26.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: varusteet vakiona – Triumph Tiger 1200 XCA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Triumph Tiger 1200 XCA on kaikkien aikojen teknisin ja varustelluin Triumph-moottoripyörä. Hyvää: kahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin, semiaktiivinen jousitus, matkaominaisuudet. Huonoa: edelleen luokkansa painavimpia, kahvanlämmittimien vaatimaton teho. Ensimmäinen 1200-kuutioinen Tiger-malli esiteltiin vuonna 2011 ja nyt on vuorossa kolmas sukupolvi. Ulkoisesti Tiger 1200 on pysynyt lähes ennallaan, vain Explorer lisänimi on pudotettu pois mallinimestä. Muutoksia on tehty moottoriin, runkoon ja varustetasoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySivistynyttä voimaaAjo-ominaisuudet ovat nyt paljon sivistyneemmät. Moottori on kierrosherkempi ja tuntuu ala- ja keskikierroksilla vahvemmalta. Muutoksen takana on kolmen kilon kevennys moottorin pyörivissä massoissa. Vastaavasti yläkierroksilla ei enää tunnu aiemman kaltaista tehopiikkiä. Mutkaisella vuoristolenkillä huomaa käytännön suorituskyvyn parantuneen, kun kierrosluku pysyttelee valtaosan ajasta 4000 ja 7000 kierroksen välillä.Ajoasento on pystympi, mikä yhdessä loivan polvikulman kanssa tekee matka-ajosta rennompaa ja toisaalta helpottaa hidasajoa. Sähkösäätöinen tuulilasi suojaa kuljettajaa hyvin eikä aiheuta pyörteitä. Semiaktiivinen jousitus sopii laiskallekin alustan säätäjälle, sillä vaimennukset mukautuvat automaattisesti ajotapaan.Aktiivinen säätäjä voi säätää jousen esijännityksiä halutessaan jäykemmäksi tai löysemmäksi, ja säätövara on niin suuri että eron todella huomaa. Kahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin on säädetty urheilullisen terävätoimiseksi, ja sen ansiosta kytkintä tarvitaan vain liikkeelle lähdössä.Vain laukut ja navi hankintalistallaVarustelu hipoo täydellisyyttä, sillä vakionopeussäätimen, kahvan- ja istuinlämmittimien, kallistuksen huomioivien lukkiutumattomien jarrujen ja luistoneston lisäksi vakiovarustukseen kuuluu myös adaptiiviset kaarreajovalot. Oikeastaan on helpompi listata mitä varusteita XCA:sta puuttuu: lisähintaan joutuu käytännössä ostamaan vain laukku- ja navigointivarustuksen.Maastoajossa Triumphin yli 260 kilon paino tankattuna kannattaa muistaa. Etenemistä helpottaa, jos kuljettajalla on rohkeutta käyttää kaasua ja nopeutta riittävästi, erityisesti pehmeällä alustalla. Metzelerin Tourance Next -renkaiden kuviolla selvitään pehmeämmistä hiekkaosuuksista ja soratiellä karkea rengaskuvio roiskii iloisen kivisuihkun taakseen.26 400 euron hinta on korkea mutta sille on vastinetta. Jos pahimman kilpailijan – BMW R 1200 GS – hankkii samoilla varusteilla, on se vielä kahdeksan prosenttia kalliimpi.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistajaLisätietoja: www.triumphmotorcycles.co.uk/tiger-1200-xca Triumph Tiger 1200 XCA Hinta alkaen 26 400 € Moottori Moottori 1215 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 104 kW (141 hv), 9350 r/min Vääntö 122 Nm (7600 r/min) Vääntö 122 Nm (7600 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 835-855 mm, kuivapaino 248 kg, akseliväli 1520 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70R19, takana 170/60R17. Huoltoväli: 16 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”