27.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon säästää sekä ajokuluissa että hankintahinnassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Leon TGI -kaasuauto tarjoaa perusmallista tutut vahvuudet ja heikkoudet, mutta hieman edullisimmilla käyttökuluilla. Hyvää: edullista ajoa. Huonoa: pienet ärsytyksen aiheet. Seat Leon omaa hyvät peruspalikat, mutta kokonaisuus ei ole toistaiseksi ihastuttanut aivan yhtä lailla. Leon TGI on tämän auton kaasukäyttöinen vaihtoehto, jonka saa sekä 5-oviseen viistoperään että farmarikoriseen Sportstoureriin. Manuaalivaihteisto on edullisimmassa vakiovaruste, mutta koeajoautommekin on varusteltu kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hieman pienempi kontti Ulkonäkö on kunnossa ja tilat erinomaiset, vaikka tavaratila hieman kärsii kaasukäytöstä. Sisätilojen viimeistely on asiallista, mutta tietoviihdejärjestelmä tutusti rasittava ja esimerkiksi ilmastoinnin lämpötilan säätämiseksi on naputeltava kosketusnäyttöä useampaan kertaan. Koeajoauton vakiovarusteiset istuimet ovat varsin keskinkertaiset, eikä ainakaan allekirjoittanut saanut selkänojaa mukavaksi yhdensuuntaisella ristiseläntuen säädöllä. Asiallisen perusajettavuuden varjopuolena jousitus on hieman Škodan ja Volkswagenin mallisisaria napakampi. Lisäksi melutaso on luokassaan keskinkertainen. Sisarmalleja edullisempi Myös voimalinjan puolelta löytyy ikäviä varjopuolia. Toisinaan käynnistysautomatiikka kuulostaa hieman siltä kuin auto ei meinasi käynnistyä. Liikkeellelähdön viive onkin nykymittapuulla pitkä, mutta siihenkin tottuu. Toisinaan tuntuu kuin kaasupoljin reagoisi hieman epäjohdonmukaisesti, ja myös jarrupolkimen tuntuma on ikävän jousimainen. Kauneusvirheitä lukuun ottamatta voimalinja toimii mainiosti, ja kulkupuolikin riittää. Auton ajotietokoneen mukaan pääsimme pienimmillään 3,5 kg/100 km -kulutukseen, yleisimmin noin neljän pintaan ja hyvin lyhyillä kauppamatkoilla korkeintaan viiden tuntumaan. Nämä ovat kaasuautolle hyviä lukemia. Lopulta pienet asiat tekevät valinnasta vaikean. Seat on nimittäin sisaruksiaan selvästi edullisempi kaasuauto – valitettavasti se on myös hieman haastavampi kumppani. Teksti ja kuvat: Henri Posa Seat Leon 1.5 TGI 130 Style DSG Hinta alkaen 25 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 478 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 203 km/h CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4368 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2686 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan