24.2.2017

Koeajo: perhefarkulla 4,9 sekunnissa sataseen – Seat Leon ST Cupra 300 4Drive

Leon ST Cupra 300

300 hevosvoimaa ja neliveto piristävät kenties markkinoiden hauskinta perhesporttia. Hyvää: hinta, suorituskyky, ajettavuus, hauskuus. Huonoa: saisiko perinteisen käsijarrun takaisin?

Seat Leon Cuprassa on ripaus taikaa. Auto koostuu muista Volkswagen-konsernin malleista tutuista komponenteista, mutta kokonaisuus nousee yli osiensa summan.

Vuodesta 2012 valmistetun nykykorin Seat Leon Cupra on kehittynyt portaittain. Mallisto aloitti 265 ja 280 hevosvoimaisina, ja nykyiseen 300 hevosvoimaan saavuttiin 290 hevosvoimaisen välimallin kautta.

Leon ST Cupra 300

Tehoerojen sijaan Leon Cuprien ajokokemusta on aina hallinnut repivästi rajoittimelle vetävä moottori, hieno alusta, toimiva ohjaus ja erityisesti upea etuakselin tasauspyörästön lukko. Sähkömekaanisesti toteutettu järjestelmä säätää etupyörien välistä lukitusta ajotilanteen mukaan.

Lopputuloksena on Seat Leon, jonka etupyörillä on lähes käsittämätön ote asvaltista. Neutraali, tarvittaessa jopa hivenen yliohjaava käytös on mannaa kilparadoilla ja Etelä-Euroopan väljästi nopeusrajoitetuilla vuoristoteillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Herkkua kilparadoilla

Todisteena sähkömekaanisen lukon kyvykkyydestä on Seat Leon Cup Racer -kilpa-auto, jonka kerrotaan käyttävän tuotantomallin tasauspyörästön komponentteja.

Seat Leon Cupracer
Leon Cupracer antaa paitsi nimen Cupralle, perustuu auto samaan tekniikkaan. Moottori ja sähkömekaaninen tasauspyörästönlukko ovat yhteisiä. Cupracerin saa DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla sekä kalliimmalla sekventiaalivaihteistolla. Noin 90 000 euron hintaisena Leon Cupracer on Seatin kallein malli.

Suomessa Leon Cupran ongelma on aina ollut hauskuuden kausiluontoisuus. Kuumilla kesäteillä auto on ollut kenties etuvetoisista sporteista se kaikkein hauskin, mutta sateiset syksyt ja lumiset talvet ovat taannuttaneet tämänkin ruutipakkauksen litraisen perusmallien tasolle.

Audi, Volkswagen vai Seat?

Leonin kasvojenkohotuksen yhteydessä Espanjasta kantautui ilouutinen: Leon ST -farmarimallin Cupra-painokseen voi nyt tilata nelivedon.

Leon ST Cupra 300
Nelivedon tunnistaa vain pienestä 4Drive-logosta.

Nelivetoisen 300 hevosvoimaisen ja kaksoiskytkinvaihteistolla varustetun Leon ST Cupra 300 4Driven saa noin 46 000 eurolla. Se on paljon rahaa, mutta lähes identtisellä voimalinjalla varustettu Volkswagen Golf R maksaa viitosella alkavia summia. Laadukkaasta, mutta joukon hillityimmästä Audi S3:sta saa pulittaa jo kymppitonnin enemmän.

Leon ST Cupra 300
Sisusta noudattaa uudistettua perus-Leonia. Uusi kosketusnäyttö on menettänyt pikanäppäimet ja kartan zoomausnupin, mutta pyöritettävä äänenvoimakkuudensäädin löytyy.

Hintaero näkyy Seatin viimeistelyssä. Auto on laadukkaasti kasattu, mutta valitut materiaalit ja somisteet ovat Volkswagenia arkisempia. Audiin verrattuna Seatin yleisilme tuntuu lähes käytetyltä autolta.

Rakkautta ajamiseen

Vähät muovitekstuureista, sisusta on ergonomisesti toimiva ja hoitaa asiansa. Seat Leon Cupra on aina säteillyt rakkautta ajamiseen, eikä neliveto riko perinteitä.

Seat Leon Cupra 300
Leon Cupra on tarjolla ST-farmarina, kolmiovisena Leon SC:nä ja tavallisena viisiovisena Leonina. Nelivedon saa vain ST-farmariin.

Nelivedon valitseva joutuu luopumaan upeasta tasauspyörästön lukosta, mutta takapyörille ohjattava voima paikkaa tilannetta. Voimanjaosta vastaa konsernin poikittaismoottorisista tuttu BorgWarnerin valmistama sähköohjattu lamellikytkin, joka ennen tunnettiin nimellä Haldex.

Yksinkertainen, mutta toimivaksi säädetty systeemi saa tukea erinomaisesta alustavirityksestä. Nelivetoinen Cupra etenee tasapainoisesti, vain kaikkein nopeimmissa loivissa kaarteissa se puskee etuvetoista enemmän.

Leon ST Cupra 300

Vastapainoksi neljä vetävää pyörää tarjoavat repivää kiihtyvyyttä ulos tiukoista neulansilmistä, missä etuvetoisen voimavarat riittävät kääntämään kalliita renkaita siniseksi savuksi. Sataseen Leon ST Cupran luvataan sinkoavan 4,9 sekunnissa!

Jääradalle Leon ST Cupralla mieliville tiedoksi: ajonvakautuksen voi kytkeä sallivampaan urheilutilaan tai sammuttaa kokonaan. Valitettavasti käsijarru on nyt sähköistä tyyppiä, ja se ei tiukoissa neulansilmissä naurata.

Seat Leon ST Cupra 300
Kilparadoilla Leon lienee yhä hauskimmillaan etuvetoisena, mutta ympärivuotiseksi käyttöautoksi neliveto on selvä valinta. Varmuutta asiaan ei saatu, sillä upealla Castellolin kilparadalla autoa pääsi ajamaan vain etuvetoisena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Performance Pack palkitsee

Minkä tahansa version 300 hevosvoimaisesta Leon Cuprasta valitseekaan, kannattaa ratapäiville mielivän tilata auto tilata Performance Pack -lisävarustepaketin kera. Etuakselin jarrusatulat päivittyvät nelimäntäisiin Bremboihin ja 19-tuumaisille vanteille kiedotaan Michelinin superpitävät Pilot Sport Cup 2 -ratapäivärenkaat. Ne toimivat erinomaisesti vakiovarusteisen sähkösäädettävän DCC-iskunvaimennuksen kanssa: mukavuusasetuksilla Leon Cupra on jämäkkä, muttei ärsyttävän pintakova.

Leon ST Cupra 300
Michelin Pilot Sport Cup 2:t ovat asianharrastajan valinta. Pelkkään arkiajoon tavallisemmat rengasvalinnat ovat helpompi vaihtoehto.

Urheilullisimmalla Cupra-asetuksella auto herää eloon: alusta jäykistyy, tienpinnan heitot tasoittuvat ja keula puree ahnaasti asvalttia. Leon etenee mutkien läpi tavalla, johon tuskin yksikään alle 50 000 euron henkilöauto kykenee.

Seat Leon ST Cupra 300

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat