15.11.2020 Ajoneuvot Kymmenisen vuotta sitten: sukunsa viimeinen – Saab 9-5 II Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun ruotsalainen lentokonetehdas päätti ryhtyä valmistamaan autoja, ei niistä aiottu todellakaan tehdä mitään aivan tavanomaisia. Tämän filosofian valmistaja säilytti loppuun asti. 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen loppupuolella General Motorsin omistamalla Saab Automobilella oli isoja ongelmia. Myyntikäyrät laskivat ja mallisto alkoi auttamatta vanheta käsiin. Erityisesti vuonna 1997 esitelty ja vain kevyitä päivityksiä saanut E-segmentin 9-5 kaipasi kipeästi seuraajaa. Seuraajan tuli olla moderni, tyylikäs, ajettavuudeltaan loistava ja sopiva niin Euroopan kuin Pohjois-Amerikan automakuun. Vastaus tarpeeseen oli uuden sukupolven 9-5. Auto esiteltiin sedan-mallisena virallisesti Frankfurtin autonäyttelyssä 2009 ja tuotanto pääsi käyntiin kevätpuolella 2010 Trollhättanin tehtaalla – Saabin kotona. Myynti oli huipussaan kymmenen vuotta sitten, kesällä ja syksyllä 2010. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokoa ja näköä Saabin ja GM:n suhde oli patenttikiistojen johdosta aikanaan monimutkainen, mutta ruotsalaisvalmistaja sai rakentaa autoja emoyhtiön pohjalevyille. 9-5 II syntyi GM Epsilon -alustalle, jonka kautta se oli teknisesti sukua muiden muassa A-sukupolven Opel Insignialle. Juurista huolimatta valmistajan omistuspohja muuttui pian mallin esittelyn jälkeen ja kaikki 9-5 II:t valmistettiinkin hollantilaisen Spyker Carsin hattu päässä. Uuden polven ysiviitonen on iso auto. 2 837 millimetrin akseliväli on 13,4 senttiä pidempi kuin edeltäjässä. Koripituutta tuli lisää 17,2 senttiä ja leveyttäkin lähes 8 senttiä. Yksi auton kovimmista vuosikymmenen takaisista premium-kilpailijoista, maanmies Volvo S80, on sekin peräti 15,4 senttimetriä Saabia lyhyempi. Näin ollen Pohjois-Amerikan markkinoilla 9-5 täytti niin sanotun full-size -autoluokan mitat kilpaillen siinä Toyota Avalonin, Chevy Impalan ja kumppaneiden kanssa. Suurempien ulkomittojensa ansiosta Saab päihitti useimmat kilpailijansa luonnollisesti myös sisätiloissa, jotka ovat ruhtinaalliset. Eri markkina-alueiden erilaisista tarpeista johtuen 9-5 oli tarjolla verrattain laajalla skaalalla voimalinjavaihtoehtoja. Autoa sai sekä etu- että nelivetoisena, käsivaihteisena tai automaattina sekä bensiini- diesel- tai etanolikäyttöisenä. Myös harvinainen käsivaihteiston ja XWD-nelivedon yhdistelmä oli mahdollinen. Bensiinipohjaiset moottorit olivat GM Europen peruja, sieltä tarjolla oli 1,6- ja 2-litraisia rivinelosia sekä 2,8-litrainen ahdettu V6. Kaksilitraiset dieselit, TiD ja kaksoisahdettu TTiD, olivat puolestaan Fiatin Multijet-perhettä. Suorituskykyinen V6 Aisinin automaattivaihteistolla tehtiin luonnollisesti enemmän dollarin kuvat silmissä, kun taas taloudellisella dieselillä pyrittiin houkuttelemaan euroasiakkaita. Resepti kuulostaa hyvältä. Kirein tehtaan siunauksella viritetty 9-5 kantaa nimeä 2.8 V6 XWD Hirsch Performance. Tunnetun Saab-virittäjän osilla koneesta irtoaa 335 hevosvoimaa. Nollasta sataan paritonninen auto pääsee kuutoskoneella alle seitsemässä sekunnissa mittarin kiertyessä aina 250 km/h asti. Persoonaa kehiin 9-5 II:n edustamassa premium-luokan E-segmentissä on totuttu näkemään selkeän hillittyä, eksklusiivista muotokieltä. Mihinkään kovin rohkeisiin loikkiin valmistajat eivät yksinkertaisista syistä uskalla lähteä. Saab teki tässä kohtaa poikkeuksen, sillä ysivitonen on omassa luokassaan persoonallisen näköinen auto. Muotoilu noudattaa Saabin viimeiseksi jäänyttä muotokieltä, jonka tunnusomaisimpia piirteitä ovat tummennetut A-pilarit, voimakkaasti viistetyt C-pilarit sekä koko perän leveyden kattavat led-takavalot. Sisätilat ovat takuuvarmaa Saabia, mikä tarkoittaa sekin rajua pesäeroa kilpailijoihin. Keskellä kuljettajan puolelle hallitsevasti kaareutuva kojelauta on kuin suoraan legendaarisesta 9000:sta 2010-luvulle tuotuna. Sisätilan varusteet täyttivät kymmenen vuoden takaiset premium-luokan vaatimukset. Ostaja pystyi (ja pystyy edelleen) personoimaan autoaan urheilulliseen tai crossover-henkiseen suuntaan näyttävillä korisarjoilla. Versioista tasokkain oli luonnollisesti legendaarinen Aero, joka konkretisoi Saab Automobilesin varhaiset juuret lentokonetehtaana. SportCombi Jos olet ihmetellyt, miksei uuden sukupolven 9-5 SportCombeja näy liikenteessä, sille on perin selkeä syy. Tätä mallia ehdittiin nimittäin valmistaa hiukan laskentatavasta riippuen vain 33 kappaletta ennen kuin Saabin taival Trollhättanissa joulukuussa 2011 lopullisesti pysähtyi. Saabin näkemys E-segmentin farmarista oli varsin urheilullinen, ulkonäön perusteella autoa voisi luonnehtia jopa enemmän shooting brakeksi kuin perinteiseksi farmariksi. Makeat muodot maksetaan tavaratilan tilavuudessa, joka ei ole juuri nimeksikään sedania suurempi. Toki täytyy muistaa, että tämän kokoisessa autossa yleisesti sisätilat ovat kunnolliset ja kokonaisen tavaratilan käytettävyys parempi. SportCombi on erityislaatuinen auto useammastakin syystä. Tämä tekee siitä myös erityisen haluttavan auton ja hinnat huitelevatkin jopa sadan tonnin paremmalla puolella. Kyllä, se on aika paljon käytetystä perhefarmarista. Jos uuden sukupolven SportCombi sattuu joskus olemaan myynnissä, herää Saab-fanien mielenkiinto ympäri Eurooppaa välittömästi. Jollakin 9-5 Sedanin omistajalla Ruotsissa SportCombi-himo on äitynyt jopa niin pahaksi, että rahalla ja osaamisella siunattu kaveriporukka on toteuttanut konversion sedanista farmariksi muun muassa Opel Insignia Sports Tourerin osia hyödyntäen. Saab-harrastajat muuttivat samalla auton väriä sekä varustetasoa kaikkia herkkuja myöten. Autoa on vaikea erottaa kustomoiduksi vaikka oikea SportCombi seisoisi vieressä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä meni vikaan? Jostain syystä 9-5:n myyntikäyrät eivät lähteneet toivotunlaiseen lentoon, vaikka resepti kuulostikin hyvältä. Lopulta alle vuoden mittaiseksi jääneen sarjatuotantovaiheen aikana ehti valmistua 11 280 uuden sukupolven ysivitosta. Se ei ehkä ole täysi katastrofi, mutta se ei ainakaan riittänyt pelastamaan Saabia kaatumiselta. Vertailun vuoksi E-segmentin tunnetun saksalaiskolmikon malleja valmistetaan kutakin vuosittain vähintään kymmenen kertaa tuo määrä. Saabin epäonneksi 9-5:n esiinmarssia häiritsivät osaltaan finanssikriisi ja euroalueen syvät talousongelmat 2010-luvun alussa. SportCombi olisi varmasti tuonut mukavasti lisämyyntiä, mutta se ei ehtinyt mukaan tähän sotaan. Lisäksi olisi varmasti pitänyt täyttää markkinarakoja E-segmentin ulkopuolella, minkä puolestaan rahanpuute tehokkaasti esti. Kuten todettua, 9-5:n erottautuminen kilpailijoista oli tyypillistä Saabia, mutta koko merkin historian ajan se oli kaksiteräinen miekka. Toisaalta erityislaatuisuus toi merkkiuskollisia asiakkaita, mutta oli varmasti samalla este myynnin kasvulle. Saab on aina herättänyt voimakkaita mielipiteitä. Saabin viimeinen malli taisi sitten lopulta olla liiankin spesiaali. Käytettynä haluttu Käytettyjen autojen markkinoilla 9-5 NG on haluttu malli. Autoja on kohtalaisesti saatavilla useissa pohjoisen Euroopan maissa sekä Yhdysvalloissa. Ruotsissa ja Saksassa saatavuus on hyvästä syystä suurinta ja yksityishenkilöt ovatkin tuoneet niitä sieltä Saabin toiseen kotimaahan Suomeen jo useiden vuosien ajan. Myös Suomesta löytyy jonkin verran myytäviä yksilöitä. 9-5:t pitävät arvonsa todella hyvin kuten olettaa saattaa ja harvinaisimpia versioita voisi ajatella jopa sijoituskohteina. Erityisen haluttuja ovat Aero- ja Turbo6-mallit. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Saab Lähteet: Saab, Autoexpress Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Klassikko Klassikko: Porsche 911 60 vuotta – ajaton kone juhli matkoilla 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan