1.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 B3 MHEV on kevyesti sähköistetty, mutta huomaako kevythybridin toimintaa mistään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60 on nyt edullisimmasta perusversiosta alkaen vähintään sähköavusteinen. Hyvää: kuskin paikka, ajettavuus, mukavuus. Huonoa: matala takaistuin, suuri kääntöympyrä, painava. Volvon lupaus malliston sähköistymisestä on loppusuoralla. Lupaus tosin sisälsi vain yhden täyssähköauton, pääosaa esittävät lataus- ja kevythybridit. Uusimpana on vuorossa Volvo V60 B3. Ostajien sielujen lisäksi Volvo kilpailee Audin kanssa hankalimmista mallimerkinnöistä. Tästä lähtien malli voi olla joko B-kevythybridi, T-lataushybridi tai P-täyssähköauto, numero suurenee tehon mukana. Toistaiseksi B:n taakse voi kätkeytyä myös dieselmoottori. Volvojen ja Audien halutuin lisävaruste lienee takaluukku ilman merkintöjä: näin selviää vähemmällä selittelyllä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huomaamaton avustus V60 B3:n bensiinimoottori on tuttu kaksilitrainen rivinelonen, nyt 163 hevosvoiman tehoisena. Sen apuna toimii 14-heppainen sähkömoottori, joka saa kerättyä hihnan välityksellä hidastuksista ja alamäistä liike-energiaa talteen akkuun – käyttääkseen sen sitten kiihdytyksiä avittamaan. Parhaimmillaan sähköavustus tuntuu lähdöissä ja vaihtokohdissa paikkaamassa polttomoottorin vedon katkeamista. Kiihdytysarvot sinällään ovat varsin tavanomaisia. Volvon järeys lähes 1 800-kiloisena antaa tasoitusta kilpailijoille, joilla vasta isompiakkuiset lataushybridit painavat saman verran. Järjestelmä ei vaadi kuljettajalta huomiota, B3:n tapauksessa toiminta on jopa liiankin huomaamatonta. Siinä missä kilpailijoiden vastaavat tuotteet rullaavat sammuneena alamäissä ja hidastuksissa, Volvo ei jaksa pysyä sammuksissa kauan edes punaisissa valoissa. Pääkaupungin punaiset aallot ovat toki liikaa kelle tahansa. Joka tapauksessa kulutuslukema on kaunistunut seitsemään litraan. Kuljettajalle suunniteltu Kevythybriditekniikkaa lukuun ottamatta V60 on kutakuinkin ennallaan. Tuttuihin vahvuuksiin kuuluu tyylikäs ohjaamo, jonka istuimen muotoilu ja hallintalaitteet osuvat useimpien makuun. Ruipeloimmat kuskit kokevat selkänojan liian väljäksi. Suuri kosketusnäyttö hallitsee kojelautanäkymää ja useimpia toimintoja, joiden käyttö sujuu hetken totuttelun jälkeen. Takaistuimella on runsaasti tilaa niin polville kuin päillekin, mutta pitkäjalkaisella jalat jäävät koukkuun matalan istuimen takia, eivätkä varpaatkaan tahdo mahtua etuistuimen alle. Selkänoja on upotettu syvälle takalokasuojien väliin, ja on siksi parhaimmillaan kahdelle. Volvon alusta on oiva kompromissi ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Ajetun perusmallin mukavuus ei ole kärsinyt, vaikka maahantuoja olikin lisännyt alle tuumaa isommat kiekot. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volvo V60 B3 MHEV Momentum Aut. Hinta alkaen 40 898 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 208 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 120 kW (163 hv), 4800 r/min Vääntö 265 Nm (1800–3900 r/min) Vääntö 265 Nm (1800–3900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1432 mm, akseliväli 2872 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?