19.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: täysin autonomisesti liikkuvan Nissan Leaf -robottiauton kyydissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eivätkö Nissan Leafin ajo-ominaisuudet tai vasemmanpuoleinen liikenne houkuttele rattiin? Ei hätää: pian sujuva autoilu ei välttämättä tarkoita ajamista. Nissan Leaf puikkelehtii sukkelasti pitkin Lontoon Greenwichin katuja. Kyyti on pehmeää, ja vauhtia tuntuu olevan aina tilanteeseen sopivasti. Risteyksissä kuljettaja vaikuttaa häkellyttävästi valitsevan aina oikean kaistan sen mukaan, mikä kaistoista kulman takana on vähiten ruuhkautunut. Nopeusrajoituksia noudatetaan tarkasti, ja jalankulkijat sekä pyöräilijät päästetään kohteliaasti ylittämään tie, mikäli se on tarpeellista. Harvoin sattumalta valittu taksikuski osaa ajaa näin miellyttävästi. Paitsi että taksikuskia ei ole. Tai oikeastaan kuljettajaa ylipäätään. Ratin takana istuu juridisista syistä kyllä projektityöntekijä, mutta Leaf toimii liikenteessä täysin itsenäisesti. Olemme nimittäin koeajamassa kaupungissa sukkuloivaa autonomista, siis itsestään ajavaa, autoaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin hyvä taksikuskiKyseessä on ServCity-startupin autonomiahanke. Sitä vetää Nissan, ja testausta suorittaa Smart Mobility Living Lab London. Hanke alkoi vuonna 2020, ja tähän päivään mennessä se on sitonut 16 000 henkilötyöpäivää ja 10,7 miljoonaa puntaa (12,18 miljoonaa euroa). Tuloksena on saatu 2 600 täysin autonomista testikilometriä, puoli miljoonaa riviä koodia, 5,45 miljoonaa gigatavua kerrytettyä dataa ja yli 80 000 vuorovaikutteista tapahtumaa muiden ajoneuvojen, pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kanssa. Ja ennen kaikkea: ei ainuttakaan onnettomuutta kenenkään kanssa.Kyyti on todella tasaista. Leaf reagoi edellä ajavien nopeuksien muutoksiin hämmentävän ajoissa, joten töksähtelyä ei pääse syntymään missään tilanteessa. Liikenneympyrään pääsyä odottaessa auto tuntuu empivän ehkä rahtusen liikaakin, mutta ainakin tämä tuo kyytiläisille turvallisuuden tunnetta. Kun sopiva rako löytyy, Leaf kiihdyttää kiertoliittymään ripeästi muttei silti epämukavasti. Tahti on yllättävän ripeää: turistina itse samoissa paikoissa sukkuloisin huomattavasti hitaammin ja empivämmin.Laajemman katsauksen ServCity-hankkeeseen ja autonomiseen ajamiseen saat painetusta Moottorista 5/2023.Teksti, kuvat ja video: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?