22.7.2021

Koeajo: Volkswagen Golf Alltrack ja tutut, jykevät peruspilarinsa

Volkswagen Golf Alltrack Variant

Tuorein Volkswagen Golf Alltrack eli perusmallin korotettu painos on odotetunlainen. Hyvää: voimanlähde, vaihteisto, ajettavuus, digitaalimittaristo. Huonoa: mielipiteet jakava käyttöliittymä, jalkatilat takana, katve takaviistoon, hinta (varusteltuna).

Uusimmastakin Golfista on luotu katumaasturimainen Volkswagen Golf Alltrack -painos, joka on aina Variant-korinen ja nelivetoinen. Maavaraa on kaikkiaan 149 millimetriä eli 15 millimetriä perus-Variantia enemmän. Tämä yhdessä nelivedon kanssa takaa, että autolla pääsee myös kehnokuntoisempien sorataipaleiden päähän. Myös parintuhannen kilogramman jarrullisen perävaunun vetokyky on hyvä suoritus.

Volkswagen Golf Alltrack Variant

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainio dieselmoottori

Golf Alltrack on moottoroitu malliston yläpään voimanlähteillä – joko kaksilitraisella bensakoneella teholtaan 140 kW (190 hv) tai koeajetulla samankokoisella dieselillä, joka antaa käyttöön ruhtinaalliset 147 kW (200 hv) ja vääntöä muhkeat 400 newtonmetriä varsin laajalla käyntialueella.

Volkswagen Golf Alltrack Variant

Voimanlähde on mainio: väkevä ja sitkeä. Yhteistyö jouhevasti toimivan kaksoiskytkinautomaattivaihteiston kanssa on saumatonta, mikä takaa vaivattoman etenemisen kaikissa ajotilanteissa.

Volkswagen Golf Alltrack Variant

Ajotuntuma on kaikkineen volkkarimaisen luonteva. Pysäköintiviikkailu sujuu ilman ylimääräistä voimankäyttöä, ja toisaalta autoa ei tarvitse matka-ajossakaan paimentaa, sillä suuntavakavuus on kunnossa ja ohjaus palauttaa nöyrästi.

Volkswagen Golf Alltrack Variant

Alusta ja jousitus on erinomaisesti toteutettu kokonaisuus, joka on edukseen niin maaseudun sorateillä kuin talven routarunteluiden jäljiltä paljastuneilla rokonarpisilla asvalttiväylilläkin. Alusta on sopivan napakka, muttei täryjyrä kehnoillakaan alustoilla. Mukavuutta tuo osaltaan kohtuullinen rengaskoko 225/50 R17.

Volkswagen Golf Alltrack Variant

Takana on kohtuuhyvät matkustustilat kahdelle aikuiselle, joskin polvitilaa on pidemmille henkilöille alemman keskiluokan tapaan niukahkosti.

Volkswagen Golf Alltrack Variant

Kuskilla lokoisat oltavat

Kuljettajan valtakunnassa on suuret asiat järjestetty hyvin. Ajoasento säätyy helposti sopivaksi, kiitos etuistuimen ja ohjauspyörän riittävien säätövarojen.

Volkswagen Golf Alltrack Variant

10,25-tuumainen digitaalinen ja näkymiltään helposti räätälöitävä mittaristo on selkeälukuinen, ja kaikki harvat käyttökytkimet ovat hyvin käsillä. Valtaosa toimintopainikkeista on korvautunut kosketusnäytön näppäilemisellä, mikä jakaa mielipiteitä.

Tavaroille on riittävät tilat, perusmuodossaan 611 litraa, mutta selkeämuotoisen kontin lastausaukko saisi olla väljempi. Lisämuunneltavuutta tulee korkeussuunnassa säädettävästä tavaratilan pohjalevystä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Mikko Autio

Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI SCR 4Motion DSG

Hinta alkaen

40 466 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

45 849 €

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

147 kW (200 hv), 3500–4000 r/min

Vääntö

400 Nm (1750–3500 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,1 s

Huippunopeus

229 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,7 (yhd.)

CO2-päästöt

150 g/km

Mitat

pituus 4639 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2679 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2000 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat