22.4.2021 Ajoneuvot Uusi Honda HR-V e:HEV – Hondan hybridisaatio jatkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Honda HR-V e:HEV tarjoaa Jazzista tutulla teknologialla 130 hevosvoimaa hybridisaatiota. Vankkaan ulkonäköön halutaan yhdistää ajamisen keveys. Kompakti katumaasturi Honda HR-V e:HEV pyrkii yhdistämään SUV-korin jykevään ulkonäköön Hondalle ominaisen keveyden ja näppäryyden ajettavuuden saralla. Dieselmoottoreiden jälkeen japanilaisvalmistaja unohtaa jo muutenkin perinteiset polttomoottoriratkaisut uutuuden siirtyessä Jazzista tuttuun e:HEV -hybridivoimalinjaan. Honda uskoo nopeaan muutokseen autoilussa. Unionin tiukat päästömääräykset nopeuttavat tätä kehitystä Euroopassa vielä entisestään. Honda haluaa tästä syystä sähköistää Euroopassa tarjoamansa malliston nopealla tahdilla. Honda e edustaa ensimmäistä askelta täyssähköautojen saralla ja Jazz on jo tarjolla hybridinä. Sähköistetyt mallit kattavat Euroopassa 65 prosenttia merkin myynnistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei coupé, vaikka voissa paistaisi Uusi HR-V yhdistää valmistajan mukaan coupén muotoilun katumaasturin kokonaisuuteen. Kuvia katsoessa on vaikea käsittää, mitä tämä tarkoittaisi. Ehkä viistetty perä ja korkea vyötärölinja riittää nykyään vihjaamaan kaksiovisten autojen suuntaan. Uutuus on kyllä hieman puikulampi, sillä maavaraa on 10 millimetriä edeltäjää enemmän ja kokonaisuus on silti 20 millimetriä matalampi. Tyylikkäässä muotoilussa on sallittu yksinkertaisuus ja pelkistetyt linjat. Vannnekoko on 18 tuumaa. Yksityiskohdista huomaa led-tekniikalla toteutetuista valoista erityisesti takapään trendikkään valoraidan. Lisäksi c-pilariin integroitu takaovenkahva on kaunis yksityiskohta, joka palaa aina tasaisin väliajoin automaailmaan. Tuo takaovi ulottuu muuten varsin pitkälle takarenkaan yläpuolelle asti. Honda on halunnut painottaa luotettavuutta, elämäntyyliin istuvaa muotoilua sekä mukavuuden ja hyvän ajettavuuden yhdistelmää. Valmistajan perusteisiin kuuluu luoda auto asiakkaan tarpeiden ja toiveiden pohjalta. Avaruus kutsuu Sisätilojen puolella HR-V tahtoo tarjota avaruutta ja tämä on otettu huomioon kevyeltä näyttävän kojelaudankin muotoilussa. Tietoviihdejärjestelmä, ”Magic Seats” ja ilmastoinnin suuttimet kuuluvat kehityskohteisiin. Mittaristo on haluttu pitää hyvin yksinkertaistettuna. Tietoviihdejärjestelmää on kehitetty kosketusnäytön käytettävyyden helpottamiseksi esimerkiksi suurin kuvakkein ja tämä onkin ilahduttava suuntaus. Lopputulos ei ehkä ole kaunein, mutta vaikuttaa videoiden perusteella selkeältä – jälkimmäinen on autossa tärkeämpää. Samaan aikaan keskikonsolissa on nimenomaisesti säilytetty perinteisiä painikkeita käytön helppouden varmistamiseksi. Esimerkiksi ilmastoinnin käskytys hoituu perinteisin menetelmin trendikkyyden uhalla. Tästäkin rohkeasta vedosta nostamme hattua Hondalle. Ilmastoinnin suuttimet on suunniteltu uusiksi mahdollistamaan ilman kiertämisen matkustajien ympärillä puhaltamatta kylmää ilmaa suoraan naamalle. Tästä ratkaisusta Honda käyttää nimitystä ”Air Diffusion System”. Toinen termi on ’’Magic Seats’’, jolla tarkoitetaan etuistuimien selkänojaa vasten nostettavia takapenkkien istuinosia. Näin saadaan tehtyä tilaa jopa kahdelle 26-tuumaisin renkain varustetulle maastopyörälle. Tarkempia teknisiä mittoja, kuten tavaratilan litratilavuutta, emme vielä saaneet. Sähköinen takaluukku on avattavissa siihen koskematta, kevyesti jalkaa puskurin alla heilauttamalla. Honda HR-V e:HEV Uusi Honda HR-V e:HEV tarkoittaa hybridivoimalinjaa, jossa polttomoottori toimii pääosan ajasta generaattorina luoden energiaa kahden sähkömoottorin pyörittämiseen ja akkupaketin lataamiseen. Vain kovissa kiihdytyksissä polttomoottori pyörittää pyöriä ja näin saavutetaankin järjestelmän huipputeho. Etuvetoisen auton etupäässä sijaitseva polttomoottori on atkinson-syklillä toimiva 1,5-litrainen nelisylinterinen. Polttoainetankki on sijoitettu mielenkiintoisesti etumatkustajan jalkojen alle. Myös kaksi sähkömoottoria on sijoitettu etuakselille. Järjestelmäteho on nyt 96 kilowattia (130 hevosvoimaa) eli Jazzin e:HEV -versiota selvästi enemmän. Huippuvääntö on 253 newtonmetriä. Kuljettajalle tarjotaan muodikkaasti ajotilavalinta, jossa on kolme asetusta. Varsin ennakoitavasti, ja ihailtavan loogisesti, nimetyt eco, normal ja sport tuskin tarvitsevat suurempia selittelyjä. Vasta koeajo näyttää kuinka ne toimivat. Uusi Honda HR-V e:HEV saapuu Eurooppaan vielä tämän vuoden loppupuolella. Hinnasto lienee seuraava tulossa oleva paljastus tämän aiheen tiimoilta. Lähde ja kuvat: Honda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?