10.11.2020 Ajoneuvot Lisää elektronikuljetuksia: Volvo laajentaa täyssähköistä kuorma-auto-mallistoaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo Trucks aikoo huolehtia, että yhtiön koko kuorma-automallisto on fossiiliton vuoteen 2040 mennessä. Siirtymä fossiilittomiin käyttövoimiin aiotaan kuitenkin toteuttaa niin, että se on helppoa ja kannattavaa myös yrityksille. Volvo kertoo ajavansa tällä hetkellä testejä Volvo FH-, Volvo FM- ja Volvo FMX -sähkökuorma-autoilla. Kyseisiä malleja on tarkoitus käyttää aluekuljetuksissa ja kaupunkien rakennustyömaiden maansiirtotöissä Euroopassa. Ennestään Volvon täyssähköiseen kuorma-automallistoon kuuluu Volvo FL Electric- ja Volvo FE Electric -mallit, jotka on suunnattu Euroopan kaupunkijakelu- ja jätehuoltotehtäviin. Yhdysvalloissa aluekuljetuksista huolehtii Volvo VNR Electric, joka tulee markkinoille joulukuun alussa.Uusien Eurooppaan saapuvien täyssähkömallien bruttoyhdistelmäpaino on enintään 44 tonnia. Toimintasäde voi olla akkuvariaatiosta riippuen parhaillaan 300 kilometriä. Uuden malliston myynti alkaa ensi vuonna ja sarjatuotantoon sen on määrä siirtyä vuonna 2022. Tämän jälkeen Volvon lähipäästötön tarjonta kattaa siis jakelun, jätehuollon, aluekuljetukset ja kaupunkirakennustyömaiden maansiirtotehtävät.– Lisäämällä raskaiden sähkökuorma-autojen määrää nopeaan tahtiin haluamme auttaa asiakkaitamme ja kuljetusten ostajia täyttämään kunnianhimoiset kestävyystavoitteensa. Meillä on vahva halu viedä kuljetusalaa jatkossakin kohti kestävää tulevaisuutta, Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm toteaa.Volvo alkoi valmistamaan FL Electric- ja FE Electric -kuorma-autoja vuonna 2019, joten autot ovat olleet testauksessa jo vuoden verran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidempää matkaa jo tällä vuosikymmenelläVolvo kertoo myös lanseeraavansa vaativiin ja raskaisiin kaukokuljetuksiin tarkoitetut sähköajoneuvot tämän vuosikymmenen puolella. Kaukorahtiautojen kerrotaan olevan akku- ja polttokennotoimisia, jotta toimintamatka saadaan maksimoitua. Volvo Trucksin tavoitteena on käynnistää näiden myynti tämän vuosikymmenen jälkimmäisellä puoliskolla. Yhtiön tavoitteena on saada koko mallisto fossiilittomaksi vuoteen 2040 mennessä.– Liikenteen ilmastovaikutusten vähentämiseksi meidän on siirryttävä nopeasti fossiilisista polttoaineista vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, kuten sähköön. Muutoksen edellytykset ja muutosvauhti vaihtelevat kuitenkin merkittävästi eri kuljetusyritysten ja markkina-alueiden välillä. Tähän vaikuttavat monet eri muuttujat, kuten taloudelliset kannustimet, latausinfrastruktuuri ja kuljetustehtävien tyyppi, Roger Alm toteaa.Askel kerrallaanVolvo Trucksin mukaan kuljetusyritykset siirtyvät sähkön käyttöön vaiheittain – kuten henkilöautonvalmistajatkin. Valmistajan mukaan monella muullakin yrityksellä on sähköön siirtymisen aikana käytössä eri polttoaineita käyttäviä kuorma-autoja.– Alustamme on suunniteltu niin, että se on riippumaton voimansiirtolinjasta. Asiakkaat voivat ostaa useita samanmallisia Volvo kuorma-autoja, joiden ainoa ero on voimanlähde – osa voi toimia sähköllä ja osa kaasulla tai dieselillä. Tuoteominaisuuksien, kuten kuljettajan ympäristön, luotettavuuden ja turvallisuuden, osalta kaikki ajoneuvomme täyttävät samat korkeat vaatimukset. On tärkeää, että kuljettajat kokevat kuorma-autot tutuiksi ja voivat käyttää niitä turvallisesti ja tehokkaasti polttoaineeseen katsomatta, Roger Alm toteaa.Siirtyminen sähköisiin voimalinjoihin on tarkoitus toteuttaa mahdollisimman sujuvasti kuljetusyrityksille, jotta muutokseen on helpompi sopeutua. Uudet ratkaisut tulevat olemaan fossiilittomia, mutta Volvo aikoo huolehtia, että ne antavat silti mahdollisuuden toimia kannattavasti ja tuottavasti.– Ensisijainen tehtävämme on helpottaa siirtymistä sähköajoneuvoihin. Tämä toteutetaan kokonaisvaltaisilla ratkaisuilla, joihin sisältyy reittisuunnittelu, oikein eritellyt ajoneuvot, latauslaitteisto, rahoitus ja palvelut. Me ja maailmanlaajuinen jälleenmyyjä- ja huoltokorjaamoverkostomme pystymme turvaamaan asiakkaiden toiminnan pitkällä aikavälillä, ja tämän merkitys korostuu jatkossa entisestään, Roger Alm päättää.Lähde ja kuvat: Volvo TrucksLisää aiheestaSe kolmas ruotsalainen kuorma-autonvalmistaja, Volta, paljasti täyssähköisen kuorma-autonsa Veekasilla, sähköllä, vaiko sähkön ja riviviitosen yhdistelmällä? Scanian sähköistetyt mallit ovat täällä Latausta lastiliikenteeseen: Tesla Semi on ripeä sähkörekkaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”