2.12.2023

Koeistuttu: Toyota Crown Crossover on oikein hyödyllinen keksintö

Jos Toyota Camryn on joskus pakko muuttua crossoveriksi, lopputuloksen toivoisi olevan juuri Crown Crossoverin kaltainen. Ja kyllä itse Crowninkin voisi toivottaa tervetulleeksi Eurooppaan.

Crown on kirjaimellisesti yksi Toyotan kruununjalokivistä, ja tämän perinteikkään sedanin juuret juontuvat aina 1950-luvulle asti, ja nyt on meneillään jo mallin kuudestoista sukupolvi. Pitkään Crown viihtyi pelkästään Japanin kotimarkkinoilla, mutta viime vuonna Toyota laajensi mallinimen kokonaiseksi alamallistoksi, joka tulee myyntiin eri puolille maailmaa - ei tosin ainakaan tällä tietoa Eurooppaan.

Crown-mallistoon kuuluu nyt sedan ja crossover sekä toinen, hyvin mielenkiintoinen lähestymistapa crossoveriin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sedan mukavalla korkeudella

Crossover-SUV:in käsite muotoutui varsinaisesti 1990-luvulla, ja tuolloinkin asialla oli hyvin pitkälti Toyota. Vuonna 1997 Toyota julkisti Harrierin, joka tultiin meikäläisillä markkinoilla tuntemaan Lexus RX:nä. Tuossa autossa oli korkea maavara, pitkäkattoinen kori ja neliveto, kuten maastoautossa, joka tuohon aikaan tarkoitti karskia tikapuurunkoista laatikkoa. Samaan aikaan siinä oli kuitenkin itsekantava kori ja kaikki muut ominaisuudet kuin premiumsedanissa. Se oli siis crossover eli risteytys sedanin ja maasturin välillä. Tätä nykyä näitä crossovereita alkaa olla joka lähtöön.

Toyota Crown Crossover on näyttävä ja katseita keräävä ilmestys. Vahvoja muotoja komppaavat seikkailumuovit, joita ei ole ylettömän paljon, sekä myös kiiltävästä muovista tehdyt aksentit. Renkaat ovat polttoaineenkulutuksen nimissä suhteessa kapeat. Suhteellisuus tarkoittaa tässä tapauksessa rengaskokoa 225/45 R21 eli toisin sanoen valtavat vanteet saavat 225 millimetrin levyiset renkaat tuntumaan kapeilta.

Toyota Crown Crossover on myös crossover, mutta se yhdistääkin sedanin katumaasturiin, eli se maasturiulottuvuus on tavallaan vielä paljon pehmeämmin läsnä kuin vaikkapa juuri RX:ssä tai missä tahansa muussa saman lajin edustajassa. Avainsana on se, että Crown Crossoverin kori on käytännössä sedanin kori.

Ja tämä kaikkihan tarkoittaa, että Crown Crossover pääsee edukseen hyödyntämään sedanin ja korkeamman maavaran auton parhaita puolia.

Crown Crossoverissa kattolinja on muotoiltu vielä hieman enemmän liftbackillä tavalla kuin Camryssä. Näin neliovisen auton aerodynaamiset mahdollisuudet pääsevät erinomaisella tavalla oikeuksiinsa. Tavallisilla katumaastureilla tämä aspekti on huonommalla tolalla, mikä tuntuu paradoksaaliselta, kun kerran samalla puhutaan polttoaineenkulutuksesta, päästöistä ja sähköautojen toimintamatkoista. Vanteita ja spoilereita kyllä hiotaan, mutta itse auto on kuin kivitalo pyörien päällä.

Crown Crossoverin kori ei ole kovin huomattavasti korkeampi kuin vaikkapa Camryssä, mutta suurempien pyörien ja korkeamman maavaran ansiosta se on kuitenkin korkeammalla. Auto on siis selvästi korkeampi kuin keskimääräinen sedan, mutta tavallisia katumaastureita matalampi, ja tnämän ansiosta autoon kulkeminen on erittäin helppoa. Varmasti hyvin monen eripituisen ihmisen puolesta uskaltaisi todeta, että tässä autossa on istumakorkeus kohdillaan. Sama koskee sekä etu- että takaistuimia, ja takana myös pääntilaa on auliisti niin oviaukossa kuin istuessakin.

