13.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: parempi pikkuveli – Lexus UX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus UX on perheensä tuorein tulokas, ja yllättää positiivisesti. Hyvää: ulkonäkö erottautumishaluisille, jousitus, melutaso, kuskin penkin säätövarat, laadukas ohjaamo. Huonoa: ulkonäkö konservatiivisille, tilat. Katumaastoautoilu paisuu aina vain isommaksi muoti-ilmiöksi. Lexus venyttää sekin luokkarajoja, ja lähtee nyt mukaan kisaan kompaktia premium-crossoveria omakseen haaveilevien alati kasvavasta joukosta. Lexus UX on siis kokonaan uusi tulokas perheessä, ja sen myötä merkin valikoima kattaa jo kymmenen mallia. Kaikkein edullisin Lexus eli CT 200h ei ole ollut jättimenestys, eli UX:stä toivotaan selvästi parempaa ja houkuttelevampaa sisäänheittäjää Lexus-maailmaan. Ainakin fiilikseltään ja laatuvaikutelmaltaan autot ovat ensikoeajon perusteella kuin eri planeetalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Iso ja pieni Mikään pikkuauto ei UX ole, sillä pituutta kertyy 4,5 metriä. Keula on massiivinen, kylkilinja puolestaan yllättävän siro, ja perässä on jänniä yksityiskohtia vaikka muille jakaa. UX ei siis jätä kylmäksi, vaan varmasti polarisoi mielipiteitä hyvinkin radikaalisti. Mutta koostaan huolimatta UX ei myöskään ole mikään tilaihme. Piirustuspöydällä on luotu raju ja tietyistä kulmista hyvin voimakkaasti pullisteleva paketti, jonka sisätilat ja takakontti ovat samaa tasoa kuin alemman kokoluokan viistoperissä. Kyseessä ei ole siis perheauto – etenkin kun tavaratila on melko matala. Moottorin ja voimalinjan valinta on yksinkertaista, sillä vaihtoehtoja on tasan yksi. UX 250h toimitetaan uuden kaksilitraisen vapaasti hengittävän 152-hevosvoimaisen bensakoneen sekä kahdesta sähkömoottorista saadun 109 hevosvoiman tehon yhdistelmällä: voimalinjan yhteisteho on 184 kilowattia. Vetävien pyörien lukumäärän suhteen valintoja joutuu kyllä tekemään. Nelivedosta joutuu pulittamaan vajaat 3 000 euroa enemmän kuin etuvedosta. Myös tyylimaku vaikuttaa valintoihin. Comfort, Premium ja Luxury -varustelinjat tulevat hieman erilaisella keulalla ja lisukkeilla kuin F Sport ja F Sport S. Ylhäältä alas Ensikoeajolla oli mahdollista ajaa sekä etuvetoinen Luxury että nelivetoinen F Sport S -tason auto. Suomessa tosin Luxury on aina nelivetoinen. Lexukselle tyypillisesti Luxury ottaa tien epätasaisuudet hieman pehmeämmin, mutta tällä kertaa F Sport S ei ole aivan yhtä kova kuin mihin UX:n isommissa sisarissa on saatu tottua. Jousitusta voi pitää onnistuneena; se vaimentaa jämäkän mukavasti töyssyjä jopa 18-tuumaisilla ja matalaprofiilisilla renkailla varustettuna. Tästä on kiittäminen hyvin toimivaa säädettävää iskunvaimennusta. UX:n istuma-asentoon voi vaikuttaa yllättävän paljon, sillä kuskin penkin korkeussäätö on poikkeuksellisen runsas. Penkki alhaalla fiilis on hieman kuin niiden edellä mainittujen kompaktien viistoperien ratin takana, penkki ylhäällä tunnelma puolestaan kohoaa korostetun katumaasturimaiseksi. Edelleen portaaton Lexuksen portaattoman hybridivoimansiirron käyttömukavuutta on hiottu taas piirun verran mukavampaan suuntaan, ja perusajossa asiat toimivat miellyttävästi ja suurin piirtein niin kuin kuski haluaa. Mutta kun moottorin kuormitusta kasvatetaan, vanha häiritsevä ominaisuus eli kasvava melutaso nousee esiin. Tähän voi onneksi vaikuttaa ajo-ohjelman valinnalla. Moodeja on F Sport -malleissa viisi: eko, normi, sporttinen, vielä sporttisempi sekä yksilöity. Vihreimmällä asetuksella kaasun vaste suorastaan pakottaa ajamaan taloudellisesti, kun taas Sport S+ räyhättää konetta hieman turhankin rajusti. Luonnollisimmalta voimalinja tuntuu normaaliasetuksella. Ja voimalinjassahan sähkö on mukana Toyota-strategian mukaisesti, eli pientä akkua ladataan vain jarrutusenergiaa talteen ottamalla, ja pelkällä sähköllä voidaan ajaa yhtä kyytiä korkeintaan pari kilometriä. Taiten ajaen sähköllä voi kuitenkin hissutella yllättävän ison osan normaalista arkiliikkumisesta. Edullisimmillaan UX irtoaa kaupasta etuvetoisena Comfortina 40 425 eurolla, ja pisimmän sentin eli 60 119 euroa joutuu pulittamaan nelivetoisesta F Sport S:stä. Tällöin autossa on vakiona lähes kaikki. Maahantuoja veikkaa myydyimmäksi varustetasoksi Premiumia, jolloin hintahaarukka on 46 356–49 170 euroa. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lisätietoa: www.lexus.fi/ux Lexus UX F Sport S Hinta alkaen 60 119 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 119 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, neliveto. Sähkömoottorit 80 kW (109 hv), 202 Nm. Teho 112 kW (152 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 135 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4495 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2640 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmän takuu 5 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?