24.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: perhefarkulla 4,9 sekunnissa sataseen – Seat Leon ST Cupra 300 4Drive Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 300 hevosvoimaa ja neliveto piristävät kenties markkinoiden hauskinta perhesporttia. Hyvää: hinta, suorituskyky, ajettavuus, hauskuus. Huonoa: saisiko perinteisen käsijarrun takaisin? Seat Leon Cuprassa on ripaus taikaa. Auto koostuu muista Volkswagen-konsernin malleista tutuista komponenteista, mutta kokonaisuus nousee yli osiensa summan. Vuodesta 2012 valmistetun nykykorin Seat Leon Cupra on kehittynyt portaittain. Mallisto aloitti 265 ja 280 hevosvoimaisina, ja nykyiseen 300 hevosvoimaan saavuttiin 290 hevosvoimaisen välimallin kautta. Tehoerojen sijaan Leon Cuprien ajokokemusta on aina hallinnut repivästi rajoittimelle vetävä moottori, hieno alusta, toimiva ohjaus ja erityisesti upea etuakselin tasauspyörästön lukko. Sähkömekaanisesti toteutettu järjestelmä säätää etupyörien välistä lukitusta ajotilanteen mukaan. Lopputuloksena on Seat Leon, jonka etupyörillä on lähes käsittämätön ote asvaltista. Neutraali, tarvittaessa jopa hivenen yliohjaava käytös on mannaa kilparadoilla ja Etelä-Euroopan väljästi nopeusrajoitetuilla vuoristoteillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Herkkua kilparadoilla Todisteena sähkömekaanisen lukon kyvykkyydestä on Seat Leon Cup Racer -kilpa-auto, jonka kerrotaan käyttävän tuotantomallin tasauspyörästön komponentteja. Leon Cupracer antaa paitsi nimen Cupralle, perustuu auto samaan tekniikkaan. Moottori ja sähkömekaaninen tasauspyörästönlukko ovat yhteisiä. Cupracerin saa DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla sekä kalliimmalla sekventiaalivaihteistolla. Noin 90 000 euron hintaisena Leon Cupracer on Seatin kallein malli. Suomessa Leon Cupran ongelma on aina ollut hauskuuden kausiluontoisuus. Kuumilla kesäteillä auto on ollut kenties etuvetoisista sporteista se kaikkein hauskin, mutta sateiset syksyt ja lumiset talvet ovat taannuttaneet tämänkin ruutipakkauksen litraisen perusmallien tasolle. Audi, Volkswagen vai Seat? Leonin kasvojenkohotuksen yhteydessä Espanjasta kantautui ilouutinen: Leon ST -farmarimallin Cupra-painokseen voi nyt tilata nelivedon. Nelivedon tunnistaa vain pienestä 4Drive-logosta. Nelivetoisen 300 hevosvoimaisen ja kaksoiskytkinvaihteistolla varustetun Leon ST Cupra 300 4Driven saa noin 46 000 eurolla. Se on paljon rahaa, mutta lähes identtisellä voimalinjalla varustettu Volkswagen Golf R maksaa viitosella alkavia summia. Laadukkaasta, mutta joukon hillityimmästä Audi S3:sta saa pulittaa jo kymppitonnin enemmän. Sisusta noudattaa uudistettua perus-Leonia. Uusi kosketusnäyttö on menettänyt pikanäppäimet ja kartan zoomausnupin, mutta pyöritettävä äänenvoimakkuudensäädin löytyy. Hintaero näkyy Seatin viimeistelyssä. Auto on laadukkaasti kasattu, mutta valitut materiaalit ja somisteet ovat Volkswagenia arkisempia. Audiin verrattuna Seatin yleisilme tuntuu lähes käytetyltä autolta. Rakkautta ajamiseen Vähät muovitekstuureista, sisusta on ergonomisesti toimiva ja hoitaa asiansa. Seat Leon Cupra on aina säteillyt rakkautta ajamiseen, eikä neliveto riko perinteitä. Leon Cupra on tarjolla ST-farmarina, kolmiovisena Leon SC:nä ja tavallisena viisiovisena Leonina. Nelivedon saa vain ST-farmariin. Nelivedon valitseva joutuu luopumaan upeasta tasauspyörästön lukosta, mutta takapyörille ohjattava voima paikkaa tilannetta. Voimanjaosta vastaa konsernin poikittaismoottorisista tuttu BorgWarnerin valmistama sähköohjattu lamellikytkin, joka ennen tunnettiin nimellä Haldex. Yksinkertainen, mutta toimivaksi säädetty systeemi saa tukea erinomaisesta alustavirityksestä. Nelivetoinen Cupra etenee tasapainoisesti, vain kaikkein nopeimmissa loivissa kaarteissa se puskee etuvetoista enemmän. Vastapainoksi neljä vetävää pyörää tarjoavat repivää kiihtyvyyttä ulos tiukoista neulansilmistä, missä etuvetoisen voimavarat riittävät kääntämään kalliita renkaita siniseksi savuksi. Sataseen Leon ST Cupran luvataan sinkoavan 4,9 sekunnissa! Jääradalle Leon ST Cupralla mieliville tiedoksi: ajonvakautuksen voi kytkeä sallivampaan urheilutilaan tai sammuttaa kokonaan. Valitettavasti käsijarru on nyt sähköistä tyyppiä, ja se ei tiukoissa neulansilmissä naurata. Kilparadoilla Leon lienee yhä hauskimmillaan etuvetoisena, mutta ympärivuotiseksi käyttöautoksi neliveto on selvä valinta. Varmuutta asiaan ei saatu, sillä upealla Castellolin kilparadalla autoa pääsi ajamaan vain etuvetoisena. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Performance Pack palkitsee Minkä tahansa version 300 hevosvoimaisesta Leon Cuprasta valitseekaan, kannattaa ratapäiville mielivän tilata auto tilata Performance Pack -lisävarustepaketin kera. Etuakselin jarrusatulat päivittyvät nelimäntäisiin Bremboihin ja 19-tuumaisille vanteille kiedotaan Michelinin superpitävät Pilot Sport Cup 2 -ratapäivärenkaat. Ne toimivat erinomaisesti vakiovarusteisen sähkösäädettävän DCC-iskunvaimennuksen kanssa: mukavuusasetuksilla Leon Cupra on jämäkkä, muttei ärsyttävän pintakova. Michelin Pilot Sport Cup 2:t ovat asianharrastajan valinta. Pelkkään arkiajoon tavallisemmat rengasvalinnat ovat helpompi vaihtoehto. Urheilullisimmalla Cupra-asetuksella auto herää eloon: alusta jäykistyy, tienpinnan heitot tasoittuvat ja keula puree ahnaasti asvalttia. Leon etenee mutkien läpi tavalla, johon tuskin yksikään alle 50 000 euron henkilöauto kykenee. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan