27.9.2022

Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – auto läpi pala palalta

Käyttötesti Nissan Qashqai 2022 kokemuksia

Nissan Qashqain puolen vuoden mittainen käyttötesti on ohitse. Juttusarjassa käymme kansanmaasturia läpi pala palalta.

Nissan Qashqai -käyttötesti alkoi tammikuun alussa 2022. Ideana oli testata mahdollisimman maanläheinen malli, jollainen on suomalaisten ydinjoukon suosiossa. Lopputulos – harmaa auto kangaspenkeillä ja myydyimmäksi oletetulla N-Connecta -varustetasolla – suorastaan ylitti odotukset asiallisuudellaan.

Käyttötesti Nissan Qashqai 2022 kokemuksia

Voimalinjan puolella tehokkaampi eli 116-kilowattinen (158 hv) painos 1,3-litraisesta ahdetusta bensiinimoottorista valittiin siksi, että sen yhteydessä vaihteisto on aina portaaton automaatti – 103 kilowatin (140 hv) perusmalli kun on saatavana vain manuaalilaatikolla, jonka suosio on jo pitkään ollut Qashqainkin tapauksessa hiipumaan päin. Nelivetokin olisi ollut tarjolla, mutta päädyimme edestä raapivaan malliin, koska se on ollut Qashqain edellisissä mallisukupolvissa ylivoimaisesti myydyin.

Yksityiskohtaisemmin kävimme läpi Qashqaimme varusteluetteloa ensimmäisessä väliraportissa. Lisävarusteita autossa ei ollut lainkaan, sitä harmaanhopeaa metalliväriä lukuun ottamatta.

Käyttötesti Nissan Qashqai 2022 kokemuksia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tervetuloa testiin

Ensituntuma oli harvinaisen mutkaton. Koska istuma-asento on korkea, autoon voi käytännössä vain siirtyä, ei nousta tai laskeutua. Ajoasennon mittasuhteet ovat luontevat, eikä edes portaallinen selkänojan kaltevuussäätö haittaa.

Kosketusnäyttö on harvinaisen helppokäyttöinen, siitä pitävät näytön alla olevat apunappulat ja erittäin selkeä grafiikka huolen. Näytön räätälöiminen mieltymysten mukaiseksi sujui niin ikään kuin tanssi. Ja äänenvoimakkuutta säädellään pyöreällä nupilla, josta saa talvihansikkaatkin kädessä hyvän otteen.

Aivan kuten edeltäjämallissa, nytkään visuaalinen ilme ei ehkä ole kaikkein makeimpien kosketusnäyttöjen tasolla, mutta siitä viis – Qashqain toteutus on ehdottomasti kaikkein liikenneturvallisin, kun turhanpäiväinen etsiminen jää ajon aikana pois.

Sulavat sävelet

Testin alussa kelit olivat todella jäiset, joten alla pyörineet 215/65 R17 -kokoiset nastattomat Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -talvirenkaat joutuivat taisteluun olemattoman kitkan kanssa. Ohjaustuntuma ei enää ollutkaan aivan samalla tasolla kuin toiselle Qashqaille kesäkelillä tekemässämme autotestissä: keskialue maistui nyt keinotekoisemmalta.

Mutta kun muistiin palautui kuva edellismallin supertahmeasta ohjauksesta, joka jätti auton kaartamaan jokaisen lievän käännöksen jälkeen, uuden mallin ohjaus saikin silmänräpäyksessä synninpäästön.

Käyttötesti Nissan Qashqai 2022 kokemuksia

Ensimmäinen maantiematka osoitti Qashqaimme miellyttävän hiljaiseksi ja mukavaksikin matkakumppaniksi, jousituksen lievää nypytystä lukuun ottamatta. Ohjaus ei edelleenkään tarjonnut parasta mahdollista tuntoa, mutta sitä ei oikeastaan tarvittu, kun auto eteni pahimmassakin lumimyrskyssä tukevasti ja vakaasti.

Kyseessä ei siis ole mikään aktiivisen ajajan auto, vaan ennen kaikkea vaivaton ajopeli. Tähän liittyy myös ajonvakautuksen, luistoneston ja portaattoman vaihteiston huomaamaton liitto. Ei ylimääräisiä jarrutteluja, rupsutteluja tai valojen vilkkumisia mittaristossa, vaan auto kiihtyy ja kääntyy sulavasti kaupungin kaikissa kurveissa.

Käyttötesti Nissan Qashqai 2022 kokemuksia

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat