19.11.2016 Ajoneuvot Koeajokaruselli pyörii – ja toimii! Auto 2016 on ainutlaatuinen tapahtuma Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etukäteen pelonsekaisesti odotettu koeajokaruselli on pyörinyt ongelmitta Helsingin uudessa autonäyttelyssä. Vaikka suuret messut jännittävät järjestäjiä aina, oli yksi seikka ylitse muiden Auto 2016 -tapahtuman kohdalla: miten sujuu koeajokaruselli, jolla autonäyttely pyrkii erottautumaan lukuisista muista tapahtumista? Lauantaina oli kuitenkin selvää, että maahantuojien pahimmat painajaiset kaaoksesta eivät toteutuneet. – Kaikki on sujunut todella jouhevasti, aina on ollut auto ajoissa paikalla. Muutamia ohareita on ollut ennakkovaranneiden keskuudessa, mutta muilta osin myös asiakkaat ovat olleet positiivisella mielellä liikkeellä, kommentoi Jaguarilla koeajattajana toiminut Saku Jokisalo. Jokisalo kiittelee järjestäjien runsaslukuista joukkoa, joka odottelee marraskuisessa viimassa saapuvia autoja parkki- ja putsausrulettia varten. Samalla he vastaavat myös autojen toimittamisesta koeajoja varten tiiviin aikataulun mukaisesti. Kiitosta löytyy myös koeajajien puolelta. Päivän kolmannelle koeajolleen on lähdössä Atte Viinikka yhdessä pikkuveljensä kanssa ja järjestelyt ovat pelanneet joka kerta. Aikaisemmin valmiiksi suunniteltu vakiolenkki kiepautettiin Volkswagen Golf R:llä ja Jaguar F-Type R:llä. Tällä kertaa vuorossa on nelivetoversio Jaguar XE:stä, jonka takavetomallia Viinikka on jo silmäillyt tositarkoituksella autokauppiaansa riemuksi. – Tää vaihteisto reagoi kyllä hyvin, ei oo semmosta viivettä niinku joissain, Viinikka keskustelee ZF:n toiminnasta yhdessä Jokisalon kanssa jossain Pasilan kaduilla. – Kokeiles miten tää... no ei tää kyllä kallistele kuormattunakaan, hämmästelee puolestaan Jokisalo edustamansa yhtiön tuotteesta moottoritien poistumisrampissa. Samaa ei voi sanoa Land Roverin koeajoissa, sillä sisäpihalle rakennetulla testiradalla Range Rover Evoque kiipeää ja riippuu näyttävästi. Sisäpuolelta nousut ja heilahdukset tuntuvat lähes mahdottomilta, mutta nykyaikainen nelivetojärjestelmä ja alamäkihidastin ratkovat pulmat yksi toisensa jälkeen kuljettajien huojennukseksi. Arkiajosta poikkeavan radan aiheuttamat reaktiot vaihtelevat tiukoista perusilmeistä jännityksestä hihkumiseen. Maahantuojien mukaan myös perinteisillä messuosastoilla on käynyt positiivinen kuhina koko lauantain, perjantain oltua hiukan tunnustelevampi. Hyväntuuliset messuvieraat ovat samalla pitäneet riemun pitkiä päiviä painavissa messutyöläisissäkin. Varovaisen positiiviset talousuutiset näkyvät täällä voimakkaasti, sillä sangen monet ovat edes hiukan ostomielellä. Osastoilla puhutaan erityisen tyytyväisesti messuilla tehdyistä autokaupoista ja tarjouksista, sillä monien maahantuojien osastolla on myös mahdollisuus suoraan autokauppaan. Lisäksi messuyksilöistä saattoi löytää tuntuviakin alennuksia. Kaikkien puheissa toistuu kuitenkin yksi vakio: tämä halutaan uudestaan viimeistään vuonna 2018! Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku