10.11.2020 Ajoneuvot Lisää elektronikuljetuksia: Volvo laajentaa täyssähköistä kuorma-auto-mallistoaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo Trucks aikoo huolehtia, että yhtiön koko kuorma-automallisto on fossiiliton vuoteen 2040 mennessä. Siirtymä fossiilittomiin käyttövoimiin aiotaan kuitenkin toteuttaa niin, että se on helppoa ja kannattavaa myös yrityksille. Volvo kertoo ajavansa tällä hetkellä testejä Volvo FH-, Volvo FM- ja Volvo FMX -sähkökuorma-autoilla. Kyseisiä malleja on tarkoitus käyttää aluekuljetuksissa ja kaupunkien rakennustyömaiden maansiirtotöissä Euroopassa. Ennestään Volvon täyssähköiseen kuorma-automallistoon kuuluu Volvo FL Electric- ja Volvo FE Electric -mallit, jotka on suunnattu Euroopan kaupunkijakelu- ja jätehuoltotehtäviin. Yhdysvalloissa aluekuljetuksista huolehtii Volvo VNR Electric, joka tulee markkinoille joulukuun alussa. Uusien Eurooppaan saapuvien täyssähkömallien bruttoyhdistelmäpaino on enintään 44 tonnia. Toimintasäde voi olla akkuvariaatiosta riippuen parhaillaan 300 kilometriä. Uuden malliston myynti alkaa ensi vuonna ja sarjatuotantoon sen on määrä siirtyä vuonna 2022. Tämän jälkeen Volvon lähipäästötön tarjonta kattaa siis jakelun, jätehuollon, aluekuljetukset ja kaupunkirakennustyömaiden maansiirtotehtävät. – Lisäämällä raskaiden sähkökuorma-autojen määrää nopeaan tahtiin haluamme auttaa asiakkaitamme ja kuljetusten ostajia täyttämään kunnianhimoiset kestävyystavoitteensa. Meillä on vahva halu viedä kuljetusalaa jatkossakin kohti kestävää tulevaisuutta, Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm toteaa. Volvo alkoi valmistamaan FL Electric- ja FE Electric -kuorma-autoja vuonna 2019, joten autot ovat olleet testauksessa jo vuoden verran. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pidempää matkaa jo tällä vuosikymmenellä Volvo kertoo myös lanseeraavansa vaativiin ja raskaisiin kaukokuljetuksiin tarkoitetut sähköajoneuvot tämän vuosikymmenen puolella. Kaukorahtiautojen kerrotaan olevan akku- ja polttokennotoimisia, jotta toimintamatka saadaan maksimoitua. Volvo Trucksin tavoitteena on käynnistää näiden myynti tämän vuosikymmenen jälkimmäisellä puoliskolla. Yhtiön tavoitteena on saada koko mallisto fossiilittomaksi vuoteen 2040 mennessä. – Liikenteen ilmastovaikutusten vähentämiseksi meidän on siirryttävä nopeasti fossiilisista polttoaineista vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, kuten sähköön. Muutoksen edellytykset ja muutosvauhti vaihtelevat kuitenkin merkittävästi eri kuljetusyritysten ja markkina-alueiden välillä. Tähän vaikuttavat monet eri muuttujat, kuten taloudelliset kannustimet, latausinfrastruktuuri ja kuljetustehtävien tyyppi, Roger Alm toteaa. Askel kerrallaan Volvo Trucksin mukaan kuljetusyritykset siirtyvät sähkön käyttöön vaiheittain – kuten henkilöautonvalmistajatkin. Valmistajan mukaan monella muullakin yrityksellä on sähköön siirtymisen aikana käytössä eri polttoaineita käyttäviä kuorma-autoja. – Alustamme on suunniteltu niin, että se on riippumaton voimansiirtolinjasta. Asiakkaat voivat ostaa useita samanmallisia Volvo kuorma-autoja, joiden ainoa ero on voimanlähde – osa voi toimia sähköllä ja osa kaasulla tai dieselillä. Tuoteominaisuuksien, kuten kuljettajan ympäristön, luotettavuuden ja turvallisuuden, osalta kaikki ajoneuvomme täyttävät samat korkeat vaatimukset. On tärkeää, että kuljettajat kokevat kuorma-autot tutuiksi ja voivat käyttää niitä turvallisesti ja tehokkaasti polttoaineeseen katsomatta, Roger Alm toteaa. Siirtyminen sähköisiin voimalinjoihin on tarkoitus toteuttaa mahdollisimman sujuvasti kuljetusyrityksille, jotta muutokseen on helpompi sopeutua. Uudet ratkaisut tulevat olemaan fossiilittomia, mutta Volvo aikoo huolehtia, että ne antavat silti mahdollisuuden toimia kannattavasti ja tuottavasti. – Ensisijainen tehtävämme on helpottaa siirtymistä sähköajoneuvoihin. Tämä toteutetaan kokonaisvaltaisilla ratkaisuilla, joihin sisältyy reittisuunnittelu, oikein eritellyt ajoneuvot, latauslaitteisto, rahoitus ja palvelut. Me ja maailmanlaajuinen jälleenmyyjä- ja huoltokorjaamoverkostomme pystymme turvaamaan asiakkaiden toiminnan pitkällä aikavälillä, ja tämän merkitys korostuu jatkossa entisestään, Roger Alm päättää. Lähde ja kuvat: Volvo Trucks Lisää aiheesta Se kolmas ruotsalainen kuorma-autonvalmistaja, Volta, paljasti täyssähköisen kuorma-autonsa Veekasilla, sähköllä, vaiko sähkön ja riviviitosen yhdistelmällä? Scanian sähköistetyt mallit ovat täällä Latausta lastiliikenteeseen: Tesla Semi on ripeä sähkörekka Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?