Rapido V62

Ajoneuvot Koeajo Matkailuajoneuvot 18.12.2020

Koeajo: Rapido V62 – kasvavatko retkeilyauton tilat, kun WC siirretään auton takaosaan?

Retkeilyautot mielletään usein varsin ahtaiksi. Rapido V62 tarjoaa poikkeavalla pohjaratkaisullaan avarampaa tilaa, tosin sänkytilan kustannuksella. Hyvää: tilat retkeilyautoksi, voimalinja, varustelu. Huonoa: kolinat, sängylle ei voi saapua sivusta.

Peltikorinen retkeilyauto, jollaista myös koeajomme Fiat Ducato -pohjainen Rapido V62 edustaa, ihastuttaa kuluttajia suhteellisella näppäryydellään. Pakettiauton omaan koriin rakennetut retkeilyautot ovat integroituihin ja alkovimallisiin matkailuautoihin nähden kätevän kokoisia, ja ajo-ominaisuudet ovat täten lähempänä tavallista pakettiautoa.

Rapido V62

Jo ensituntumalta Rapido tuntuukin huomattavasti kätevämmältä. Tuuli ottaa auton sivuihin huomattavasti lievemmin, ja kapeammat mitat antavat luottamusta mutkaisella tiellä ajamiseen. ZF:n yhdeksänportainen automaattivaihteisto toimii saumattomasti, ja 140 hevosvoimaa tuottava 2,3-litrainen turbodiesel liikuttaa peltikorista matkakotia rivakasti. Rapidon istuimet tuntuvat huomattavasti Ducaton vakiojakkaroita ergonomisemmilta.

Rapido V62

Runsaammin ohituksia harrastavalle löytyy lisävarustelistalta myös 160-hevosvoimainen moottoriversio reilun kahdentuhannen euron lisähintaan, ja yhä 20 hevosvoimaa tehokkaampi neljällä ekstratonnilla. Kaasujalkaa tosin suitsivat muista matkailuautokoreista tutut asumisosan kolinat ja natinat, jotka kantautuvat korviin varsin kovaäänisinä.

Ei haasta puoli-integroituja

Kompaktimmat ulkomitat tarkoittavat luonnollisesti myös ahtaampia sisätiloja. Rapido V62:ssa tätä on pyritty kompensoimaan poikkeavalla pohjaratkaisulla.

Rapido V62

Yleensä retkeilyautossa sänky on auton takaosassa, kuten nytkin. Mutta siinä missä parisänky on usein koko takaosan levyinen, Rapidossa peti on rakennettu hieman kapeammaksi, jotta sen viereen on saatu siirrettyä WC/suihkutilat. Näin saniteettitilat eivät pienennä itse asumisosaa, mutta sänky jää vastaavasti hieman normaalia kapeammaksi. Parisängyn viereen ahdettu WC on kuitenkin yllättävän tilava, joten ratkaisu tuntuu kerrassaan nerokkaalta.

Rapido V62

Vaikka Rapido V62 on retkeilyautoksi varsin tilava, ei se haasta puoli-integroitujen tiloja. Sohvaryhmän käyttäminen vaatii pientä säätämistä, sillä kuljettajan istuinta on muistettava vetää eteenpäin, jotta asumisosan pöydän saa tarpeeksi etäälle sohvasta. Onneksi tämä muunnos tapahtuu erittäin näppärästi muutamissa sekunneissa, ja yhtä nopeasti pöytä myös irtoaa takamatkustajien tilan parantamiseksi.

Rapido V62

Etuistuimet saa käännettyä asumisosan pöytään päin, ja lisää istumatilaa on liukuoven edessä sijaitsevalla kaasupullojen ympärille rakennetulla penkillä. Näin pöydän ympärille mahtuu hyvin viisikin ihmistä.

Vaihtoehtoinen lämmitystapa

Kaasun ja sähkön lisäksi koeajoyksilömme lämpiää auton polttoaineella. Diesel-lämmitys tuo etenkin talvisin miellyttävästi lisäaikaa sivistyksen tavoittamattomissa, kun lämmitys ei ole ainoastaan kahden kaasupullon varassa. Ainakin kun ulkolämpötila on nollan tuntumassa, diesel-lämmitin pitää sisälämpötilan yhtä hyvin kuin kaasulämmityskin – joskin lämmittimen käynnistyessä asuinosan sisävalot särisevät hetken suuremman virtakuormituksen vuoksi.

Rapido V62

L-mallinen keittiö on retkeilyautoksi varsin avara, ja pitkien ikkunoiden sekä panoraamakattoikkunan ansiosta valoisuus tuo sisälle tilavuuden tuntua. Kolmannen kaasupolttimen puute ei juurikaan rajoita ruoan tekemistä kahdelle, mutta isommalla poppoolla kattilat voivat välillä joutua odottamaan vuoroaan. Jääkaapin oven lisäksi myös pakasteluukun kansi aukeaa näppärästi molempiin suuntiin.

Paripedin lisäksi pöytäryhmästä saa tarvittaessa taiteltua 85 cm leveän ja 180 cm pitkän lisäsängyn, jolle sopii yksi aikuinen. Mukavuutta on tarjolla takamatkustajillekin, sillä sohvaryhmän istuin on säädettävissä pituussuuntaisesti, joten takana ei tarvitse pönöttää yhdeksänkymmenen asteen kulmassa. Yksinkertainen, mutta erinomainen lisä mukavoittaa myös esimerkiksi pöydän ääressä työskentelemistä.

Rapido V62

Vakiovarusteisiin kuuluu myös sivuoven viereen sijoitettu televisioteline, jonka avulla ruudun saa suunnattua sohvaryhmälle tai peräosan parisänkyä kohden. Tilankäytöllisesti paikkaan ei kuitenkaan istu järkevästi kovin suuri näköradio, joten parisängyn perältä töllön katsominen vaatinee silmien siristelyä.

Kattava vakiovarustelu täyttää tarpeet

Rapido V62 on varsin kattavasti varusteltu. Ducaton uusi yhdeksänportainen automaattivaihteisto kuuluu vakiovarusteisiin, kuten panoraamakattoikkunakin. Pohjoismaissa vakiona tulevaan Scandinavian Exclusive -pakettiin kuuluu myös kaasupullonvaihtaja, sähköinen lattialämmitys, lämmitettävä harmaavesisäiliö, hyönteissuojaovi ja kaksi keskuslukitusavainta, jotka käyttävät myös asuinosan liukuovea.

Ilmaiseksi varusteet eivät tule, mutta auton 66 600 euron lähtöhinta tuntuu varsin kohtuulliselta. Koeajoyksilömme hinta nousee muun muassa lisäakulla, 16-tuumaisilla vanteilla, Truma Combi 6 EH -lämmitinjärjestelmällä ja asunto-osan diesellämmittimellä 75 370 euroon, mutta mikään näistä ei tunnu välttämättömältä lisältä kattavan vakiovarustelun ansiosta.

Samaan hintaan voi hankkia myös puoli-integroidun matkailuauton, mutta jos sellainen tuntuu ulkomittojensa puolesta kömpelöltä, on Rapido V62 erinomainen vaihtoehto.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Rapido

Kaikki koeajot

Uusimmat