11.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Qashqai e-Power ja tarina kaksijakoisesta kulutuksesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqai -katumaasturin uusi e-Power-voimalinja on sujuva ja kuluttaa kaupungissa vähän, mutta maantiellä talousetu katoaa. Hyvää: sähköautomaisen sujuva voimalinja, polttomoottorin äänettömyys myös kovissa kiihdytyksissä, kaupunkikulutus. Huonoa: ei maantiekulutusetua perus-Qashqaihin nähden, jousituksen pintakovuus. Nissan Qashqai e-Power vakuuttaa sujuvuudellaan heti ensimetreistä lähtien: tunnelma on kuin sähköautolla ajaisi. Ajotuntuma selittyy kolmannen sukupolven Qashqaihin saatavasta e-Power -tekniikasta, johon otimme ensituntumaa jo aiemmin ulkomaankoeajolla.Voimalinja on persoonallinen, sillä 1,5-litraisella kolmisylinterisellä polttomoottorilla ei ole lainkaan mekaanista yhteyttä vetäviin pyöriin, vaan sen tehtävänä on joko ladata 1,8 kWh:n ajoakkua tai syöttää ajotilanteen mukaan virtaa ”suoraan” sähkömoottorille.Kotimaan koeajo osoitti, että e-Power pelaa kaikenlaisissa ajotilanteissa sivistyneesti. Liikkeellelähdöissä sähkömoottorin voimantuotto on viiveetöntä ja vaihteiston nykäyksistä vapaata. Teslamaista räjähtävää voimaa on turha odottaa, mutta tavanomaisessa arkiajossa Qashqain pyöreän rauhallinen reagointi ”toivomuspolkimen” painalluksiin toimii.Poljinta reilummin painettaessa polttomoottori herää tarpeen vaatiessa henkiin ja kuulostaa kylmänä hieman oudolta, mutta pitää lopulta melut hyvin mahassaan. Käyntinopeus pysyy kiitettävän alhaisina normaaleissa ajotilanteissa, käytännössä miltei tyhjäkäynnillä.Myös ripeissä moottoritieramppikiihdytyksissä e-Power -järjestelmä yllättää meluttomuudellaan. Polttomoottorin kierrokset eivät nouse punarajalle asti kuten vanhemmissa Toyotan hybrideissä, vaan pysyttelevät korvakuulolta hieman korotetun tyhjäkäynnin yläpuolella ripeämmissäkin kiihdytyksissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaimmillaan kaupungissaUusi voimalinja on parhaimmillaan taajama-ajossa. Auto kulkee sähkön voimin yllättävän pitkiä matkoja ennen polttomoottorin hörähtämistä käyntiin. Satojen metrien sijaan puhutaan parhaimmillaan useammasta lähipäästöttömästä kilometristä.Sähköautomaista tunnelmaa edesauttaa Nissanin Ariya-täyssähköautosta tuttu e-pedal-toiminto. Kaasupoljinta höllennettäessä regenerointi on sen verran tehokasta, ettei kuljettajan tarvitse painaa jarrupoljinta yhtä usein kuin peruspolttomoottoriautoilla. Toiminto kuitenkin tippuu pois pelistä ajonopeuden laskiessa 10 km/h alapuolelle, joten täydellistä yhden polkimen ajoa Nissan ei ajajalleen tarjoa.Kolmannen sukupolven Qashqai suoriutuu kaupunkipyörityksestä muutenkin mallikkaasti. Aivan kuten käyttötestiautossamme, näkyvyys ulos on hyvä ja ergonomiaa voi vain kiitellä. Maantiellä Qashqai kulkee suoraan, mutkatiellä sen sijaan alkaa havaita ohjauksen tietynlaisen tunnottomuuden. Alusta toimii kaikkialla erinomaisesti, mutta jousituksen nypytys on alati läsnä hyvälläkin tiellä.Myöskään melutasoltaan Qashqai ei ole kaikkein hiljaisin, mutta se ei ole e-Power -voimalinjan syytä. Isojen pyörien kautta sisään välittyy tiemelua kohtalaisen kuuluvasti ja tuulen suhinaa kantautuu sivupeilin suunnalta maantienopeuksilla. Yllättäen myös asfalttiteiden satunnaiset irtosorat tuntuvat ropisevan takakaariin kohtuullisen äänekkäästi. Entä se kulutus?Autotesteissä ja -vertailuissa käyttämillämme maantie- ja kaupunkikulutuslenkeillä saimme e-Powerille ristiriitaisia kulutuslukemia. Maantiellä ero uuden voimalinjan ja viime vuonna testatun Qashqai MHEV 158 Xtronic -kevythybridijärjestelmän (jollainen käyttötestiautommekin oli) välillä oli vain 0,1 litraa sataa kilometriä kohden. Vieläpä niin päin, että MHEV oli e-Poweria taloudellisempi (5,8/5,9 l/100 km). Eroa voi selittää ainakin osittain sillä, että e-Powerin kulutuslenkeillä vallitsi viisi astetta kylmempi sää, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, ettei uusikaan voimalinja yllä maagisen piheihin lukemiin maantieolosuhteissa. Moottoritien 120 km/h -nopeudessakin ajotietokone näytti käytännössä samoja, liki kahdeksan litran kulutuslukemia kuin käyttötestiautossamme.Kaupunkikulutuslenkillä uuden voimalinjan kulutusetu sisarmalliinsa oli kuitenkin merkittävä. MHEV:n tulokseksi mittasimme aiemmin 7,6 l/100 km. Nyt täsmälleen samalla ajalla kellotettu ajolenkki sujui e-Powerilla 5,4 l/100 km -keskikulutuksella. Tämä tulos on luokassaan erinomainen, ja alleviivaa uuden voimalinjan olevan kaikkein etevimmillään taajama- ja kaupunkiajossa.Teksti: Pasi Piironen Kuvat: Tuomas Rajala Nissan Qashqai e-Power Tekna+ Hinta alkaen 39 250 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 690 € Moottori HYBRIDI, ETUVETO 3-syl. bensiinimoottori 1 497 cm3 Teho 140 kW (190 hv) Vääntö 330 Nm Vääntö 330 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1835 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2665 mm Tavaratila: 504-1440 l Omamassa: 1 687–1803 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?