27.9.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – auto läpi pala palalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqain puolen vuoden mittainen käyttötesti on ohitse. Juttusarjassa käymme kansanmaasturia läpi pala palalta. Nissan Qashqai -käyttötesti alkoi tammikuun alussa 2022. Ideana oli testata mahdollisimman maanläheinen malli, jollainen on suomalaisten ydinjoukon suosiossa. Lopputulos – harmaa auto kangaspenkeillä ja myydyimmäksi oletetulla N-Connecta -varustetasolla – suorastaan ylitti odotukset asiallisuudellaan.Voimalinjan puolella tehokkaampi eli 116-kilowattinen (158 hv) painos 1,3-litraisesta ahdetusta bensiinimoottorista valittiin siksi, että sen yhteydessä vaihteisto on aina portaaton automaatti – 103 kilowatin (140 hv) perusmalli kun on saatavana vain manuaalilaatikolla, jonka suosio on jo pitkään ollut Qashqainkin tapauksessa hiipumaan päin. Nelivetokin olisi ollut tarjolla, mutta päädyimme edestä raapivaan malliin, koska se on ollut Qashqain edellisissä mallisukupolvissa ylivoimaisesti myydyin.Yksityiskohtaisemmin kävimme läpi Qashqaimme varusteluetteloa ensimmäisessä väliraportissa. Lisävarusteita autossa ei ollut lainkaan, sitä harmaanhopeaa metalliväriä lukuun ottamatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTervetuloa testiinEnsituntuma oli harvinaisen mutkaton. Koska istuma-asento on korkea, autoon voi käytännössä vain siirtyä, ei nousta tai laskeutua. Ajoasennon mittasuhteet ovat luontevat, eikä edes portaallinen selkänojan kaltevuussäätö haittaa.Kosketusnäyttö on harvinaisen helppokäyttöinen, siitä pitävät näytön alla olevat apunappulat ja erittäin selkeä grafiikka huolen. Näytön räätälöiminen mieltymysten mukaiseksi sujui niin ikään kuin tanssi. Ja äänenvoimakkuutta säädellään pyöreällä nupilla, josta saa talvihansikkaatkin kädessä hyvän otteen.Aivan kuten edeltäjämallissa, nytkään visuaalinen ilme ei ehkä ole kaikkein makeimpien kosketusnäyttöjen tasolla, mutta siitä viis – Qashqain toteutus on ehdottomasti kaikkein liikenneturvallisin, kun turhanpäiväinen etsiminen jää ajon aikana pois.Sulavat säveletTestin alussa kelit olivat todella jäiset, joten alla pyörineet 215/65 R17 -kokoiset nastattomat Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -talvirenkaat joutuivat taisteluun olemattoman kitkan kanssa. Ohjaustuntuma ei enää ollutkaan aivan samalla tasolla kuin toiselle Qashqaille kesäkelillä tekemässämme autotestissä: keskialue maistui nyt keinotekoisemmalta.Mutta kun muistiin palautui kuva edellismallin supertahmeasta ohjauksesta, joka jätti auton kaartamaan jokaisen lievän käännöksen jälkeen, uuden mallin ohjaus saikin silmänräpäyksessä synninpäästön.Ensimmäinen maantiematka osoitti Qashqaimme miellyttävän hiljaiseksi ja mukavaksikin matkakumppaniksi, jousituksen lievää nypytystä lukuun ottamatta. Ohjaus ei edelleenkään tarjonnut parasta mahdollista tuntoa, mutta sitä ei oikeastaan tarvittu, kun auto eteni pahimmassakin lumimyrskyssä tukevasti ja vakaasti.Kyseessä ei siis ole mikään aktiivisen ajajan auto, vaan ennen kaikkea vaivaton ajopeli. Tähän liittyy myös ajonvakautuksen, luistoneston ja portaattoman vaihteiston huomaamaton liitto. Ei ylimääräisiä jarrutteluja, rupsutteluja tai valojen vilkkumisia mittaristossa, vaan auto kiihtyy ja kääntyy sulavasti kaupungin kaikissa kurveissa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon