1.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 B3 MHEV on kevyesti sähköistetty, mutta huomaako kevythybridin toimintaa mistään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60 on nyt edullisimmasta perusversiosta alkaen vähintään sähköavusteinen. Hyvää: kuskin paikka, ajettavuus, mukavuus. Huonoa: matala takaistuin, suuri kääntöympyrä, painava. Volvon lupaus malliston sähköistymisestä on loppusuoralla. Lupaus tosin sisälsi vain yhden täyssähköauton, pääosaa esittävät lataus- ja kevythybridit. Uusimpana on vuorossa Volvo V60 B3. Ostajien sielujen lisäksi Volvo kilpailee Audin kanssa hankalimmista mallimerkinnöistä. Tästä lähtien malli voi olla joko B-kevythybridi, T-lataushybridi tai P-täyssähköauto, numero suurenee tehon mukana. Toistaiseksi B:n taakse voi kätkeytyä myös dieselmoottori. Volvojen ja Audien halutuin lisävaruste lienee takaluukku ilman merkintöjä: näin selviää vähemmällä selittelyllä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huomaamaton avustus V60 B3:n bensiinimoottori on tuttu kaksilitrainen rivinelonen, nyt 163 hevosvoiman tehoisena. Sen apuna toimii 14-heppainen sähkömoottori, joka saa kerättyä hihnan välityksellä hidastuksista ja alamäistä liike-energiaa talteen akkuun – käyttääkseen sen sitten kiihdytyksiä avittamaan. Parhaimmillaan sähköavustus tuntuu lähdöissä ja vaihtokohdissa paikkaamassa polttomoottorin vedon katkeamista. Kiihdytysarvot sinällään ovat varsin tavanomaisia. Volvon järeys lähes 1 800-kiloisena antaa tasoitusta kilpailijoille, joilla vasta isompiakkuiset lataushybridit painavat saman verran. Järjestelmä ei vaadi kuljettajalta huomiota, B3:n tapauksessa toiminta on jopa liiankin huomaamatonta. Siinä missä kilpailijoiden vastaavat tuotteet rullaavat sammuneena alamäissä ja hidastuksissa, Volvo ei jaksa pysyä sammuksissa kauan edes punaisissa valoissa. Pääkaupungin punaiset aallot ovat toki liikaa kelle tahansa. Joka tapauksessa kulutuslukema on kaunistunut seitsemään litraan. Kuljettajalle suunniteltu Kevythybriditekniikkaa lukuun ottamatta V60 on kutakuinkin ennallaan. Tuttuihin vahvuuksiin kuuluu tyylikäs ohjaamo, jonka istuimen muotoilu ja hallintalaitteet osuvat useimpien makuun. Ruipeloimmat kuskit kokevat selkänojan liian väljäksi. Suuri kosketusnäyttö hallitsee kojelautanäkymää ja useimpia toimintoja, joiden käyttö sujuu hetken totuttelun jälkeen. Takaistuimella on runsaasti tilaa niin polville kuin päillekin, mutta pitkäjalkaisella jalat jäävät koukkuun matalan istuimen takia, eivätkä varpaatkaan tahdo mahtua etuistuimen alle. Selkänoja on upotettu syvälle takalokasuojien väliin, ja on siksi parhaimmillaan kahdelle. Volvon alusta on oiva kompromissi ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Ajetun perusmallin mukavuus ei ole kärsinyt, vaikka maahantuoja olikin lisännyt alle tuumaa isommat kiekot. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volvo V60 B3 MHEV Momentum Aut. Hinta alkaen 40 898 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 208 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 120 kW (163 hv), 4800 r/min Vääntö 265 Nm (1800–3900 r/min) Vääntö 265 Nm (1800–3900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1432 mm, akseliväli 2872 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan