Volvo sähkökuorma-auto

Ajoneuvot Uutinen 10.11.2020

Lisää elektronikuljetuksia: Volvo laajentaa täyssähköistä kuorma-auto-mallistoaan

Volvo Trucks aikoo huolehtia, että yhtiön koko kuorma-automallisto on fossiiliton vuoteen 2040 mennessä. Siirtymä fossiilittomiin käyttövoimiin aiotaan kuitenkin toteuttaa niin, että se on helppoa ja kannattavaa myös yrityksille.

Volvo kertoo ajavansa tällä hetkellä testejä Volvo FH-, Volvo FM- ja Volvo FMX -sähkökuorma-autoilla. Kyseisiä malleja on tarkoitus käyttää aluekuljetuksissa ja kaupunkien rakennustyömaiden maansiirtotöissä Euroopassa. Ennestään Volvon täyssähköiseen kuorma-automallistoon kuuluu Volvo FL Electric- ja Volvo FE Electric -mallit, jotka on suunnattu Euroopan kaupunkijakelu- ja jätehuoltotehtäviin. Yhdysvalloissa aluekuljetuksista huolehtii Volvo VNR Electric, joka tulee markkinoille joulukuun alussa.

Uusien Eurooppaan saapuvien täyssähkömallien bruttoyhdistelmäpaino on enintään 44 tonnia. Toimintasäde voi olla akkuvariaatiosta riippuen parhaillaan 300 kilometriä. Uuden malliston myynti alkaa ensi vuonna ja sarjatuotantoon sen on määrä siirtyä vuonna 2022. Tämän jälkeen Volvon lähipäästötön tarjonta kattaa siis jakelun, jätehuollon, aluekuljetukset ja kaupunkirakennustyömaiden maansiirtotehtävät.

– Lisäämällä raskaiden sähkökuorma-autojen määrää nopeaan tahtiin haluamme auttaa asiakkaitamme ja kuljetusten ostajia täyttämään kunnianhimoiset kestävyystavoitteensa. Meillä on vahva halu viedä kuljetusalaa jatkossakin kohti kestävää tulevaisuutta, Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm toteaa.

Volvo alkoi valmistamaan FL Electric- ja FE Electric -kuorma-autoja vuonna 2019, joten autot ovat olleet testauksessa jo vuoden verran.

Pidempää matkaa jo tällä vuosikymmenellä

Volvo kertoo myös lanseeraavansa vaativiin ja raskaisiin kaukokuljetuksiin tarkoitetut sähköajoneuvot tämän vuosikymmenen puolella. Kaukorahtiautojen kerrotaan olevan akku- ja polttokennotoimisia, jotta toimintamatka saadaan maksimoitua. Volvo Trucksin tavoitteena on käynnistää näiden myynti tämän vuosikymmenen jälkimmäisellä puoliskolla. Yhtiön tavoitteena on saada koko mallisto fossiilittomaksi vuoteen 2040 mennessä.

Volvo sähkökuorma-auto

– Liikenteen ilmastovaikutusten vähentämiseksi meidän on siirryttävä nopeasti fossiilisista polttoaineista vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, kuten sähköön. Muutoksen edellytykset ja muutosvauhti vaihtelevat kuitenkin merkittävästi eri kuljetusyritysten ja markkina-alueiden välillä. Tähän vaikuttavat monet eri muuttujat, kuten taloudelliset kannustimet, latausinfrastruktuuri ja kuljetustehtävien tyyppi, Roger Alm toteaa.

Askel kerrallaan

Volvo Trucksin mukaan kuljetusyritykset siirtyvät sähkön käyttöön vaiheittain – kuten henkilöautonvalmistajatkin. Valmistajan mukaan monella muullakin yrityksellä on sähköön siirtymisen aikana käytössä eri polttoaineita käyttäviä kuorma-autoja.

– Alustamme on suunniteltu niin, että se on riippumaton voimansiirtolinjasta. Asiakkaat voivat ostaa useita samanmallisia Volvo kuorma-autoja, joiden ainoa ero on voimanlähde – osa voi toimia sähköllä ja osa kaasulla tai dieselillä. Tuoteominaisuuksien, kuten kuljettajan ympäristön, luotettavuuden ja turvallisuuden, osalta kaikki ajoneuvomme täyttävät samat korkeat vaatimukset. On tärkeää, että kuljettajat kokevat kuorma-autot tutuiksi ja voivat käyttää niitä turvallisesti ja tehokkaasti polttoaineeseen katsomatta, Roger Alm toteaa.

Siirtyminen sähköisiin voimalinjoihin on tarkoitus toteuttaa mahdollisimman sujuvasti kuljetusyrityksille, jotta muutokseen on helpompi sopeutua. Uudet ratkaisut tulevat olemaan fossiilittomia, mutta Volvo aikoo huolehtia, että ne antavat silti mahdollisuuden toimia kannattavasti ja tuottavasti.

– Ensisijainen tehtävämme on helpottaa siirtymistä sähköajoneuvoihin. Tämä toteutetaan kokonaisvaltaisilla ratkaisuilla, joihin sisältyy reittisuunnittelu, oikein eritellyt ajoneuvot, latauslaitteisto, rahoitus ja palvelut. Me ja maailmanlaajuinen jälleenmyyjä- ja huoltokorjaamoverkostomme pystymme turvaamaan asiakkaiden toiminnan pitkällä aikavälillä, ja tämän merkitys korostuu jatkossa entisestään, Roger Alm päättää.

Lähde ja kuvat: Volvo Trucks

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Volvo

Kaikki koeajot

Uusimmat