Koeajo: Volkswagen Golf Alltrack ja tutut, jykevät peruspilarinsa
Tuorein Volkswagen Golf Alltrack eli perusmallin korotettu painos on odotetunlainen. Hyvää: voimanlähde, vaihteisto, ajettavuus, digitaalimittaristo. Huonoa: mielipiteet jakava käyttöliittymä, jalkatilat takana, katve takaviistoon, hinta (varusteltuna).
Uusimmastakin Golfista on luotu katumaasturimainen Volkswagen Golf Alltrack -painos, joka on aina Variant-korinen ja nelivetoinen. Maavaraa on kaikkiaan 149 millimetriä eli 15 millimetriä perus-Variantia enemmän. Tämä yhdessä nelivedon kanssa takaa, että autolla pääsee myös kehnokuntoisempien sorataipaleiden päähän. Myös parintuhannen kilogramman jarrullisen perävaunun vetokyky on hyvä suoritus.
Mainio dieselmoottori
Golf Alltrack on moottoroitu malliston yläpään voimanlähteillä – joko kaksilitraisella bensakoneella teholtaan 140 kW (190 hv) tai koeajetulla samankokoisella dieselillä, joka antaa käyttöön ruhtinaalliset 147 kW (200 hv) ja vääntöä muhkeat 400 newtonmetriä varsin laajalla käyntialueella.
Voimanlähde on mainio: väkevä ja sitkeä. Yhteistyö jouhevasti toimivan kaksoiskytkinautomaattivaihteiston kanssa on saumatonta, mikä takaa vaivattoman etenemisen kaikissa ajotilanteissa.
Ajotuntuma on kaikkineen volkkarimaisen luonteva. Pysäköintiviikkailu sujuu ilman ylimääräistä voimankäyttöä, ja toisaalta autoa ei tarvitse matka-ajossakaan paimentaa, sillä suuntavakavuus on kunnossa ja ohjaus palauttaa nöyrästi.
Alusta ja jousitus on erinomaisesti toteutettu kokonaisuus, joka on edukseen niin maaseudun sorateillä kuin talven routarunteluiden jäljiltä paljastuneilla rokonarpisilla asvalttiväylilläkin. Alusta on sopivan napakka, muttei täryjyrä kehnoillakaan alustoilla. Mukavuutta tuo osaltaan kohtuullinen rengaskoko 225/50 R17.
Takana on kohtuuhyvät matkustustilat kahdelle aikuiselle, joskin polvitilaa on pidemmille henkilöille alemman keskiluokan tapaan niukahkosti.
Kuskilla lokoisat oltavat
Kuljettajan valtakunnassa on suuret asiat järjestetty hyvin. Ajoasento säätyy helposti sopivaksi, kiitos etuistuimen ja ohjauspyörän riittävien säätövarojen.
10,25-tuumainen digitaalinen ja näkymiltään helposti räätälöitävä mittaristo on selkeälukuinen, ja kaikki harvat käyttökytkimet ovat hyvin käsillä. Valtaosa toimintopainikkeista on korvautunut kosketusnäytön näppäilemisellä, mikä jakaa mielipiteitä.
Tavaroille on riittävät tilat, perusmuodossaan 611 litraa, mutta selkeämuotoisen kontin lastausaukko saisi olla väljempi. Lisämuunneltavuutta tulee korkeussuunnassa säädettävästä tavaratilan pohjalevystä.