3.8.2021

Koeistuttu: Honda HR-V – ensikosketus luokkansa pioneeriin lupaa selkeyttä ja tilavuutta

Honda HR-V

Honda HR-V siirtyy piakkoin kolmanteen sukupolveensa, mutta sen rattiin pääsemistä täytyy odottaa vielä hetki. Euroopan ainoa esisarjan auto pistäytyi näyttämässä uudet vaatteensa myös Suomessa.

Muotoiluerikoisuus Honda HR-V esiteltiin maailmalle vuonna 1997 – aikana jolloin kyseisen kokoluokan crossovereita ei markkinoita juuri ollut. Reilut 20 vuotta myöhemmin tämä B-SUV-segmentti on noussut yhdeksi markkinoiden suosituimmista jonka näkee myös kilpailijoiden määrästä. Lähes jokaiselta valmistajalta löytyy vähintään yksi malli kyseiseen luokkaan.

Honda HR-V

Lanseerauksen aikaan HR-V:n myynti ei kuitenkaan ottanut tuulta alleen siinä määrin kuin odotettiin ja vuosien 2007–2014 ajaksi auto haudattiinkin valmistajan arkistoihin. Segmentin suosion kasvettua piskuinen kaupunkimaasturi heräteltiin kuitenkin mukaan mallistoon ja nyt mallia on myyty globaalisti yli kolme miljoonaa kappaletta. Nyt kuuden vuoden iässä mallin on kuitenkin aika uudistua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tekniikka

Jo jonkin aikaa on ollut tiedossa, että uusi HR-V tulee saataville ainoastaan hybridinä – onhan valmistaja luvannut sen Euroopan malliston olevan vuonna 2022 saatavilla ainoastaan sähköistetyillä voimalinjoilla.

Honda HR-V

Perinteiseen hybridivoimalinjaan kuuluu 1,5-litrainen i-VTEC -bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria, jotka tuottavat yhteensä 96 kilowatin (131 hevosvoiman) tehon. Tämä riittää kiihdyttämään auton nollasta sataan 10,6 sekunnissa ja WLTP-kulutukseksi kerrotaan 5,4 l/100 km.

Ulkonäkö ja mitat

Uusi sukupolvi ei herätä varmasti katukuvassa huomiota samassa määrin kuin ensimmäinen HR-V, mutta korkea hartialinja, uudenlainen integroitu maski ja selkeät muodot pelastavat auton katukuvaan hukkumiselta.

Voimakkaasti muuttuneesta ulkonäöstä huolimatta uusi HR-V jakaa paljon samaa edeltäjänsä kanssa. Auton akseliväli, pituus ja leveys on pysynyt täysin samana. Bensiinitankki sijaitsee yhä kuljettajan jalkatilassa ja takaa löytyy Hondan nerokas Magic Seat -tilaratkaisu, jossa takapenkit saa nousemaan pystyyn tai niiaamaan eteenpäin tavaratilan laajentamiseksi.

Honda HR-V

Täysin samat mitat eivät kuitenkaan ole. Maavaraa on edeltäjää kymmenen milliä enemmän, mutta samalla kokonaiskorkeus on madaltunut 20 millillä.

Valmistajan mukaan uutuuden konepelti on muotoiltu niin, että sisältä on mahdollisimman helppo hahmottaa keulan äärirajat. Näkyvyyteen on keskitytty muutenkin, sillä peilejä on siirretty aiempaa ulommas niiden taakse rajautuvan katvealueen pienentämiseksi. Vuonna 2016 Moottori moittikin silloin tuoretta toista sukupolvea peilikoteloiden taakse jäävästä katveesta.

Enemmän matkustajaa, vähemmän tavaraa

Ennestäänkin HR-V:tä oli kehuttu sen sisätiloista auton ulkomittoihin nähden. Jatkossa matkustajille tilaa on entistä paremmin – takamatkustajilla luvataan olevan kolmisenkymmentä milliä aiempaa enemmän jalka- ja polvitilaa. Lisäksi takapenkin selkänojaa on kallistettu loivempaan kulmaan. Pientä viilausta on myös tehty kuljettajan asentoon, joka on nyt sentin aiempaa korkeammalla.

Tilat tuntuvatkin nyt erinomaiselta. Kaksi 185-senttimetristä mahtuu istumaan peräkkäisillä jakkaroilla polvitilan puolesta hyvin ja etupenkin alle saattaisi mahtua vaikka monot. Pääntilaa taakse sen sijaan jää vähän heikommin, jolloin pidemmät matkustajat joutuvat ottamaan makaavamman istuma-asennon – näitä markkinointikielellä coupemaisten linjojen huonoja puolia.

Sen sijaan tavaratila on pienentynyt huomattavasti. Toisen sukupolven HR-V:ssä tavaratilaa oli yli 400 litraa, kun nyt valmistajan materiaali ilmoittaa kooksi noin sata litraa vähemmän. Syy löytynee kontin alle sijoitetussa korkeajänniteakustosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisältä kehittynyt

Ohjaamo noudattelee samaa perustaa auton ulkotilojen kanssa, eli se on selkeä ja varsin neutraalin näköinen. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on yhdeksäntuumainen ja siihen voi peilata älypuhelintoimintoja. Applellat tämä onnistuu jopa langattomasti, kun Android-laitteilla piuha on pakollinen.

Tietoviihdejärjestelmä on ilmeeltään japanilaiseksi varsin modernin näköinen. Ensituntumalta ruudun toiminnot tuntuvat välillä hieman tökkiviltä, mutta kyseessä on esisarjan auto, joten vielä tässä vaiheessa ominaisuudesta tuskin kannattaa olla huolissaan.

Myös mittaristo on digitaalinen ja siinäkin on tavoiteltu selkeyttä, pikaiselta vilkaisulta tässä on onnistuttukin. Muuten ohjaamon elementit ovat tuttuja uudesta Jazzista: ilmastoinnin säätö tapahtuu fyysisillä rullilla aiempien hipaisupainikkeiden sijaan ja vaihdekeppi on nimensä mukaisesti keppi.

Honda HR-V

Uudistusta on sisällä tehty myös ilmanvaihtoon: Air Diffusion System -nimisen innovaation myötä raikkaan ilman ei pitäisi tuntua kovalta puhallukselta, vaan luonnolliselta ilmavirralta.

Uusi Honda HR-V tulee tuotantoon kuluvan vuoden lokakuussa, jolloin alkaa myös auton ennakkomyynti. Toivottavasti silloin saamme myös tietää mitä auto kustantaa, sillä vielä näitä tietoja ei ole annettu. Asiakastoimitusten uskotaan alkavan helmikuussa 2022.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Lisää aiheesta

Luetuimmat