18.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: kahdeksansylinterinen Mercedes-AMG C 63 S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen C-sarjan Coupén rajuin versio ei jätä kylmäksi. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, äänimaailma. Huonoa: takatilat, näkyvyys taakse. Häveliäisyys on koeajolla koetuksella, kun saavumme maantieosuudelta pieneen taajamaan. Kytketäänpä ajotilaksi valittu Sport+ maltillisemmaksi Comfortiksi. Pörinä ja pauke neljästä pakoputkesta vaimenee selvästi maltillisemmaksi hyrinäksi, vaikka äänen saattaa yhä tunnistaa kahdeksansylinteriseksi myllyksi. Se ansaitsee pahennusta ja ihastusta. Alla on Mercedeksen C-sarjan Coupén ärjyin versio, Mercedes-AMG C 63 S Coupé. AMG-merkintä Benzin paikalla kielii, että pakettiin on kääritty merkittävästi enemmän voimaa kuin perus-Coupéssa. S-kirjain taas paljastaa, että kyseessä on kahdesta C 63:sta se vielä hersyvämpi malli: polleja potkii pitkän konepellin alla peräti 510, eikä ”ainoastaan” 476. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pysähtyy nopeasti Ajossa olleessa versiossa S+:n yläpuolella on Race-ajotila, joka antaa kuljettajalle vielä suurempia vapauksia – ja vaatimuksia. Radalla perälle sallitaan selvästi enemmän sivuluisua, vaikka ajonvakautusjärjestelmä pysyy päällä. Napista senkin saa toki pois. Autossa on julmetusti voimaa ja suorituskykyä, mutta onneksi ohjaus, urheiluistuimet, turvavarusteet ja jarrut ovat sen mukaiset. S-versiossa käytetään komposiittijarruja, joissa on punaiset jarrusatulat ja suuret jarrulevyt. Taka-akselilla on sähkötoiminen tasauspyörästön lukko, jonka avulla kurveihinkin voi mennä todella kovaa. Maavaraa on niukasti, joten hidastetöyssyihin on syytä suhtautua järkevästi. 19-tuumaiset renkaat ovat melkoiset nakit. Edessä niillä on leveyttä 25,5 senttiä ja takana vielä kolme senttiä enemmän. Kiihdytys 3,9 sekunnissa nollasta sataan kertoo, mihin tuplaturbomoottori pystyy. Huippunopeuden saa lisähinnalla kasvatettua 250:stä 290:een kilometriin tunnissa, mutta onko sillä Suomessa käyttöä? Pesäeroa perusmalliin Autonvalmistaja halusi, että AMG-mallit poikkeavat niin ulkoa kuin sisältä entistä selvemmin C-Coupén perusversioista. Vain ovet, katto ja takaluukku ovat yhteneväiset, edes tavaratilan koko ei ole sama. AMG-malleissa ruuma vetää 355 litraa eli 45 litraa vähemmän kuin muissa. Makean näköinen Coupé on C-sarjan kolmikosta epäkäytännöllisin. Sedanin neljä ovea helpottavat takaistuimille kulkemista, ja farmarin tavaratila on paras lapsiperheille. Coupéssa takana on vain kaksi tiivistunnelmaista istuinta. 175-senttisen päälaki on kiinni katossa, eikä pienistä sivuikkunoista näe juuri mitään. Leveät takapilarit kaventavat selvästi myös kuljettajan näkökenttää. Lisää mittaa Coupén perusmallit ovat kasvaneet edeltäjään nähden selvästi. Pituutta on 9,5 senttiä enemmän, josta kahdeksan senttiä on akselien välissä. Leveyttäkin on tullut neljä senttiä lisää, joten hartiatilaa on aiempaa enemmän. AMG-malleissa on kuusi senttiä pidempi konepelti, koska iso mylly vie paljon tilaa. AMG-mallit on muokattu myös lähes seitsemän senttiä leveämmiksi. Suomeen tuodaan C-sarjan Coupéta vain automaattivaihteisena. Bensakoneiden jatkeena ovat seitsenportaiset laatikot, dieselmallien uudessa askissa on yhdeksän vaihdetta. Se on luvassa myös tuleviin nelivetomalleihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avomalli tulossa Malliston alapäässä on Mercedes-Benz C 180 Coupé, jossa autoa liikuttaa 1,6-litrainen, 156-hevosvoimainen bensaturbo. Noin 50 000 euron hintaisen auton vakiovarusteina tulevat muun muassa aktiivinen pysäköintiavustin, älykkäät led-ajovalot ja kolmessa osassa taittuva takapenkki. Mercedeksen C-sarja saa neljännen jäsenen ensi kesänä, kun myyntiin tulee avomallinen Cabriolet. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Mercedes-AMG C 63 S Coupé A Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm3, 8 sylinteriä, kaksi turboahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 375 kW (510 hv), 5500–6250 r/min Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 200 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt