18.11.2015 Ajoneuvot Legendan paluu – Fiat 124 Spider on täällä taas! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat 124 Spider palaa markkinoille 50 vuotta ensiesittelynsä jälkeen – maailmanensi-ilta tänään Los Angelesin kansainvälisessä autonäyttelyssä. Fiat 124 Spider palaa markkinoille 50 vuotta ensiesittelynsä jälkeen – maailmanensi-ilta tänään Los Angelesin kansainvälisessä autonäyttelyssä. Marraskuussa 1966 Torinon autonäyttelyssä esiteltiin Fiat 124 Spider. 50 vuotta myöhemmin Spider esitellään maailmalle Los Angelesissa. Täysin uusi Fiat 124 Spider on huippumodernilla tekniikalla varusteltu klassinen urheiluauto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ripaus vanhaa, rutkasti uutta Valmistajansa mukaan kyseessä on moderni tulkinta vuoden 1966 alkuperäisestä ja persoonallisesta italialaisesta muotoilusta. Roadster on varustettu FCA -konsernin 1.4 -litraisella turbomoottorilla, nyt takavetoisena. Ajamisen ilon takaa 140 hevosvoimainen, 240 newtonmetriä vääntävä voimanlähde yhdistettynä italialaiseen muotoiluun ja moderniin tekniikkaan sekä turvavarusteisiin. Auto on takavetoinen ja vaihteita vaihdetaan manuaalisesti. Uuden 124 Spiderin perustana on jäykkä ja kevyt alustarakenne. Auton paino on onnistuttu pitämään erittäin matalana. Keveyttä tuovat alumiiniset konepelti, takaluukku, vahvistetut etu- ja takapuskurit, istuinten rungot sekä -kiskot. Manuaalisesti toimiva kangaskatto alentaa niin ikään auton painoa ja on toteutettu nerokkaalla, helposti käsiteltävällä konstruktiolla. Keveyden merkitys korostuu etenkin urheilullisessa autossa jolloin suorituskyky ja ajonautinto pääsevät oikeuksiinsa. Pyörän ripustukset ja jousitus koostuvat päällekkäisistä tukivarsista edessä sekä multilink-tuennasta takana, molemmat suunniteltu antamaan maksimaalinen vakaus jarrutuksissa ja kaarreajossa. Alhainen paino ja edullinen painojakauma välittää voiman optimaalisesti takapyöriin. Kuusinopeuksinen manuaalinen vaihteisto on kompakti ja kevytrakenteinen paketti tiheillä välityksillä, mikä mahdollistaa urheilullisen ajokokemuksen. Pyöränripustukset ja ohjaus mahdollistavat taspainoisen käytöksen. Samaan aikaan 124 Spiderin ajettavuus on tarkka ja tarjoaa hyvän tuntuman tiehen. Äänitasot ovat erittäin alhaiset, johtuen tuulilasin ja moottorin onnistuneesti toteutetusta äänieristyksestä, jota auttaa edistyksellinen värinänestoteknologia. Äänettömyyttä tuovat myös pyörien ripustukset, jotka suuntaavat rengasäänet matkustamosta poispäin. Vuoden 1966 alkuperäismallin uusi versio Fiat 124 Spider nousi nopeasti ensiesittelynsä jälkeen supersuosioon, vaikka vain harva silloin aavisti että malli tulee olemaan markkinoilla liki 20 vuotta ja sitä tullaan myymään yli 200 000 kappaletta, joista 170 000 USA:ssa. Uusi malli on toteutettu uusimmalla teknologialla, mutta se tarjoaa silti parhaat palat alkuperäisversion aidosta italialaisesta tunnelmasta. Uuden Fiat 124 Spiderin matala kori, urheilullinen konepelti sekä ohjaamo saavat aikaan kokonaisuuden, joka säteilee positiivisella tavalla urheiluautoilun ajattomuutta. Sukunäköisyyttä vanhempaan veljeen tuo korin persoonallinen vaakalinja, joka viettää etuosasta hieman yläviistoon yli takapuskurin ja jatkuu takavaloihin saakka. Toinen sukunäköisyyttä tuova yksityiskohta on 1960-luvun isoveljeltä lainattu kuusikulmainen etusäleikkö. Tarjolla kaksi varustelutasoa Eurooppaan Fiat 124 Spider tulee tarjolle kahdella erilaisella varusteluvaihtoehdolla: 124 Spider ja 124 Spider Lusso. Molempiin malleihin on saatavilla kahdeksan eri ulkoväriä sekä laaja valikoima vakio- ja valinnaisvarusteita. Esimerkkinä voidaan mainita mm. 7-tuumaisella kosketusnäytöllä ja kuudella kaiuttimella toteutettu äänentoistojärjestelmä, Bluetooth-yhteys, peruutuskamera sekä 3D- navigaatiojärjestelmä. Edistyksellisempi, Bosen 9-kaiuttiminen äänentoistojärjestelmä, joista osa sijaitsee niskatuissa, on tarjolla valinnaisvarusteena. Vakiovarusteena tarjoillaan 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, musta kangasverhoilu, halogeeniajovalot, LED-takavalot sekä vakionopeudensäädin. Urheilullinen ulkonäkö viimeistellään pakoputkiston tuplaulostuloilla. Lusso-mallissa on 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, hopeanvärinen turvakaari, krominen pakoputki ja sumuvalon kehykset. Sisätilat on verhoiltu nahalla ja mukana on automaattinen ilmastointi. Sisätilojen verhoilumateriaalit ovat premium-tasoa, nahkaverhoillut istuimet ja nahkapäällysteinen ohjauspyörä sekä vaihteenvalitsimen nuppi korostavat italialaista tunnelmaa. Sisätilat on suunniteltu ergonomiaa korostaen, niin kuljettajan kuin matkustajien ehdoin. Ohjauspyörän, polkimien, vaihteenvalitsimen ja mittariston sijoittelussa on optimoitu käytettävyys. Uusi Fiat 124 Spider tulee myyntiin Euroopassa kesällä 2016. Lähde ja kuvat: Fiat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?