4.12.2022 Ajoneuvot Lamborghini Huracán Sterrato on aggressiivinen, korotettu superauto – on siinä muutakin perin historiallista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Samalla kun vielä vähän pähkäilemme mistä Sterratossa itse asiassa on kysymys, todettakoon, että puhtaasti polttomoottoroitujen Lamborghinien aika tulee tämän myötä päätökseensä. Anteeksipyytelemättömän rosoinen Sterrato kääntää vuodesta 2014 valmistetun Huracánin kellon pikku hiljaa ehtoon puolelle, mutta vielä on aikaa ottaa V10:llä varustetusta Lamborghinista kaikki ilo irti - nyt myös asfaltin ulkopuolella. Gallardon seuraajana Huracán on ollut Lambon superautoista se kevyempi V10-härkä. Suuremman V12-härän, Aventadorin, tuotantotaival taputeltiin jo, eikä se tule saamaan enää ainakaan täysin vastaavaa täysin polttomoottorista seuraajaa. Miami Art Basel -taideshow'ssa debytoinut Huracán Sterrato jääkin siis paitsi viimeiseksi V10-Lamboksi VW-konsernin lopettaessa kyseisen voimanlähdemuodon, myös viimeiseksi täysin mäntien varassa kulkevaksi Lamborghini-malliksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Määrittelykysymys Huracán Sterrato syntyi crossover-buumin keskellä, muttei se siihenkään lokeroon suoraan sovi. Crossover-buumin ansiosta superautomaailma vain on valmis vastaanottamaan näitä rallihenkisiä tulokkaita, kuten suoraan seikkailurallihistoriasta ammentaneen Porsche 911 Dakarin, ja nyt tämän. Saman konsernin eri ääripäinä Porsche ja Lamborghini ovat varmasti konsultoineet toisiaan Dakarista ja Sterratosta kahvikupposen äärellä. Huracán Sterratoa valmistetaan vain 1 499 kappaletta, joten tilauksen tekemisellä saattaa olla jo hiukan kiire. Sterratoa on itse asiassa jo vuosia uumoiltu ja pohjustettu. Mallin lisänimi Sterrato on maskuliinimuoto italian kielen ilmaisusta "strada sterrata", joka merkitsee hiekkatietä tai huonokuntoista tietä. Suomessa sen voi kääntää siis ihan vain "tieksi", jos pieni kevennys sallitaan tähän väliin. Paino sanalla ralli Vahvan rallihenkinen Huracán Sterrato on siis superauto, joka pärjää myös - tai on kotonaan - kaukana asfalttiratojen tai parrasvalojen ulkopuolella. Lamborghini on kehittänyt Sterraton perusmallisen Huracánin pohjalta, ja tehoa Lambon viimeisestä V10:stä irtoaa pyöreät 600 hevosvoimaa. Kiihtyvyys nollasta sataan on ralliautossa ehkä ajettavuutta vähäpätöisempi lukema, ja Sterrato suoriutuu siitä 3,4 sekunnissa, mikä on niin sanotusti ookoo-tulos. Huippunopeus 260 km/h ei ole sieltä superautojen huipulta, mutta maastorenkaat sanelevat tässä tapauksessa paljon. Huracánin asfalttimalleihin verrattuna erityisiä ajotiloja on yksi lisää, kun joukkoon on lisätty "rally", joka nimenä kertoo itsestään samalla paljon ja vähän. Erotu massasta! Ei ole epäilystäkään, etteikö Sterratoa erottaisi paitsi kaikista muista superautoista, myös muista Huracán -malliversioista, joita onkin kahdeksan vuoden aikana siunaantunut jonkin verran. Sterrato todellakin erottuu massasta, mikä on ilman muuta eräs superauton ostajan tärkeimmistä tavoitteista. Sterratossa on rohkeat pyöränkaaret, jotka peittävät kummankin akselin kasvanutta raideleveyttä, edessä 30- takana 34 millimetriä. Ominaisuus vakauttaa Lamboa entisestään epätasaisella pinnalla pikataivallettaessa. Kaaret on pultattu kiinni, ja pultit jätetty luonnollisesti näkyviin. Keulassa ja takadiffuusorissa on tehty työtä pienempien ylityksien eteen ja keulan alta löytyy jopa pohjapanssari, johon kivet saavat huoletta ropista. Kattokiskoille voi uskoa taakkatelineen, ja esimerkiksi teltan. Silkkoja ralliviittauksiakin löytyy. Paitsi että keulalla on komea lisävalopari, löytyy katolta ralliautoille tyypillinen ilmanottoaukko, joka ottaa moottorille ilmaa hiekkapölystä vapaalta alueelta. Keskimoottorisuus huomioon ottaen yksityiskohta muistuttaa erityisesti Lancia Stratos Rallya, joka oli yksi ensimmäisistä innovaation käyttöönottajista Rally Safarissa 1976. Sterrato kulkee 44 millimetriä asfalttia nieleviä Huracáneja korkeammalla. Tästä sitä voidaan hydraulisesti nostaa vielä 40 milliä lisää. Kaikki tietävät ne kiusalliset tilanteet, joissa superautoa ryömitetään etananvauhtia hidastetöyssyn tai kanttikiven yli, ja silti hiilikuitu rohisee asfalttiin. Varmasti vähintäänkin näissä tilanteissa Huracán Sterrato on superautojen kuningas. Lähde ja kuvat: Lamborghini Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta