Fiat Ducato

Ajoneuvot Koeajo 15.4.2021

Koeajo: vanha tuttu Fiat Ducato sai vihdoin oikean automaattivaihteiston

Fiat Ducato 2.3 Multijet 9 Speed AT liikahtaa automaattivaihteiston kera aiempaa vaivattomammin. Hyvää: vaihteisto, ajettavuus, lastattavuus, kattava mallitarjonta. Huonoa: etuistuin, lokerikkojen niukkuus, pieni näyttö.

Fiat Ducato sai yhdeksänlovisen automaattivaihteiston aiemman käytetyn robottilaatikon tilalle ja Euro 6D -päästönormit täyttävän uuden moottorikatraan aiempaa vääntävämmillä dieselmoottoreilla. Niistä väkevimmän eli 180-hevosvoimaisen voimanlähteen yhteydessä vääntöä on tarjolla peräti 450 Nm, ja koeajettu 160 hv -diesel tuottaa sekin 400 Nm.

Yllättävän vakaa

Piristys on tehnyt vanhalle pakettiautotutulle hyvää, joskin perinteiset epäkohdatkin pilkistävät alta.

Fiat Ducato

Voimalinja ajaa asiansa erinomaisesti. Kookasta autoa on vaivatonta viedä: vaihteet loksahtelevat kohdilleen viiveittä, ja ohitukset hoituvat ongelmitta.

Matka-ajossa Ducato on yllättävänkin eleetön myös sohjoteillä. Pitkä akseliväli vakauttaa. Korkeana auto on kaistanvaihdoissa toki altis huojahteluille ja laaja kylkipinta sivutuulten heilautteluille.

Fiat Ducato

Ducatossa istutaan useimpia tämänkokoisia pakettiautoja korkeammalla, ja ylhäältä erottaa komeasti muun liikenteen. Sivupeilit ovat kookkaat ja kaksiosaiset, joten peruutettaessa näkee hyvin alas helmoihin. Pysäköijä kiittää vakiovarusteista peruutuskameraa, sillä umpikorin takanäkymät jäisivät muutoin arvelujen varaan.

Toiveissa tukevuutta

Ajoasennon saa melko hyvin kohdalleen, kiitos portaattoman selkänojan kaltevuus- ja ristiseläntuen säädön. Istuin on työtuolina kuitenkin tahdottoman löysä, ja varsinkin pidemmillä taipaleilla jää kaipaamaan tukevampaa rahia. Mittaristo ja keskinäyttö ajavat asiansa, mutta viimeksi mainittu voisi olla kookkaampi. Lokerikkoja, kannella ja ilman, saisi olla enemmänkin.

Fiat Ducato

Ducaton hinnat alkavat 30 990 eurosta (2.3 Multijet 120 hv L1H1) ja automaattivaihteistolla varustetun malliston hinnat 37 990 eurosta (2.3 Multijet 140 hv L2H1). Koeajossa oli pisimmän akselivälin versio, jossa tavaroille on tilaa hulppeasti eli 13 kuutiometrin verran. Kantavuutta on 1 320 ja vetokykyä mukavat 2 500 kg.

Autossa on lisävarusteina muun muassa pakettiautoissa yleistyneet tavaratilan led-valot (395 €), jotka ovat aivan ehdottomat, sillä ne valaisevat kirkkaasti koko tavaratilan. Lattiassa on kiitettävästi kiinnityslenkkejä, joskin ainakin muutamat niistä saisivat olla kooltaan ja rakenteeltaan jämäkämpää tekoa.

Fiat Ducato

Vaihteleva äänimaisema

Sanottakoon heti aluksi, että arvioin matkustamon ajon aikaista meluisuutta sydämen sivistyksellä: pakettiautot ovat toki henkilöautoja äänekkäämpiä. Myönteistä on, ettei dieselin säyseähkö käyntiääni ylly ikäväksi edes kiihdytyksissä, joiden kestäessä toki havaitsee voimanlähteen olevan elossa.

Renkaiden jyminä ja rohina kantavat kuitenkin ikävästi sisälle matkustamoon. Äänimaisema on tyhjänä ajettaessa kumiseva, mutta runkoäänet eivät silti häiritse ylen määrin.

Fiat Ducato on tuttu myös matkailuautoilijoille: Euroopassa noin kolme neljästä myydystä matkailuautosta perustuu Ducatoon. Kokemuksia automaatti-Ducatosta tässä käytössä voi lukea viimevuotisesta LMC Element T638 -koeajostamme.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Fiat

Kaikki koeajot

Uusimmat