Koeajo: Vuoden kiinnostavin jazz-tapahtuma – Honda Jazz Hybrid
Uuden polven Honda Jazz on hieno esimerkki autosta, joka on suunniteltu tarpeeseen kumartelematta urheilullisuuden tai muiden imagoarvojen suuntaan. Käytännöllisempää saa hakea. Hyvää: tilat, käytännöllisyys, voimalinja. Huonoa: ei lataushybridiä.
Hondan 2000-luvun hitteihin on kuulunut Japanissa Fit-nimellä tunnettu kompakti ja kaupunkeihin suunniteltu tila-auto. Euroopassa myyntinimi on Jazz ja kolmen mallipolven ajan auto on tullut tutuksi tinkimättömyydestä juuri tilankäytön suhteen. Neljännen polven Honda Jazz Hybrid (mallikoodi GR) ei poikkea tästä.
Tuttu pohja, uusi improvisaatio
Jazz on edelleen täynnä tuttuja ratkaisuja takaistuinten Magic Seats -toiminnosta alkaen. Takapenkin istuinosan voi nostaa ylös korkeiden esineiden kuljettamista varten ja toisaalta pidempien tavaroiden kohdalla takapenkin selkänoja kaatuu ihailtavan suoraksi jatkoksi tavaratilalle. Tavaratilan koko on 298 litraa ja se on laajennettavissa aina 1 203 litraan asti.
Kuljettajan istuin on säädettävissä hyvin ja tehdas on samalla muokannut istuinten rakennetta. Honda on myös optimoinut ohjauspyörän ja poljinten kulmaa, ja kaksipuolainen ohjauspyörä on toteutettu hauskan selkeästi. Sisätilat täyttävät myös André Citroënin testin siitä, että autoa on voitava ajaa hattu päässä.
Uusien ohuempien A-pilarien ansiosta näkyvyys ympärille on hyvä. Jazzin digimittaristo on sekin hyvä, vaikka symboliryhmittelyssä ja valikoissa olisi vielä viilaamistakin. Ilmeisimmin polttoainemittarin vastapariksi laitettu hybridin virtamittari kielii Hondan suunnitelmista tuoda Jazzista myös ladattava hybridi.
Kojelaudasta löytyy peräti kaksi hanskalokeroa ja kaksi mukitelinettä ilmastoinnin ja näkökentän ulottuvilla. Hondan uusi tietoviihdejärjestelmä on iso askel aiempaan verrattuna ja Garmin-pohjainen navigointi toimii hyvin. Mainion ja tilavan ergonomian keskellä vanhahtava vaihteenvalitsin tuntuu liioittelulta.
Hondan hybridi
Liikenteessä Honda Jazz on kevyt ja tarkka ajettava. Pieni koko tuntuu ja myös kuuluu maantiellä, mutta ei häiritsevästi. 109 hevosvoiman ja 253 newtonmetrin suoritusarvot riittävät kompaktissa autossa.
Hondamaiseen tapaan e:HEV-hybridijärjestelmä perustuu yhteen kiinteään vaihteeseen, jonka avulla 97 hevosvoiman polttomoottori liikuttaa autoa maantienopeuksissa. Muuten 1,5-litrainen i-VTEC tyytyy tarjoamaan sähköä 80 kilowatin sähkömoottorille. Järjestelmä toimii moottoriääniä lukuun ottamatta huomaamattoman itsenäisesti ja se saavuttaa tehtaan ilmoittaman kulutuksen sekalaisessa taajama-ajossa.
Sporttis-seikkailullis-markkinoinnillisten paineiden aikakaudella on ilahduttavaa, että Honda on tehnyt Jazzin käytännöllisyys edellä. Lopputuloksena on virkistävästi yhteen asiaan keskittyvä auto.
Honda Jazz Hybridin hinnat alkavat Comfort-varustelun 23 889 eurosta ja mallistoon kuuluu myös hiukan crossover-henkisempi ja maavaraltaan korkeampi Jazz Crosstar, sekin hybridinä.