3.8.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Honda HR-V – ensikosketus luokkansa pioneeriin lupaa selkeyttä ja tilavuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda HR-V siirtyy piakkoin kolmanteen sukupolveensa, mutta sen rattiin pääsemistä täytyy odottaa vielä hetki. Euroopan ainoa esisarjan auto pistäytyi näyttämässä uudet vaatteensa myös Suomessa. Muotoiluerikoisuus Honda HR-V esiteltiin maailmalle vuonna 1997 – aikana jolloin kyseisen kokoluokan crossovereita ei markkinoita juuri ollut. Reilut 20 vuotta myöhemmin tämä B-SUV-segmentti on noussut yhdeksi markkinoiden suosituimmista jonka näkee myös kilpailijoiden määrästä. Lähes jokaiselta valmistajalta löytyy vähintään yksi malli kyseiseen luokkaan.Lanseerauksen aikaan HR-V:n myynti ei kuitenkaan ottanut tuulta alleen siinä määrin kuin odotettiin ja vuosien 2007–2014 ajaksi auto haudattiinkin valmistajan arkistoihin. Segmentin suosion kasvettua piskuinen kaupunkimaasturi heräteltiin kuitenkin mukaan mallistoon ja nyt mallia on myyty globaalisti yli kolme miljoonaa kappaletta. Nyt kuuden vuoden iässä mallin on kuitenkin aika uudistua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikkaJo jonkin aikaa on ollut tiedossa, että uusi HR-V tulee saataville ainoastaan hybridinä – onhan valmistaja luvannut sen Euroopan malliston olevan vuonna 2022 saatavilla ainoastaan sähköistetyillä voimalinjoilla.Perinteiseen hybridivoimalinjaan kuuluu 1,5-litrainen i-VTEC -bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria, jotka tuottavat yhteensä 96 kilowatin (131 hevosvoiman) tehon. Tämä riittää kiihdyttämään auton nollasta sataan 10,6 sekunnissa ja WLTP-kulutukseksi kerrotaan 5,4 l/100 km.Ulkonäkö ja mitatUusi sukupolvi ei herätä varmasti katukuvassa huomiota samassa määrin kuin ensimmäinen HR-V, mutta korkea hartialinja, uudenlainen integroitu maski ja selkeät muodot pelastavat auton katukuvaan hukkumiselta.Voimakkaasti muuttuneesta ulkonäöstä huolimatta uusi HR-V jakaa paljon samaa edeltäjänsä kanssa. Auton akseliväli, pituus ja leveys on pysynyt täysin samana. Bensiinitankki sijaitsee yhä kuljettajan jalkatilassa ja takaa löytyy Hondan nerokas Magic Seat -tilaratkaisu, jossa takapenkit saa nousemaan pystyyn tai niiaamaan eteenpäin tavaratilan laajentamiseksi.Täysin samat mitat eivät kuitenkaan ole. Maavaraa on edeltäjää kymmenen milliä enemmän, mutta samalla kokonaiskorkeus on madaltunut 20 millillä.Valmistajan mukaan uutuuden konepelti on muotoiltu niin, että sisältä on mahdollisimman helppo hahmottaa keulan äärirajat. Näkyvyyteen on keskitytty muutenkin, sillä peilejä on siirretty aiempaa ulommas niiden taakse rajautuvan katvealueen pienentämiseksi. Vuonna 2016 Moottori moittikin silloin tuoretta toista sukupolvea peilikoteloiden taakse jäävästä katveesta.Enemmän matkustajaa, vähemmän tavaraaEnnestäänkin HR-V:tä oli kehuttu sen sisätiloista auton ulkomittoihin nähden. Jatkossa matkustajille tilaa on entistä paremmin – takamatkustajilla luvataan olevan kolmisenkymmentä milliä aiempaa enemmän jalka- ja polvitilaa. Lisäksi takapenkin selkänojaa on kallistettu loivempaan kulmaan. Pientä viilausta on myös tehty kuljettajan asentoon, joka on nyt sentin aiempaa korkeammalla. Tilat tuntuvatkin nyt erinomaiselta. Kaksi 185-senttimetristä mahtuu istumaan peräkkäisillä jakkaroilla polvitilan puolesta hyvin ja etupenkin alle saattaisi mahtua vaikka monot. Pääntilaa taakse sen sijaan jää vähän heikommin, jolloin pidemmät matkustajat joutuvat ottamaan makaavamman istuma-asennon – näitä markkinointikielellä coupemaisten linjojen huonoja puolia.Sen sijaan tavaratila on pienentynyt huomattavasti. Toisen sukupolven HR-V:ssä tavaratilaa oli yli 400 litraa, kun nyt valmistajan materiaali ilmoittaa kooksi noin sata litraa vähemmän. Syy löytynee kontin alle sijoitetussa korkeajänniteakustosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisältä kehittynytOhjaamo noudattelee samaa perustaa auton ulkotilojen kanssa, eli se on selkeä ja varsin neutraalin näköinen. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on yhdeksäntuumainen ja siihen voi peilata älypuhelintoimintoja. Applellat tämä onnistuu jopa langattomasti, kun Android-laitteilla piuha on pakollinen. Tietoviihdejärjestelmä on ilmeeltään japanilaiseksi varsin modernin näköinen. Ensituntumalta ruudun toiminnot tuntuvat välillä hieman tökkiviltä, mutta kyseessä on esisarjan auto, joten vielä tässä vaiheessa ominaisuudesta tuskin kannattaa olla huolissaan.Myös mittaristo on digitaalinen ja siinäkin on tavoiteltu selkeyttä, pikaiselta vilkaisulta tässä on onnistuttukin. Muuten ohjaamon elementit ovat tuttuja uudesta Jazzista: ilmastoinnin säätö tapahtuu fyysisillä rullilla aiempien hipaisupainikkeiden sijaan ja vaihdekeppi on nimensä mukaisesti keppi.Uudistusta on sisällä tehty myös ilmanvaihtoon: Air Diffusion System -nimisen innovaation myötä raikkaan ilman ei pitäisi tuntua kovalta puhallukselta, vaan luonnolliselta ilmavirralta.Uusi Honda HR-V tulee tuotantoon kuluvan vuoden lokakuussa, jolloin alkaa myös auton ennakkomyynti. Toivottavasti silloin saamme myös tietää mitä auto kustantaa, sillä vielä näitä tietoja ei ole annettu. Asiakastoimitusten uskotaan alkavan helmikuussa 2022.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaKoeajo: Vuoden kiinnostavin jazz-tapahtuma – Honda Jazz Hybrid Uusi Honda HR-V e:HEV – Hondan hybridisaatio jatkuu Honda lopettaa kolmen mallin tuotannon – listalla mukana vetyauto Clarity Honda lopettaa sähköistämättömien autojen myynnin Euroopassa vuonna 2022 Hondan ensimmäinen sähköauto Kiinaan – SUV e:prototype Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 7.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Sbarro Super Eight '84 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”