27.9.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – auto läpi pala palalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqain puolen vuoden mittainen käyttötesti on ohitse. Juttusarjassa käymme kansanmaasturia läpi pala palalta. Nissan Qashqai -käyttötesti alkoi tammikuun alussa 2022. Ideana oli testata mahdollisimman maanläheinen malli, jollainen on suomalaisten ydinjoukon suosiossa. Lopputulos – harmaa auto kangaspenkeillä ja myydyimmäksi oletetulla N-Connecta -varustetasolla – suorastaan ylitti odotukset asiallisuudellaan.Voimalinjan puolella tehokkaampi eli 116-kilowattinen (158 hv) painos 1,3-litraisesta ahdetusta bensiinimoottorista valittiin siksi, että sen yhteydessä vaihteisto on aina portaaton automaatti – 103 kilowatin (140 hv) perusmalli kun on saatavana vain manuaalilaatikolla, jonka suosio on jo pitkään ollut Qashqainkin tapauksessa hiipumaan päin. Nelivetokin olisi ollut tarjolla, mutta päädyimme edestä raapivaan malliin, koska se on ollut Qashqain edellisissä mallisukupolvissa ylivoimaisesti myydyin.Yksityiskohtaisemmin kävimme läpi Qashqaimme varusteluetteloa ensimmäisessä väliraportissa. Lisävarusteita autossa ei ollut lainkaan, sitä harmaanhopeaa metalliväriä lukuun ottamatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTervetuloa testiinEnsituntuma oli harvinaisen mutkaton. Koska istuma-asento on korkea, autoon voi käytännössä vain siirtyä, ei nousta tai laskeutua. Ajoasennon mittasuhteet ovat luontevat, eikä edes portaallinen selkänojan kaltevuussäätö haittaa.Kosketusnäyttö on harvinaisen helppokäyttöinen, siitä pitävät näytön alla olevat apunappulat ja erittäin selkeä grafiikka huolen. Näytön räätälöiminen mieltymysten mukaiseksi sujui niin ikään kuin tanssi. Ja äänenvoimakkuutta säädellään pyöreällä nupilla, josta saa talvihansikkaatkin kädessä hyvän otteen.Aivan kuten edeltäjämallissa, nytkään visuaalinen ilme ei ehkä ole kaikkein makeimpien kosketusnäyttöjen tasolla, mutta siitä viis – Qashqain toteutus on ehdottomasti kaikkein liikenneturvallisin, kun turhanpäiväinen etsiminen jää ajon aikana pois.Sulavat säveletTestin alussa kelit olivat todella jäiset, joten alla pyörineet 215/65 R17 -kokoiset nastattomat Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -talvirenkaat joutuivat taisteluun olemattoman kitkan kanssa. Ohjaustuntuma ei enää ollutkaan aivan samalla tasolla kuin toiselle Qashqaille kesäkelillä tekemässämme autotestissä: keskialue maistui nyt keinotekoisemmalta.Mutta kun muistiin palautui kuva edellismallin supertahmeasta ohjauksesta, joka jätti auton kaartamaan jokaisen lievän käännöksen jälkeen, uuden mallin ohjaus saikin silmänräpäyksessä synninpäästön.Ensimmäinen maantiematka osoitti Qashqaimme miellyttävän hiljaiseksi ja mukavaksikin matkakumppaniksi, jousituksen lievää nypytystä lukuun ottamatta. Ohjaus ei edelleenkään tarjonnut parasta mahdollista tuntoa, mutta sitä ei oikeastaan tarvittu, kun auto eteni pahimmassakin lumimyrskyssä tukevasti ja vakaasti.Kyseessä ei siis ole mikään aktiivisen ajajan auto, vaan ennen kaikkea vaivaton ajopeli. Tähän liittyy myös ajonvakautuksen, luistoneston ja portaattoman vaihteiston huomaamaton liitto. Ei ylimääräisiä jarrutteluja, rupsutteluja tai valojen vilkkumisia mittaristossa, vaan auto kiihtyy ja kääntyy sulavasti kaupungin kaikissa kurveissa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”