2.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: BYD Han – ihmeen hyvää Kiinasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BYD Han on merkin kahdesta ensiaallon mallista se, joka tähtää hiukan erikoiseen segmenttiin. Riittävätkö eväät linjakkaiden sedanien luokassa? Monet valmistajat ovat viime vuosina ryhtyneet kirjoittamaan nimensä takaluukkuun irtokirjaimilla, mutta harva puristaa sinne samanlaisen määrän tekstiä kuin BYD. Kiinalainen sähköautomerkki ottaa nimensä sanoista Build Your Dreams ja takaluukussa lyhenne on ystävällisesti kirjoitettu auki. Mallimerkintä on Han ja moottoriversio on 3,9S, merkiten auton kiihtyvyysarvoa 0–100 km/h. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hani hani Suomeen par’aillaan rantautuva BYD esittäytyi suomalaismedialle kahden automallin voimin. Kompaktien crossovereiden luokkaan sijoittuvaan Atto 3:een palaamme myöhemmin. Han puolestaan on viittä milliä vaille viisimetrinen linjakaskattoinen sedan, jollaisia on joskus yritetty markkinoida myös neliovisina coupéina. Henkistä vastinparia voi hakea vaikkapa Volkswagenin Arteonista. BYD Hanin toimintamtka on 521 km yhdistetyllä WLTP-syklillä, kiitos 85,4-kilowattituntisen akuston. Yhdistetty WLTP-kulutus on 18,5 kWh/100 km, mihin auttaa osaltaan matala ilmanvastuskerroin 0,233. Latauksen huipputeho on 120 kW. Sähköisen nelivedon yhteisteho on 380 kW (517 hv) ja auto kiihtyy 0–100 km/h mainitussa 3,9 sekunnissa ja huippunopeus on 180 km/h. Ainakin suorituskyvyn suhteen Hani on hunajaa. Sugar Sugar Sisätilat ovat yllättävä kokoelma erilaisia vaikutelmia yksityiskohdasta riippuen. Verhoilu on parempaa kuin uudelta automerkiltä voi normaalisti odottaa, mutta joissain kytkimissä vastaavasti muovisuus paistaa läpi. Keskitunnelin säilytyslokeron ja ovikorttien suhteen BYD:n inspiraationa lienee ollut Mercedes-Benz, vaihdekepin ympäristössä olevat painikkeet on lainattu BMW:n tyylikirjasta ja tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymä on samalla tavalla Apple-henkinen kuin Teslalla. Digitaalimittaristo kertoo paljon asiaa ja tärkeimmät tiedot ovat myös tuulilasinäytössä. BYD Hanin vilkkuääni on tosin markkinoiden kauhein, sillä ääni on sama kuin muiden autojen turvavyömuistuttimissa. Blongg… blongg… blongg… voisivatko valot jo vaihtua? Tietoviihdejärjestelmän näyttö on 15,6-tuumainen. Se on aseteltu hyvin teslamaisesti, mutta käyttöliittymä ei ole lähelläkään jenkkivalmistajan intuitiivisuutta, ja tuntuu lähinnä kökölle kiinalaiselle piraattipuhelimelle. Istuimet ovat erinomaiset. Kyseessä saattaa olla ensimmäinen kiinalainen auto suomalaisilla markkinoilla, jonka kuljettajan paikalle voi istua jopa mielellään. Reisi- ja sivuttaistukea on riittävästi, ja pehmeät pintamateriaalit yhdessä penkin ilmastoinnin kanssa takaa viihdytyyden. Myös takapenkkiä on kallistettu sopivasti, jotta noin 180-senttisellä ei kumahda pää kattoon lennokkaasta kattolinjasta huolimatta. Tavaratila on 410 litraa ja se on muodoltaan melko pitkä, lastausaukon ollessa tyypillistä porrasperää. Avauspainikkeen etsimisestä saa tosin hauskan seuraleikin vaikkapa illanistujaisiin. Huomattavaa on, että takapenkit eivät ole ollenkaan taitettavissa, joka rokottaa auton käytännöllisyyspisteitä reippaasti. Suksiluukku sentään löytyy, mutta siitäkin mahtuu läpi korkeintaan murtomaasuksipari. Alustaltaan BYD Han ei ole taajamassa niin hiottu kuin eurooppalaiset kilpailijansa, joten isompiin töyssyihin reagoidaan usein kumahduksella tai vavahduksella. Kovemmassa vauhdissa kumahduksia ei ole, auto huojuu töyssyissä hieman liioitellusti, mutta kokonaisuutena alustaa voi kuvailla mukavaksi. Kiihdyttäessä ja voimakkaasti regeneroitaessa auto tuntui käytökseltään lähes etuvetoiselta. Urissa täyskaasulla eteni melko voimakasta vetelyä, jollaista ei yleensä neli- tai takavetoisessa autossa ilmene. Matka-ajossa Han on miellyttävimmillään. Auto on äärimmäisen hiljainen moottoritienopeuksissa, auto kulkee varsin hyvin suoraan ja ohjauksen keskialue on selkeä. Ainoastaan paremmat aktiiviset ajoavustimet ja audiojärjestelmä voisi tehdä pitkän siivun ajamisesta mukavampaa. Latauksen testaaminen lössähti Ensimmäisen koeajon aikana BYD Hania pikaladattiin poikkeuksellisen monta kertaa. Silti latauskäyrästä ei meinannut ottaa mitään tolkkua. Välillä auto saattoi ottaa kymmenenkin prosentin varauksessa vastaan ainoastaan 40 kilowatin tehoa, mutta joskus auto latasi 100 kW:n tuntumassa aina 70 % varaukseen saakka – vaikka olosuhteet pysyivät hyvinkin samanlaisina. Syy vaihteleviin tuloksiin löytyi maahantuojalta: autossa oli koeajon aikana jonkinasteisia kommunikointiongelmia osalla Kempowerin latureista, mutta ei kuitenkaan kaikilla. Koeajon kaikki lataukset tehtiin juuri lahtelaisvalmistajan tolpissa. Ja toimihan se. Tyypillisesti latausteho alkoi 20 % varauksessa n. 100 kW:n tuntumasta. Kovemmilla pakkasilla auto kärsi esilämmitystoiminnon puutteesta, ja latausteho saattoi alkaa esim. 70 kW:sta, ja nousta siitä hiljalleen 100 kW:n tuntumaan 15 minuutin latailun jälkeen. Parhaimmillaan auto saatiin latautumaan välillä 20–80% 36 minuutissa. 80 % varauksessa latausteho oli vielä 80 kW, mutta lähti laski sen jälkeen merkittävästi alemmalle tasolle. Vaihtovirtalatauksessa Han on jäänyt suomalaisittain muista markkinoiden autoista jälkeen, sillä se ei tue lainkaan kolmivaihelatausta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Makeisveron karvas maku BYD Han on kokonaisuutena erinomainen auto, Moottorin tähän asti ajamista kiinalaisautoista Polestarin ohella ehdottomasti paras. Nelivetoisen Hanin hinta alkaa 71 900 eurosta, mikä toisaalta asettaa auton erikoiseen kilpailutilanteeseen. Samassa hinta- ja kokoluokassa on jo monia nimekkäitä kilpailijoita, joten haasteeksi voi nousta ostajien kokeilunhalun kutittelu. Artikkeli on julkaistu alun perin vuonna 7/2023, ja uudelleenjulkaistu 1/2024 uusien lataustestien myötä. Teksti: Aake Kinnunen ja Eetu Kokkonen Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?