Takaluukku Crown Crossoverissa aukeaa kuin perinteisessä sedanissa. Tavaratilan tilavuus on 430 litraa. Mittayksiköinä se on lähes sata litraa pienempi kuin Camryssä, vaikka Crown on ulkomitoiltaan hieman suurempi. Kontin käytettävyys vaikuttaa kuitenkin olevan kohdillaan.

Luonnehdinnat vaikuttavat pitävän paikkansa

Moottorilla oli mahdollisuus tutustua Crown Crossoveriin staattisesti paikallaan Arabiemiirikuntien Dubaissa, joka on ehkä tällä hetkellä Eurooppaa lähin alue, jossa autoa myydään. Jo kylmät tyypit vahvistivat monia luonnehdintoja, joita esimerkiksi amerikkalaiset automediat ovat autosta tehneet.

Crown Crossoveria on esimerkiksi verrattu uuteen Priukseen, ja sitä on pidetty sen isosiskona. Näin on jo lähtien ulkonäöstä, ja erityisesti keulasta, jota hallitsee Toyotan uusi Hammerhead- eli "vasarahai" -muotokieli.

Kuitenkin myös se tosiasia, että auto on aina hybridi, viittaa jotenkin olemuksellisesti edelleen Priukseen, vaikka hybridit ovatkin enenevässä määrin vallanneet automarkkinat. Koeistuttu yksilö oli varustettu Toyotan uudella 2,4-litraisella turborivinelosella, ja yhdistetty kahteen sähkömoottoriin. Sama moottori on meikäläisillä markkinoilla tuttu ainakin tuoreimmasta Lexus RX 500h:sta Toinen vaihtoehto Crown Crossoveriin olisi 2,5-litrainen Atkinson-työkierrolla, ja tämähän on tuttu monista malleista, kuten Camrystä ja RAV4:stä. Crown Crossover on aina nelivetoinen, ja voima välittyy turbomoottorin tapauksessa 6-vaihteisen Direct Shift -automaatin kautta, perinteisen hybridin luottaessa eCVT:hen.

Crown Crossoverin perustana on Toyotan keskiluokan etuvetomallien yleispätevä TNGA-K. Autoa myös valmistetaan samassa tehtaassa esimerkiksi Priuksen ja Camryn kanssa Japanin Tsutsumin tehtaassa.  

Priusta on niin ikään auton pihiys ajossa. Crown Crossoverille lupaillaan tässä asussaan 5,5 litran keskikulutusta, mikä on oikein hyvä tulos miltei viisimetriselle ja lähemmäs kaksi tonnia painavalle autolle. Moottorilla ei nyt sitä ajokokemusta tässä tapauksessa ole, mutta kansainvälisiä kollegoja lainataksemme, Crown Crossover myös aika lailla pysyy luvatuissa lukemissa.

Johtopäätös

Tämä Camryn, Priuksen ja Crownin piirteitä sekoitteleva Crown Crossover vaikuttaa niin hyvältä keksinnöltä, että sille soisi annettavan mahdollisuus myös Euroopan-markkinoilla.

Voi kuitenkin olla niin, että Crownin oma erinomaisuus estää sitä tulemasta Eurooppaan. Me länsieurooppalaiset olemme nimittäin kovin kiintyneitä kolmeen suureen saksalaiseen mitä tulee premiumautomarkkinoihin, ja Toyotan oman premiumsiiven, Lexuksen, tila on täällä tätä nykyä melko ahdas.

Toyotan johto ei siis todennäköisesti halua Lexukselle yhtään ylimääräistä kilpailijaa omien joukosta. Koko Crown-alamallisto on jo käytännössä premiumia, ja se on logojenkin kautta erotettu muusta Toyota-mallistosta. Crown Crossoverissa premiumasetelma tuli todettua jo pelkästään yleisen laatuvaikutelman osalta.

Toyota esitteli vähän aikaa sitten uuden, yhdeksännen sukupolven Camryn, ja kuten sen yhteydessä tuli todettua, uudistusten vähäisyys laittaa jossain määrin pelkäämään Camryn tulevaisuuden puolesta. Jos siis Camry on joskus ihan pakko muuttaa crossoveriksi, sen soisi tehtävän juuri eikä melkein tällä reseptillä.

Teksti ja kuvat: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat