26.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: varusteet vakiona – Triumph Tiger 1200 XCA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Triumph Tiger 1200 XCA on kaikkien aikojen teknisin ja varustelluin Triumph-moottoripyörä. Hyvää: kahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin, semiaktiivinen jousitus, matkaominaisuudet. Huonoa: edelleen luokkansa painavimpia, kahvanlämmittimien vaatimaton teho. Ensimmäinen 1200-kuutioinen Tiger-malli esiteltiin vuonna 2011 ja nyt on vuorossa kolmas sukupolvi. Ulkoisesti Tiger 1200 on pysynyt lähes ennallaan, vain Explorer lisänimi on pudotettu pois mallinimestä. Muutoksia on tehty moottoriin, runkoon ja varustetasoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySivistynyttä voimaaAjo-ominaisuudet ovat nyt paljon sivistyneemmät. Moottori on kierrosherkempi ja tuntuu ala- ja keskikierroksilla vahvemmalta. Muutoksen takana on kolmen kilon kevennys moottorin pyörivissä massoissa. Vastaavasti yläkierroksilla ei enää tunnu aiemman kaltaista tehopiikkiä. Mutkaisella vuoristolenkillä huomaa käytännön suorituskyvyn parantuneen, kun kierrosluku pysyttelee valtaosan ajasta 4000 ja 7000 kierroksen välillä.Ajoasento on pystympi, mikä yhdessä loivan polvikulman kanssa tekee matka-ajosta rennompaa ja toisaalta helpottaa hidasajoa. Sähkösäätöinen tuulilasi suojaa kuljettajaa hyvin eikä aiheuta pyörteitä. Semiaktiivinen jousitus sopii laiskallekin alustan säätäjälle, sillä vaimennukset mukautuvat automaattisesti ajotapaan.Aktiivinen säätäjä voi säätää jousen esijännityksiä halutessaan jäykemmäksi tai löysemmäksi, ja säätövara on niin suuri että eron todella huomaa. Kahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin on säädetty urheilullisen terävätoimiseksi, ja sen ansiosta kytkintä tarvitaan vain liikkeelle lähdössä.Vain laukut ja navi hankintalistallaVarustelu hipoo täydellisyyttä, sillä vakionopeussäätimen, kahvan- ja istuinlämmittimien, kallistuksen huomioivien lukkiutumattomien jarrujen ja luistoneston lisäksi vakiovarustukseen kuuluu myös adaptiiviset kaarreajovalot. Oikeastaan on helpompi listata mitä varusteita XCA:sta puuttuu: lisähintaan joutuu käytännössä ostamaan vain laukku- ja navigointivarustuksen.Maastoajossa Triumphin yli 260 kilon paino tankattuna kannattaa muistaa. Etenemistä helpottaa, jos kuljettajalla on rohkeutta käyttää kaasua ja nopeutta riittävästi, erityisesti pehmeällä alustalla. Metzelerin Tourance Next -renkaiden kuviolla selvitään pehmeämmistä hiekkaosuuksista ja soratiellä karkea rengaskuvio roiskii iloisen kivisuihkun taakseen.26 400 euron hinta on korkea mutta sille on vastinetta. Jos pahimman kilpailijan – BMW R 1200 GS – hankkii samoilla varusteilla, on se vielä kahdeksan prosenttia kalliimpi.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistajaLisätietoja: www.triumphmotorcycles.co.uk/tiger-1200-xca Triumph Tiger 1200 XCA Hinta alkaen 26 400 € Moottori Moottori 1215 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 104 kW (141 hv), 9350 r/min Vääntö 122 Nm (7600 r/min) Vääntö 122 Nm (7600 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 835-855 mm, kuivapaino 248 kg, akseliväli 1520 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70R19, takana 170/60R17. Huoltoväli: 16 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen