30.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Toimivaa yksinkertaisuutta – Yamaha MT-03 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuksen yhteydessä Yamaha MT-03:n perusrakenne pysyy samana, mutta muutoksia kokevat moottorin tiukemman päästöluokituksen ohella ulkonäkö, ergonomia ja jousitus. Hyvää: ominaisuuksien hyvä -balanssi, helppo hallittavuus, hinta. Huonoa: liian pienikokoinen isoille kuljettajille. Yamaha MT-03 tarjoaa A2-kortilliselle kuljettajalle kompaktin vaihtoehdon edulliseen hintaan. Matalan istuinkorkeuden ja tiiviiden ulkomittojen vuoksi pyörä sopii parhaiten keski- tai pienikokoiselle kuljettajalle. Isokokoisemmille Yamahan isommasta MT-07-mallista kuristettu A2-malli on parempi vaihtoehto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parannettu ergonomia Ajoasentoa on muokattu nostamalla ohjaustankoa ja tuomalla se lähemmäs kuljettajaa. Lyhyt mutta leveä tankki antaa vaikutelman kokoaan isommasta pyörästä. Tankin sivut on muotoiltu niin, että 180-senttisen kuljettajan polvet mahtuvat juuri ja juuri tankin syvennyksiin. Hallintalaitteet on sijoitettu ergonomisesti oikein, ja mittaristo on luettavuudeltaan selkeä. Moottori vetää nykimättä alakierroksilta alkaen, mutta pienen iskutilavuuden takia voimaa saadaan aikaan vasta suuremmilla kierroksilla. Kiihdytyksissä moottori ei tunnu panevan pahakseen, jos kuljettaja antaa kierroslukumittarin neulan kiivetä lähelle punarajaa. Lyhyiden välitysten ja kierrosluonteisuuden takia vaihteita saa käyttää ahkerasti, erityisesti jos haluaa edetä urheilullisen vauhdikkaasti. Lyhyen akselivälin ja alhaisen massan ansiosta pyörä taittuu mutkiin kevyesti, ja ajolinjan muutos jopa kesken mutkan on helppoa. Kilpailijoitaan edullisempi Jarrujen rakenne on yksinkertainen, mutta teholtaan hidastimet ovat riittävät. Tehokkaatkin jarrutukset onnistuvat käyttämällä vain kahta sormea jarrukahvalla. ABS-järjestelmä on perinteistä mallia, eli se ei huomioi pyörän sivuttaiskallistusta. Uusi tukevampi etujousitus antaa hyvin palautetta kuljettajalle. Takajousituksen uudet säädöt ovat tasapainossa etujousituksen ominaisuuksien kanssa. Kulutukseksi ilmoitetaan 3,8 litraa sadalla. Koeajossa päästiin jopa pari desiä ilmoitetun kulutuksen alle, joten tankillisella voi ajaa helposti 350 kilometriä. 6 651 euron hinnallaan MT-03 on edullisempi kuin pääkilpailijansa KTM 390 Duke, Kawasaki Z 400 ja Honda CB 500 F. Aloittelevalle kuljettajalle Yamaha on helppo vaihtoehto ajotaitojen opetteluun ja kehittämiseen. Varusteiltaan pyörä edustaa perustasoa, eikä esimerkiksi hintaa nostavia sähköisiä ajoavustimia ole. Yamahan vahvuutena on ominaisuuksien tasaisuus. Ajo-ominaisuudet, jarrut ja jousitus ovat hyvin tasapainossa suorituskyvyn kanssa, eikä pyörä pääse yllättämään kuljettajaansa. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Yamaha MT-03 Hinta alkaen 6 651 € Moottori Bensiinimoottori 321 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 30,9 kW (42 hv), 10750 r/min Vääntö 29,6 Nm (9000 r/min) Vääntö 29,6 Nm (9000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 780 mm, paino tankattuna 169 kg, akseliväli 1 380 mm, tankin tilavuus 14 litraa. Rengaskoko: edessä 110/70-17, takana 140/70-17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa