19.5.2023

Koeajo: täysin autonomisesti liikkuvan Nissan Leaf -robottiauton kyydissä

Robottiauto

Eivätkö Nissan Leafin ajo-ominaisuudet tai vasemmanpuoleinen liikenne houkuttele rattiin? Ei hätää: pian sujuva autoilu ei välttämättä tarkoita ajamista.

Nissan Leaf puikkelehtii sukkelasti pitkin Lontoon Greenwichin katuja. Kyyti on pehmeää, ja vauhtia tuntuu olevan aina tilanteeseen sopivasti. Risteyksissä kuljettaja vaikuttaa häkellyttävästi valitsevan aina oikean kaistan sen mukaan, mikä kaistoista kulman takana on vähiten ruuhkautunut. Nopeusrajoituksia noudatetaan tarkasti, ja jalankulkijat sekä pyöräilijät päästetään kohteliaasti ylittämään tie, mikäli se on tarpeellista. Harvoin sattumalta valittu taksikuski osaa ajaa näin miellyttävästi.

Paitsi että taksikuskia ei ole. Tai oikeastaan kuljettajaa ylipäätään. Ratin takana istuu juridisista syistä kyllä projektityöntekijä, mutta Leaf toimii liikenteessä täysin itsenäisesti. Olemme nimittäin koeajamassa kaupungissa sukkuloivaa autonomista, siis itsestään ajavaa, autoa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuin hyvä taksikuski

Robottiauto

Kyseessä on ServCity-startupin autonomiahanke. Sitä vetää Nissan, ja testausta suorittaa Smart Mobility Living Lab London. Hanke alkoi vuonna 2020, ja tähän päivään mennessä se on sitonut 16 000 henkilötyöpäivää ja 10,7 miljoonaa puntaa (12,18 miljoonaa euroa). Tuloksena on saatu 2 600 täysin autonomista testikilometriä, puoli miljoonaa riviä koodia, 5,45 miljoonaa gigatavua kerrytettyä dataa ja yli 80 000 vuorovaikutteista tapahtumaa muiden ajoneuvojen, pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kanssa. Ja ennen kaikkea: ei ainuttakaan onnettomuutta kenenkään kanssa.

Robottiauto

Kyyti on todella tasaista. Leaf reagoi edellä ajavien nopeuksien muutoksiin hämmentävän ajoissa, joten töksähtelyä ei pääse syntymään missään tilanteessa. Liikenneympyrään pääsyä odottaessa auto tuntuu empivän ehkä rahtusen liikaakin, mutta ainakin tämä tuo kyytiläisille turvallisuuden tunnetta. Kun sopiva rako löytyy, Leaf kiihdyttää kiertoliittymään ripeästi muttei silti epämukavasti. Tahti on yllättävän ripeää: turistina itse samoissa paikoissa sukkuloisin huomattavasti hitaammin ja empivämmin.

Robottiauto

Laajemman katsauksen ServCity-hankkeeseen ja autonomiseen ajamiseen saat painetusta Moottorista 5/2023.

Teksti, kuvat ja video: Eetu Kokkonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat