30.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Toimivaa yksinkertaisuutta – Yamaha MT-03 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuksen yhteydessä Yamaha MT-03:n perusrakenne pysyy samana, mutta muutoksia kokevat moottorin tiukemman päästöluokituksen ohella ulkonäkö, ergonomia ja jousitus. Hyvää: ominaisuuksien hyvä -balanssi, helppo hallittavuus, hinta. Huonoa: liian pienikokoinen isoille kuljettajille. Yamaha MT-03 tarjoaa A2-kortilliselle kuljettajalle kompaktin vaihtoehdon edulliseen hintaan. Matalan istuinkorkeuden ja tiiviiden ulkomittojen vuoksi pyörä sopii parhaiten keski- tai pienikokoiselle kuljettajalle. Isokokoisemmille Yamahan isommasta MT-07-mallista kuristettu A2-malli on parempi vaihtoehto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParannettu ergonomiaAjoasentoa on muokattu nostamalla ohjaustankoa ja tuomalla se lähemmäs kuljettajaa. Lyhyt mutta leveä tankki antaa vaikutelman kokoaan isommasta pyörästä. Tankin sivut on muotoiltu niin, että 180-senttisen kuljettajan polvet mahtuvat juuri ja juuri tankin syvennyksiin. Hallintalaitteet on sijoitettu ergonomisesti oikein, ja mittaristo on luettavuudeltaan selkeä.Moottori vetää nykimättä alakierroksilta alkaen, mutta pienen iskutilavuuden takia voimaa saadaan aikaan vasta suuremmilla kierroksilla. Kiihdytyksissä moottori ei tunnu panevan pahakseen, jos kuljettaja antaa kierroslukumittarin neulan kiivetä lähelle punarajaa. Lyhyiden välitysten ja kierrosluonteisuuden takia vaihteita saa käyttää ahkerasti, erityisesti jos haluaa edetä urheilullisen vauhdikkaasti. Lyhyen akselivälin ja alhaisen massan ansiosta pyörä taittuu mutkiin kevyesti, ja ajolinjan muutos jopa kesken mutkan on helppoa.Kilpailijoitaan edullisempiJarrujen rakenne on yksinkertainen, mutta teholtaan hidastimet ovat riittävät. Tehokkaatkin jarrutukset onnistuvat käyttämällä vain kahta sormea jarrukahvalla. ABS-järjestelmä on perinteistä mallia, eli se ei huomioi pyörän sivuttaiskallistusta. Uusi tukevampi etujousitus antaa hyvin palautetta kuljettajalle. Takajousituksen uudet säädöt ovat tasapainossa etujousituksen ominaisuuksien kanssa.Kulutukseksi ilmoitetaan 3,8 litraa sadalla. Koeajossa päästiin jopa pari desiä ilmoitetun kulutuksen alle, joten tankillisella voi ajaa helposti 350 kilometriä.6 651 euron hinnallaan MT-03 on edullisempi kuin pääkilpailijansa KTM 390 Duke, Kawasaki Z 400 ja Honda CB 500 F. Aloittelevalle kuljettajalle Yamaha on helppo vaihtoehto ajotaitojen opetteluun ja kehittämiseen. Varusteiltaan pyörä edustaa perustasoa, eikä esimerkiksi hintaa nostavia sähköisiä ajoavustimia ole. Yamahan vahvuutena on ominaisuuksien tasaisuus. Ajo-ominaisuudet, jarrut ja jousitus ovat hyvin tasapainossa suorituskyvyn kanssa, eikä pyörä pääse yllättämään kuljettajaansa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Yamaha MT-03 Hinta alkaen 6 651 € Moottori Bensiinimoottori 321 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 30,9 kW (42 hv), 10750 r/min Vääntö 29,6 Nm (9000 r/min) Vääntö 29,6 Nm (9000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 780 mm, paino tankattuna 169 kg, akseliväli 1 380 mm, tankin tilavuus 14 litraa. Rengaskoko: edessä 110/70-17, takana 140/70-17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen