30.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Toimivaa yksinkertaisuutta – Yamaha MT-03 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuksen yhteydessä Yamaha MT-03:n perusrakenne pysyy samana, mutta muutoksia kokevat moottorin tiukemman päästöluokituksen ohella ulkonäkö, ergonomia ja jousitus. Hyvää: ominaisuuksien hyvä -balanssi, helppo hallittavuus, hinta. Huonoa: liian pienikokoinen isoille kuljettajille. Yamaha MT-03 tarjoaa A2-kortilliselle kuljettajalle kompaktin vaihtoehdon edulliseen hintaan. Matalan istuinkorkeuden ja tiiviiden ulkomittojen vuoksi pyörä sopii parhaiten keski- tai pienikokoiselle kuljettajalle. Isokokoisemmille Yamahan isommasta MT-07-mallista kuristettu A2-malli on parempi vaihtoehto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParannettu ergonomiaAjoasentoa on muokattu nostamalla ohjaustankoa ja tuomalla se lähemmäs kuljettajaa. Lyhyt mutta leveä tankki antaa vaikutelman kokoaan isommasta pyörästä. Tankin sivut on muotoiltu niin, että 180-senttisen kuljettajan polvet mahtuvat juuri ja juuri tankin syvennyksiin. Hallintalaitteet on sijoitettu ergonomisesti oikein, ja mittaristo on luettavuudeltaan selkeä.Moottori vetää nykimättä alakierroksilta alkaen, mutta pienen iskutilavuuden takia voimaa saadaan aikaan vasta suuremmilla kierroksilla. Kiihdytyksissä moottori ei tunnu panevan pahakseen, jos kuljettaja antaa kierroslukumittarin neulan kiivetä lähelle punarajaa. Lyhyiden välitysten ja kierrosluonteisuuden takia vaihteita saa käyttää ahkerasti, erityisesti jos haluaa edetä urheilullisen vauhdikkaasti. Lyhyen akselivälin ja alhaisen massan ansiosta pyörä taittuu mutkiin kevyesti, ja ajolinjan muutos jopa kesken mutkan on helppoa.Kilpailijoitaan edullisempiJarrujen rakenne on yksinkertainen, mutta teholtaan hidastimet ovat riittävät. Tehokkaatkin jarrutukset onnistuvat käyttämällä vain kahta sormea jarrukahvalla. ABS-järjestelmä on perinteistä mallia, eli se ei huomioi pyörän sivuttaiskallistusta. Uusi tukevampi etujousitus antaa hyvin palautetta kuljettajalle. Takajousituksen uudet säädöt ovat tasapainossa etujousituksen ominaisuuksien kanssa.Kulutukseksi ilmoitetaan 3,8 litraa sadalla. Koeajossa päästiin jopa pari desiä ilmoitetun kulutuksen alle, joten tankillisella voi ajaa helposti 350 kilometriä.6 651 euron hinnallaan MT-03 on edullisempi kuin pääkilpailijansa KTM 390 Duke, Kawasaki Z 400 ja Honda CB 500 F. Aloittelevalle kuljettajalle Yamaha on helppo vaihtoehto ajotaitojen opetteluun ja kehittämiseen. Varusteiltaan pyörä edustaa perustasoa, eikä esimerkiksi hintaa nostavia sähköisiä ajoavustimia ole. Yamahan vahvuutena on ominaisuuksien tasaisuus. Ajo-ominaisuudet, jarrut ja jousitus ovat hyvin tasapainossa suorituskyvyn kanssa, eikä pyörä pääse yllättämään kuljettajaansa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Yamaha MT-03 Hinta alkaen 6 651 € Moottori Bensiinimoottori 321 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 30,9 kW (42 hv), 10750 r/min Vääntö 29,6 Nm (9000 r/min) Vääntö 29,6 Nm (9000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 780 mm, paino tankattuna 169 kg, akseliväli 1 380 mm, tankin tilavuus 14 litraa. Rengaskoko: edessä 110/70-17, takana 140/70-17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta