26.9.2020

Koeajo: Vuoden kiinnostavin jazz-tapahtuma – Honda Jazz Hybrid

Honda Jazz eHEV

Uuden polven Honda Jazz on hieno esimerkki autosta, joka on suunniteltu tarpeeseen kumartelematta urheilullisuuden tai muiden imagoarvojen suuntaan. Käytännöllisempää saa hakea. Hyvää: tilat, käytännöllisyys, voimalinja. Huonoa: ei lataushybridiä.

Hondan 2000-luvun hitteihin on kuulunut Japanissa Fit-nimellä tunnettu kompakti ja kaupunkeihin suunniteltu tila-auto. Euroopassa myyntinimi on Jazz ja kolmen mallipolven ajan auto on tullut tutuksi tinkimättömyydestä juuri tilankäytön suhteen. Neljännen polven Honda Jazz Hybrid (mallikoodi GR) ei poikkea tästä.

Honda Jazz eHEV

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu pohja, uusi improvisaatio

Jazz on edelleen täynnä tuttuja ratkaisuja takaistuinten Magic Seats -toiminnosta alkaen. Takapenkin istuinosan voi nostaa ylös korkeiden esineiden kuljettamista varten ja toisaalta pidempien tavaroiden kohdalla takapenkin selkänoja kaatuu ihailtavan suoraksi jatkoksi tavaratilalle. Tavaratilan koko on 298 litraa ja se on laajennettavissa aina 1 203 litraan asti.

Kuljettajan istuin on säädettävissä hyvin ja tehdas on samalla muokannut istuinten rakennetta. Honda on myös optimoinut ohjauspyörän ja poljinten kulmaa, ja kaksipuolainen ohjauspyörä on toteutettu hauskan selkeästi. Sisätilat täyttävät myös André Citroënin testin siitä, että autoa on voitava ajaa hattu päässä.

Uusien ohuempien A-pilarien ansiosta näkyvyys ympärille on hyvä. Jazzin digimittaristo on sekin hyvä, vaikka symboliryhmittelyssä ja valikoissa olisi vielä viilaamistakin. Ilmeisimmin polttoainemittarin vastapariksi laitettu hybridin virtamittari kielii Hondan suunnitelmista tuoda Jazzista myös ladattava hybridi.

Kojelaudasta löytyy peräti kaksi hanskalokeroa ja kaksi mukitelinettä ilmastoinnin ja näkökentän ulottuvilla. Hondan uusi tietoviihdejärjestelmä on iso askel aiempaan verrattuna ja Garmin-pohjainen navigointi toimii hyvin. Mainion ja tilavan ergonomian keskellä vanhahtava vaihteenvalitsin tuntuu liioittelulta.

Hondan hybridi

Liikenteessä Honda Jazz on kevyt ja tarkka ajettava. Pieni koko tuntuu ja myös kuuluu maantiellä, mutta ei häiritsevästi. 109 hevosvoiman ja 253 newtonmetrin suoritusarvot riittävät kompaktissa autossa.

Hondamaiseen tapaan e:HEV-hybridijärjestelmä perustuu yhteen kiinteään vaihteeseen, jonka avulla 97 hevosvoiman polttomoottori liikuttaa autoa maantienopeuksissa. Muuten 1,5-litrainen i-VTEC tyytyy tarjoamaan sähköä 80 kilowatin sähkömoottorille. Järjestelmä toimii moottoriääniä lukuun ottamatta huomaamattoman itsenäisesti ja se saavuttaa tehtaan ilmoittaman kulutuksen sekalaisessa taajama-ajossa.

Sporttis-seikkailullis-markkinoinnillisten paineiden aikakaudella on ilahduttavaa, että Honda on tehnyt Jazzin käytännöllisyys edellä. Lopputuloksena on virkistävästi yhteen asiaan keskittyvä auto.

Honda Jazz Hybridin hinnat alkavat Comfort-varustelun 23 889 eurosta ja mallistoon kuuluu myös hiukan crossover-henkisempi ja maavaraltaan korkeampi Jazz Crosstar, sekin hybridinä.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Honda Jazz Hybrid Executive

Hinta alkaen

27 264 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

27 821 €

Moottori

Hybridi bensiinimoottori 1 498 cm179#;, 4 sylinteriä, 1-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 80 kW (109 hv).

Teho

72 kW (97 hv), 5500–6400 r/min

Vääntö

131 Nm (4500–5000 r/min)

Vääntö

131 Nm (4500–5000 r/min)

Hybridijärjestelmän yhteisteho

80 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,5 s

Huippunopeus

175 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 4,6 (yhd.)

CO2-päästöt

104 g/km

Mitat

pituus 4044 mm, leveys 1694 mm, korkeus 1526 mm, akseliväli 2517 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat