24.2.2023

Kysy autoista: minkälaisiin kulutuslukemiin sarjahybridillä päästään?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Sarjahybridit eivät ole vielä yleistyneet markkinoilla, mutta tekniikka vaikuttaa toimintamatkan ja kulutuksen kannalta lupaavalta.

Kysymys: Minkälaisiin kulutuslukemiin sarjahybridillä päästään? Eikös se ole kuitenkin tässä sähköistämisessä se olennaisin asia. Mazdan wankel-sarjahybridi kiinnostaa tekniikkana kyllä.

Suurin osa markkinoilla olevista lataushybrideistä on rinnakkaishybridejä, eli renkaita pyörittävät sekä poltto- että sähkömoottori. Sarjahybrideissä polttomoottori pyörittää generaattoria, joka antaa virtaa sähkömoottorille ja lataa ajoakkuja.

Polttomoottorit sarjahybrideissä ovat yleensä pienempiä ja hyötysuhteeltaan tehokkaampia, koska polttomoottoria voidaan käyttää sen optimaalisella kuormitusalueella sen sijaan, että sen pitäisi mukautua vaihteleviin tehovaatimuksiin auton kiihdyttäessä ja pysähtyessä. Luonnollisesti myös kulutus on tällöin alhaisempaa. Kulutus riippuu myös käytöstä ja ajotavasta. Parhaimpiin lukemiin pääsee tietenkin silloin, kun ajaa mahdollisimman paljon sähköllä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sarjahybridit tekevät vielä tuloaan

Markkinoilla sarjahybriditekniikkaa hyödyntäviä autoja on vielä suhteellisen vähän. Yksi ensimmäisiä sarjahybrideitä on Opel Ampera ja tietysti sisarmalli Chevrolet Volt, joissa valmistajan ilmoittama yhdistetty kulutus on 1.2 l/100km. Tämä pätee todennäköisesti silloin, kun lataa säännöllisesti autoa. Pelkästään bensiinin voimin ajaessa kulutus nousee jonkun verran. Autodata.net ilmoittaakin keskikulutukseksi 3.8l/100km.

Hieman myöhemmin markkinoille tuli myös BMW i3 REx, jonka tuotanto lopetettiin viime vuonna. Vaikka BMW käyttää termiä range extender tai vapaasti suomennettuna matkanjatkaja, on periaate sama kuin sarjahybridissä. Vuoden 2016 mallissa on kaksisylinterinen (647 cm³) bensiinimoottori, jossa on tehoa 28 kW (38 hv) ja vääntöä 55 Nm. Autossa on 9 litran tankki, jolla taittaa yli 100 kilometriä, eli kulutus on tyhjillä akuilla noin 7 l/100 km. Yhdistetty NEDC-kulutus on 0,6 l/100km.

Uusimpien sarjahybridien joukossa on Nissan e-POWER, jota ei tosin voi ladata. Puolitoistalitrainen 3-sylinterinen polttomoottori jauhaa virtaa akuille ja tarvittaessa suoraan moottorille. Yhdistetty WLTP-kulutus on 5,3l/100 km. Moottorin koeajolla kulutuslukemat olivat hieman ristiriitaiset.

Mazdan villi kortti

Mazda on myös tuonut markkinoille omalle tekniikallensa uskollisen sarjahybridin: MX-30 R-EV, jossa generaattorina toimivan polttomoottorin virkaa toimittaa wankel- eli kiertomäntämoottori.

Aikaisemmin wankelin kompastuskiviä ovat olleet suuri polttoaineen kulutus ja moottorin nopea kuluminen verrattuna yleisemmin käytettyyn ottomoottoriin. Generaattoria pyörittäessä wankel-moottori pääsee oikeuksiinsa, kun se on kooltaan paljon pienempi ja käy tasaisemmin, kuin yhtä tehokas polttomoottori. Mazda on myös uudessa moottorissa kehittänyt polttoaineen kulutusta.

Kompaktin yksisylinterisen wankel-moottorin iskutilavuus on 830 cm3. Huipputeho 55 kilowattia (74 hv) saavutetaan käyntinopeudella 4 700 r/min ja suurin vääntömomentti on 116 Nm/4 000 r/min. Yhdistetty kulutus on valmistajan mukaan ainoastaan 1,0 l/100 km (WLTP). Todellisia kulutuslukemia on vielä vaikea tässä vaiheessa arvioida, mutta auton 50 litran bensatankki ja säännöllinen lataus mahdollistaa täyden tankin riittämään jopa tuhansiksi kilometreiksi.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Mazda    

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat