27.9.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – auto läpi pala palalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqain puolen vuoden mittainen käyttötesti on ohitse. Juttusarjassa käymme kansanmaasturia läpi pala palalta. Nissan Qashqai -käyttötesti alkoi tammikuun alussa 2022. Ideana oli testata mahdollisimman maanläheinen malli, jollainen on suomalaisten ydinjoukon suosiossa. Lopputulos – harmaa auto kangaspenkeillä ja myydyimmäksi oletetulla N-Connecta -varustetasolla – suorastaan ylitti odotukset asiallisuudellaan. Voimalinjan puolella tehokkaampi eli 116-kilowattinen (158 hv) painos 1,3-litraisesta ahdetusta bensiinimoottorista valittiin siksi, että sen yhteydessä vaihteisto on aina portaaton automaatti – 103 kilowatin (140 hv) perusmalli kun on saatavana vain manuaalilaatikolla, jonka suosio on jo pitkään ollut Qashqainkin tapauksessa hiipumaan päin. Nelivetokin olisi ollut tarjolla, mutta päädyimme edestä raapivaan malliin, koska se on ollut Qashqain edellisissä mallisukupolvissa ylivoimaisesti myydyin. Yksityiskohtaisemmin kävimme läpi Qashqaimme varusteluetteloa ensimmäisessä väliraportissa. Lisävarusteita autossa ei ollut lainkaan, sitä harmaanhopeaa metalliväriä lukuun ottamatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tervetuloa testiin Ensituntuma oli harvinaisen mutkaton. Koska istuma-asento on korkea, autoon voi käytännössä vain siirtyä, ei nousta tai laskeutua. Ajoasennon mittasuhteet ovat luontevat, eikä edes portaallinen selkänojan kaltevuussäätö haittaa. Kosketusnäyttö on harvinaisen helppokäyttöinen, siitä pitävät näytön alla olevat apunappulat ja erittäin selkeä grafiikka huolen. Näytön räätälöiminen mieltymysten mukaiseksi sujui niin ikään kuin tanssi. Ja äänenvoimakkuutta säädellään pyöreällä nupilla, josta saa talvihansikkaatkin kädessä hyvän otteen. Aivan kuten edeltäjämallissa, nytkään visuaalinen ilme ei ehkä ole kaikkein makeimpien kosketusnäyttöjen tasolla, mutta siitä viis – Qashqain toteutus on ehdottomasti kaikkein liikenneturvallisin, kun turhanpäiväinen etsiminen jää ajon aikana pois. Sulavat sävelet Testin alussa kelit olivat todella jäiset, joten alla pyörineet 215/65 R17 -kokoiset nastattomat Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -talvirenkaat joutuivat taisteluun olemattoman kitkan kanssa. Ohjaustuntuma ei enää ollutkaan aivan samalla tasolla kuin toiselle Qashqaille kesäkelillä tekemässämme autotestissä: keskialue maistui nyt keinotekoisemmalta. Mutta kun muistiin palautui kuva edellismallin supertahmeasta ohjauksesta, joka jätti auton kaartamaan jokaisen lievän käännöksen jälkeen, uuden mallin ohjaus saikin silmänräpäyksessä synninpäästön. Ensimmäinen maantiematka osoitti Qashqaimme miellyttävän hiljaiseksi ja mukavaksikin matkakumppaniksi, jousituksen lievää nypytystä lukuun ottamatta. Ohjaus ei edelleenkään tarjonnut parasta mahdollista tuntoa, mutta sitä ei oikeastaan tarvittu, kun auto eteni pahimmassakin lumimyrskyssä tukevasti ja vakaasti. Kyseessä ei siis ole mikään aktiivisen ajajan auto, vaan ennen kaikkea vaivaton ajopeli. Tähän liittyy myös ajonvakautuksen, luistoneston ja portaattoman vaihteiston huomaamaton liitto. Ei ylimääräisiä jarrutteluja, rupsutteluja tai valojen vilkkumisia mittaristossa, vaan auto kiihtyy ja kääntyy sulavasti kaupungin kaikissa kurveissa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku