19.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: täysin autonomisesti liikkuvan Nissan Leaf -robottiauton kyydissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eivätkö Nissan Leafin ajo-ominaisuudet tai vasemmanpuoleinen liikenne houkuttele rattiin? Ei hätää: pian sujuva autoilu ei välttämättä tarkoita ajamista. Nissan Leaf puikkelehtii sukkelasti pitkin Lontoon Greenwichin katuja. Kyyti on pehmeää, ja vauhtia tuntuu olevan aina tilanteeseen sopivasti. Risteyksissä kuljettaja vaikuttaa häkellyttävästi valitsevan aina oikean kaistan sen mukaan, mikä kaistoista kulman takana on vähiten ruuhkautunut. Nopeusrajoituksia noudatetaan tarkasti, ja jalankulkijat sekä pyöräilijät päästetään kohteliaasti ylittämään tie, mikäli se on tarpeellista. Harvoin sattumalta valittu taksikuski osaa ajaa näin miellyttävästi. Paitsi että taksikuskia ei ole. Tai oikeastaan kuljettajaa ylipäätään. Ratin takana istuu juridisista syistä kyllä projektityöntekijä, mutta Leaf toimii liikenteessä täysin itsenäisesti. Olemme nimittäin koeajamassa kaupungissa sukkuloivaa autonomista, siis itsestään ajavaa, autoa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuin hyvä taksikuski Kyseessä on ServCity-startupin autonomiahanke. Sitä vetää Nissan, ja testausta suorittaa Smart Mobility Living Lab London. Hanke alkoi vuonna 2020, ja tähän päivään mennessä se on sitonut 16 000 henkilötyöpäivää ja 10,7 miljoonaa puntaa (12,18 miljoonaa euroa). Tuloksena on saatu 2 600 täysin autonomista testikilometriä, puoli miljoonaa riviä koodia, 5,45 miljoonaa gigatavua kerrytettyä dataa ja yli 80 000 vuorovaikutteista tapahtumaa muiden ajoneuvojen, pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kanssa. Ja ennen kaikkea: ei ainuttakaan onnettomuutta kenenkään kanssa. Kyyti on todella tasaista. Leaf reagoi edellä ajavien nopeuksien muutoksiin hämmentävän ajoissa, joten töksähtelyä ei pääse syntymään missään tilanteessa. Liikenneympyrään pääsyä odottaessa auto tuntuu empivän ehkä rahtusen liikaakin, mutta ainakin tämä tuo kyytiläisille turvallisuuden tunnetta. Kun sopiva rako löytyy, Leaf kiihdyttää kiertoliittymään ripeästi muttei silti epämukavasti. Tahti on yllättävän ripeää: turistina itse samoissa paikoissa sukkuloisin huomattavasti hitaammin ja empivämmin. Laajemman katsauksen ServCity-hankkeeseen ja autonomiseen ajamiseen saat painetusta Moottorista 5/2023. Teksti, kuvat ja video: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe