15.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: vanha tuttu Fiat Ducato sai vihdoin oikean automaattivaihteiston Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat Ducato 2.3 Multijet 9 Speed AT liikahtaa automaattivaihteiston kera aiempaa vaivattomammin. Hyvää: vaihteisto, ajettavuus, lastattavuus, kattava mallitarjonta. Huonoa: etuistuin, lokerikkojen niukkuus, pieni näyttö. Fiat Ducato sai yhdeksänlovisen automaattivaihteiston aiemman käytetyn robottilaatikon tilalle ja Euro 6D -päästönormit täyttävän uuden moottorikatraan aiempaa vääntävämmillä dieselmoottoreilla. Niistä väkevimmän eli 180-hevosvoimaisen voimanlähteen yhteydessä vääntöä on tarjolla peräti 450 Nm, ja koeajettu 160 hv -diesel tuottaa sekin 400 Nm.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllättävän vakaaPiristys on tehnyt vanhalle pakettiautotutulle hyvää, joskin perinteiset epäkohdatkin pilkistävät alta.Voimalinja ajaa asiansa erinomaisesti. Kookasta autoa on vaivatonta viedä: vaihteet loksahtelevat kohdilleen viiveittä, ja ohitukset hoituvat ongelmitta.Matka-ajossa Ducato on yllättävänkin eleetön myös sohjoteillä. Pitkä akseliväli vakauttaa. Korkeana auto on kaistanvaihdoissa toki altis huojahteluille ja laaja kylkipinta sivutuulten heilautteluille.Ducatossa istutaan useimpia tämänkokoisia pakettiautoja korkeammalla, ja ylhäältä erottaa komeasti muun liikenteen. Sivupeilit ovat kookkaat ja kaksiosaiset, joten peruutettaessa näkee hyvin alas helmoihin. Pysäköijä kiittää vakiovarusteista peruutuskameraa, sillä umpikorin takanäkymät jäisivät muutoin arvelujen varaan.Toiveissa tukevuuttaAjoasennon saa melko hyvin kohdalleen, kiitos portaattoman selkänojan kaltevuus- ja ristiseläntuen säädön. Istuin on työtuolina kuitenkin tahdottoman löysä, ja varsinkin pidemmillä taipaleilla jää kaipaamaan tukevampaa rahia. Mittaristo ja keskinäyttö ajavat asiansa, mutta viimeksi mainittu voisi olla kookkaampi. Lokerikkoja, kannella ja ilman, saisi olla enemmänkin.Ducaton hinnat alkavat 30 990 eurosta (2.3 Multijet 120 hv L1H1) ja automaattivaihteistolla varustetun malliston hinnat 37 990 eurosta (2.3 Multijet 140 hv L2H1). Koeajossa oli pisimmän akselivälin versio, jossa tavaroille on tilaa hulppeasti eli 13 kuutiometrin verran. Kantavuutta on 1 320 ja vetokykyä mukavat 2 500 kg.Autossa on lisävarusteina muun muassa pakettiautoissa yleistyneet tavaratilan led-valot (395 €), jotka ovat aivan ehdottomat, sillä ne valaisevat kirkkaasti koko tavaratilan. Lattiassa on kiitettävästi kiinnityslenkkejä, joskin ainakin muutamat niistä saisivat olla kooltaan ja rakenteeltaan jämäkämpää tekoa.Vaihteleva äänimaisemaSanottakoon heti aluksi, että arvioin matkustamon ajon aikaista meluisuutta sydämen sivistyksellä: pakettiautot ovat toki henkilöautoja äänekkäämpiä. Myönteistä on, ettei dieselin säyseähkö käyntiääni ylly ikäväksi edes kiihdytyksissä, joiden kestäessä toki havaitsee voimanlähteen olevan elossa.Renkaiden jyminä ja rohina kantavat kuitenkin ikävästi sisälle matkustamoon. Äänimaisema on tyhjänä ajettaessa kumiseva, mutta runkoäänet eivät silti häiritse ylen määrin.Fiat Ducato on tuttu myös matkailuautoilijoille: Euroopassa noin kolme neljästä myydystä matkailuautosta perustuu Ducatoon. Kokemuksia automaatti-Ducatosta tässä käytössä voi lukea viimevuotisesta LMC Element T638 -koeajostamme.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Eetu Kokkonen Fiat Ducato 2.3 Multijet 160 13m3 L3H2 9 Speed AT Pack 3 Hinta alkaen 45 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 305 € Moottori Dieselmoottori 2 287 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 118 kW (160 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (1500–2750 r/min) Vääntö 400 Nm (1500–2750 r/min) Huippunopeus 159 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,8 (yhd.) CO2-päästöt 264 g/km Mitat pituus 5998 mm, leveys 2050 mm, korkeus 2539 mm, akseliväli 4035 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous