15.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Fiat Ducato etenee väännöllä kohti automaatiota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat Ducato -kasvojenkohotus toi mukanaan ajoavustimia, näyttöjä ja uudet dieselmoottorit. Hyvää: käytännön suorituskyky, ajoavustimet, varustelumahdollisuudet. Huonoa: ohjaamon tilat. Fiat Ducato on varmasti monelle tuttu laite esimerkiksi kummin raksafirman tai vanhempien asuntoauton kautta. Kohtuuhintaisen kestomenestyjän kolmas sukupolvi esiteltiin vuonna 2006, ja autoa hiottiin hieman paremmaksi vuonna 2014. Nyt on toisen kasvojenkohotuksen aika. Uuteen naamavärkkiin kuuluu italialaismerkin nykytyylin mukainen valtava Fiat-logo keulassa. Myös maskia on muotoiltu uusiksi, ja uudet led-ajovalot ovat jälleen sirommat kuin edeltäjässä. Tärkeimmät uudistukset keskittyvät aktiivisiin ajoavustimiin. Fiat mainostaa Ducaton olevan ensimmäinen pakettiauto, johon on saatavilla tason 2 autonomia – eli kaista-avustin ja mukautuva vakionopeudensäädin. Kaista-avustin tuntuu pitävän auton tarkasti kaistalla, mutta reagoi etenkin kapealla tiellä reunaviivoihin aivan liian aikaisin. Käytännössä avustimen pitääkin mielellään valtaosan ajasta poiskytkettynä. Lisävarusteena saa myös aktiivisen parkkiavustimen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei erikoisuuksia Ohjaamoonkin on tehty lukuisia uudistuksia. Ducaton voi nyt varustaa digimittaristolla ja 10-tuumaisella tietoviihdejärjestelmän näytöllä. Hulppeimmassa versiossa mukaan kuuluvat bluetoothin ja radion lisäksi Android Auto ja Apple CarPlay -älypuhelinpeilaukset langattomana sekä puheohjaus. Koeajoyksilössämme oli välimallin 7-tuumainen näyttö, joka tukee kännykkäpeilausta ja puheohjausta. Hinnaston alkupäästä löytyy myös viihdejärjestelmä, mikä tarkoittaa 5-tuumaista kosketusnäyttöä ilman älypuhelinpeilauksia. Bluetooth ja usb-paikka löytyvät silti siitäkin. Nykyaika on huomioitu myös lattian rajaan sijoitetulla langattomalla lataustelakalla. Edes suurikokoinen puhelin ei kuitenkaan sopinut siihen kovin tiiviisti, eli pienetkin ohjaamon heilahdukset katkaisivat latauksen. Paremmin varustelluissa malleissa lataustelakka on muotoiltu eri tavalla ja siirretty tietoviihdejärjestelmän alapuolelle. Optiolistalta löytyy myös digitaalinen taustapeili. Myös ohjauspyörä on saanut henkilöautomaisemman ilmeen. Perinteiset rattipainikkeet on luontevasti sijoiteltu ja niitä on helppo käyttää. Vakioistuimet eivät ole hääppöiset, ja pidemmille kuljettajille jalkatilat ovat hieman ahtaat. Myöskään kytkinjalalle ei oikein löydy järkevää lepuutuspaikkaa. Uudet moottorit Ducaton dieselmoottorit olivat aiemmin 2,3-litraisia, mutta uudet ja nykyisten päästönormien mukaiset voimanlähteet on viilattu noin 0,1 litraa pienempään iskutilavuuteen. Tarjolla on 120-, 140-, 160- ja 180-hevosvoimaiset versiot – koeajoyksilössä oli näistä toiseksi tehottomin, josta odotetaan myös suosituinta. Se ei jättänyt toivomisen varaa edes täyden muuttokuorman kanssa. Moottori vääntää erinomaisesti aivan alhaalta, eikä ole oikeiden välitysten ansiosta nirso pesässä olevasta pykälästä. Kuorman kanssa Ducato on myös yhä erinomainen ajaa. Tyhjänä sen sijaan ilmenee selvää pompotusta – mutta kuorman kanssa ajettavaksihan pakettiauto on tarkoitettukin. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Fiat Ducato 2.2 Multijet 3 140 MT 11.5m3 L2H2 First Edition Hinta alkaen 42 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 990 € Moottori Dieselmoottori 2 184 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 3500 r/min Vääntö 380 Nm (1400–2250 r/min) Vääntö 380 Nm (1400–2250 r/min) Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,4 (yhd.) CO2-päästöt 218 g/km Mitat pituus 5413 mm, leveys 2050 mm, korkeus 2524 mm, akseliväli 3450 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?