27.7.2021

Koeajo: Seat Leon säästää sekä ajokuluissa että hankintahinnassa

Seat Leon TGI

Seat Leon TGI -kaasuauto tarjoaa perusmallista tutut vahvuudet ja heikkoudet, mutta hieman edullisimmilla käyttökuluilla. Hyvää: edullista ajoa. Huonoa: pienet ärsytyksen aiheet.

Seat Leon omaa hyvät peruspalikat, mutta kokonaisuus ei ole toistaiseksi ihastuttanut aivan yhtä lailla. Leon TGI on tämän auton kaasukäyttöinen vaihtoehto, jonka saa sekä 5-oviseen viistoperään että farmarikoriseen Sportstoureriin.

Seat Leon TGI

Manuaalivaihteisto on edullisimmassa vakiovaruste, mutta koeajoautommekin on varusteltu kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hieman pienempi kontti

Ulkonäkö on kunnossa ja tilat erinomaiset, vaikka tavaratila hieman kärsii kaasukäytöstä. Sisätilojen viimeistely on asiallista, mutta tietoviihdejärjestelmä tutusti rasittava ja esimerkiksi ilmastoinnin lämpötilan säätämiseksi on naputeltava kosketusnäyttöä useampaan kertaan.Seat Leon TGI

Koeajoauton vakiovarusteiset istuimet ovat varsin keskinkertaiset, eikä ainakaan allekirjoittanut saanut selkänojaa mukavaksi yhdensuuntaisella ristiseläntuen säädöllä.

Asiallisen perusajettavuuden varjopuolena jousitus on hieman Škodan ja Volkswagenin mallisisaria napakampi. Lisäksi melutaso on luokassaan keskinkertainen.Seat Leon TGI

Sisarmalleja edullisempi

Myös voimalinjan puolelta löytyy ikäviä varjopuolia. Toisinaan käynnistysautomatiikka kuulostaa hieman siltä kuin auto ei meinasi käynnistyä. Liikkeellelähdön viive onkin nykymittapuulla pitkä, mutta siihenkin tottuu.

Seat Leon TGI

Toisinaan tuntuu kuin kaasupoljin reagoisi hieman epäjohdonmukaisesti, ja myös jarrupolkimen tuntuma on ikävän jousimainen. Kauneusvirheitä lukuun ottamatta voimalinja toimii mainiosti, ja kulkupuolikin riittää.

Seat Leon TGI

Auton ajotietokoneen mukaan pääsimme pienimmillään 3,5 kg/100 km -kulutukseen, yleisimmin noin neljän pintaan ja hyvin lyhyillä kauppamatkoilla korkeintaan viiden tuntumaan. Nämä ovat kaasuautolle hyviä lukemia.

Lopulta pienet asiat tekevät valinnasta vaikean. Seat on nimittäin sisaruksiaan selvästi edullisempi kaasuauto – valitettavasti se on myös hieman haastavampi kumppani.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Seat Leon 1.5 TGI 130 Style DSG

Hinta alkaen

25 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

28 478 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

96 kW (130 hv), 5000–6000 r/min

Vääntö

200 Nm (1400–4000 r/min)

Vääntö

200 Nm (1400–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,6 s

Huippunopeus

203 km/h

CO2-päästöt

109 g/km

Mitat

pituus 4368 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2686 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat