27.9.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – auto läpi pala palalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqain puolen vuoden mittainen käyttötesti on ohitse. Juttusarjassa käymme kansanmaasturia läpi pala palalta. Nissan Qashqai -käyttötesti alkoi tammikuun alussa 2022. Ideana oli testata mahdollisimman maanläheinen malli, jollainen on suomalaisten ydinjoukon suosiossa. Lopputulos – harmaa auto kangaspenkeillä ja myydyimmäksi oletetulla N-Connecta -varustetasolla – suorastaan ylitti odotukset asiallisuudellaan.Voimalinjan puolella tehokkaampi eli 116-kilowattinen (158 hv) painos 1,3-litraisesta ahdetusta bensiinimoottorista valittiin siksi, että sen yhteydessä vaihteisto on aina portaaton automaatti – 103 kilowatin (140 hv) perusmalli kun on saatavana vain manuaalilaatikolla, jonka suosio on jo pitkään ollut Qashqainkin tapauksessa hiipumaan päin. Nelivetokin olisi ollut tarjolla, mutta päädyimme edestä raapivaan malliin, koska se on ollut Qashqain edellisissä mallisukupolvissa ylivoimaisesti myydyin.Yksityiskohtaisemmin kävimme läpi Qashqaimme varusteluetteloa ensimmäisessä väliraportissa. Lisävarusteita autossa ei ollut lainkaan, sitä harmaanhopeaa metalliväriä lukuun ottamatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTervetuloa testiinEnsituntuma oli harvinaisen mutkaton. Koska istuma-asento on korkea, autoon voi käytännössä vain siirtyä, ei nousta tai laskeutua. Ajoasennon mittasuhteet ovat luontevat, eikä edes portaallinen selkänojan kaltevuussäätö haittaa.Kosketusnäyttö on harvinaisen helppokäyttöinen, siitä pitävät näytön alla olevat apunappulat ja erittäin selkeä grafiikka huolen. Näytön räätälöiminen mieltymysten mukaiseksi sujui niin ikään kuin tanssi. Ja äänenvoimakkuutta säädellään pyöreällä nupilla, josta saa talvihansikkaatkin kädessä hyvän otteen.Aivan kuten edeltäjämallissa, nytkään visuaalinen ilme ei ehkä ole kaikkein makeimpien kosketusnäyttöjen tasolla, mutta siitä viis – Qashqain toteutus on ehdottomasti kaikkein liikenneturvallisin, kun turhanpäiväinen etsiminen jää ajon aikana pois.Sulavat säveletTestin alussa kelit olivat todella jäiset, joten alla pyörineet 215/65 R17 -kokoiset nastattomat Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -talvirenkaat joutuivat taisteluun olemattoman kitkan kanssa. Ohjaustuntuma ei enää ollutkaan aivan samalla tasolla kuin toiselle Qashqaille kesäkelillä tekemässämme autotestissä: keskialue maistui nyt keinotekoisemmalta.Mutta kun muistiin palautui kuva edellismallin supertahmeasta ohjauksesta, joka jätti auton kaartamaan jokaisen lievän käännöksen jälkeen, uuden mallin ohjaus saikin silmänräpäyksessä synninpäästön.Ensimmäinen maantiematka osoitti Qashqaimme miellyttävän hiljaiseksi ja mukavaksikin matkakumppaniksi, jousituksen lievää nypytystä lukuun ottamatta. Ohjaus ei edelleenkään tarjonnut parasta mahdollista tuntoa, mutta sitä ei oikeastaan tarvittu, kun auto eteni pahimmassakin lumimyrskyssä tukevasti ja vakaasti.Kyseessä ei siis ole mikään aktiivisen ajajan auto, vaan ennen kaikkea vaivaton ajopeli. Tähän liittyy myös ajonvakautuksen, luistoneston ja portaattoman vaihteiston huomaamaton liitto. Ei ylimääräisiä jarrutteluja, rupsutteluja tai valojen vilkkumisia mittaristossa, vaan auto kiihtyy ja kääntyy sulavasti kaupungin kaikissa kurveissa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää