18.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: kahdeksansylinterinen Mercedes-AMG C 63 S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen C-sarjan Coupén rajuin versio ei jätä kylmäksi. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, äänimaailma. Huonoa: takatilat, näkyvyys taakse. Häveliäisyys on koeajolla koetuksella, kun saavumme maantieosuudelta pieneen taajamaan. Kytketäänpä ajotilaksi valittu Sport+ maltillisemmaksi Comfortiksi. Pörinä ja pauke neljästä pakoputkesta vaimenee selvästi maltillisemmaksi hyrinäksi, vaikka äänen saattaa yhä tunnistaa kahdeksansylinteriseksi myllyksi. Se ansaitsee pahennusta ja ihastusta.Alla on Mercedeksen C-sarjan Coupén ärjyin versio, Mercedes-AMG C 63 S Coupé.AMG-merkintä Benzin paikalla kielii, että pakettiin on kääritty merkittävästi enemmän voimaa kuin perus-Coupéssa. S-kirjain taas paljastaa, että kyseessä on kahdesta C 63:sta se vielä hersyvämpi malli: polleja potkii pitkän konepellin alla peräti 510, eikä ”ainoastaan” 476.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPysähtyy nopeastiAjossa olleessa versiossa S+:n yläpuolella on Race-ajotila, joka antaa kuljettajalle vielä suurempia vapauksia – ja vaatimuksia. Radalla perälle sallitaan selvästi enemmän sivuluisua, vaikka ajonvakautusjärjestelmä pysyy päällä. Napista senkin saa toki pois.Autossa on julmetusti voimaa ja suorituskykyä, mutta onneksi ohjaus, urheiluistuimet, turvavarusteet ja jarrut ovat sen mukaiset. S-versiossa käytetään komposiittijarruja, joissa on punaiset jarrusatulat ja suuret jarrulevyt. Taka-akselilla on sähkötoiminen tasauspyörästön lukko, jonka avulla kurveihinkin voi mennä todella kovaa.Maavaraa on niukasti, joten hidastetöyssyihin on syytä suhtautua järkevästi. 19-tuumaiset renkaat ovat melkoiset nakit. Edessä niillä on leveyttä 25,5 senttiä ja takana vielä kolme senttiä enemmän.Kiihdytys 3,9 sekunnissa nollasta sataan kertoo, mihin tuplaturbomoottori pystyy. Huippunopeuden saa lisähinnalla kasvatettua 250:stä 290:een kilometriin tunnissa, mutta onko sillä Suomessa käyttöä?Pesäeroa perusmalliinAutonvalmistaja halusi, että AMG-mallit poikkeavat niin ulkoa kuin sisältä entistä selvemmin C-Coupén perusversioista. Vain ovet, katto ja takaluukku ovat yhteneväiset, edes tavaratilan koko ei ole sama. AMG-malleissa ruuma vetää 355 litraa eli 45 litraa vähemmän kuin muissa.Makean näköinen Coupé on C-sarjan kolmikosta epäkäytännöllisin. Sedanin neljä ovea helpottavat takaistuimille kulkemista, ja farmarin tavaratila on paras lapsiperheille.Coupéssa takana on vain kaksi tiivistunnelmaista istuinta. 175-senttisen päälaki on kiinni katossa, eikä pienistä sivuikkunoista näe juuri mitään. Leveät takapilarit kaventavat selvästi myös kuljettajan näkökenttää.Lisää mittaaCoupén perusmallit ovat kasvaneet edeltäjään nähden selvästi. Pituutta on 9,5 senttiä enemmän, josta kahdeksan senttiä on akselien välissä. Leveyttäkin on tullut neljä senttiä lisää, joten hartiatilaa on aiempaa enemmän.AMG-malleissa on kuusi senttiä pidempi konepelti, koska iso mylly vie paljon tilaa. AMG-mallit on muokattu myös lähes seitsemän senttiä leveämmiksi.Suomeen tuodaan C-sarjan Coupéta vain automaattivaihteisena. Bensakoneiden jatkeena ovat seitsenportaiset laatikot, dieselmallien uudessa askissa on yhdeksän vaihdetta. Se on luvassa myös tuleviin nelivetomalleihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvomalli tulossaMalliston alapäässä on Mercedes-Benz C 180 Coupé, jossa autoa liikuttaa 1,6-litrainen, 156-hevosvoimainen bensaturbo. Noin 50 000 euron hintaisen auton vakiovarusteina tulevat muun muassa aktiivinen pysäköintiavustin, älykkäät led-ajovalot ja kolmessa osassa taittuva takapenkki.Mercedeksen C-sarja saa neljännen jäsenen ensi kesänä, kun myyntiin tulee avomallinen Cabriolet.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Mercedes-AMG C 63 S Coupé A Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm3, 8 sylinteriä, kaksi turboahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 375 kW (510 hv), 5500–6250 r/min Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 200 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen