahdetuksi moottoriksi Honda kiertää pirteästi punarajalle saakka.Tasaisen väännön ja erittäin sulavan kuusivaihteisen käsivaihteiston ansiosta arkiajo uudella Type R:llä on vaivatonta. Elämää helpottavat myös hyvät tilat, jotka ovat siirtyneet tavallisesta Civicistä Type R:ään lähes sellaisenaan. Takapolvitilat kärsivät hieman muhkeista etuistuimista, mutta erinomainen tuen ansiosta uhraus on ymmärrettävä. Kääntöpuolena on suurten sivutukien hankaloittama käynti ulos ja sisään.Mutta ei noin 50 000 euron Civiciä pelkkien tilojen vuoksi osteta. Paras vastine rahoille tarjoillaan +R-painikkeella. Painallus värjää mittariston punaiseksi, iskunvaimennus jäykistyy ja kaasunvaste terävöityy. Type R herää eloon.Nopea ja määrätietoinen310 hevosvoimaa repii eturenkaista kaiken irti. Keula hakee ja vikuroi, mutta voima siirtyy tiehen. Ajoittain moottorista kantautuu vienoa konekiväärimäistä parkunaa, joka vie ajatukset Hondan 90-luvun moottoreihin.Kirkkaat vaihtovalot syttyvät. Kiihtyvyys taukoaa vaihdon ajaksi, mutta yläkierroksilla turboahdin tulee mukaan lähes viiveettä. Kiihtyvyys jatkuu raivolla läpi seuraavan vaihteen. Honda lupaa menon jatkuvan aina 270 kilometriin tunnissa asti!Mutkaan Civic Type R kääntyy määrätietoisesti ja kallistelematta. Kuljettajalle syntyy vahva luottamus auton liikkeisiin, vaikka ohjauksen keskialue jääkin keinotekoisen tunnottomaksi. Auton perusbalanssi on kevyen puskeva, mutta perän saa irti kaasunnostolla.Epävakautta jarrutuksissaMutkista kiihdyttämistä auttaa torsen-tyyppinen tasauspyörästön lukko. Vetopito on hyvä, ja reippaalla kaasunkäytöllä keula hakeutuu sisämutkaa kohti. Sähkösäätöinen iskunvaimennus selviää kunnialla pahoistakin töyssyistä, mutta vaatii ymmärrystä arkiajossa.Auton nopeudesta kertoo alle kahdeksan minuutin kierrosaika Nürburgring Nordschleife -kilparadalla. Honda on tehnyt kierrosajasta suuren numeron, joten auton rauhattomuus rajuissa jarrutuksissa hieman ihmetyttää. Slovakia Ringillä ajetuissa ensikoeajoissa auto haki jarrutuksissa todella paljon, eikä muutaman koejarrutuksen perusteella ongelma ole poistunut Suomeen saapuneissa autoissa.Honda Civic Type R on erittäin nopea ja hauska perheauto, joka tarjoaa myös monipuoliset tilat. Ominaisuudet ovat kunnossa, mutta aivan hintansa edestä hauskuutta Honda ei tarjoa. Vika ei ole Civic Type R:ssä, vaan Seatin hinnoittelussa. Yhtä etevä Seat Leon Cupra maksaa 10 000 euroa vähemmän, ja sitä on vaikea antaa Hondalle anteeksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Honda Civic Type R GT Hinta alkaen 50 500 € Moottori Bensiinimoottori 1 996 cm³, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 228 kW (310 hv), 6500 r/min Vääntö 400 Nm (2500–4500 r/min) Vääntö 400 Nm (2500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 170 g/km Takuu 3 vuotta/100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla