22.8.2022

Maistiainen: Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid – Maksimaalista mukavuutta ladattuna

Citroën C5 Aircross on tullut facelift-ikään. Edelleenkin mukavuus on pääosassa.

Citroën C5 Aircrossin tämän hetkinen sukupolvi on tullut elinkaarensa puoliväliin. Samalla tämän merkkipaalun ylitettyään C5 Aircross on suosionsa huipulla. Se on noussut Citroënin malliston toiseksi myydyimmäksi malliksi heti Citroën C3:n jälkeen. Siinä mielessä autolla on hyvät lähtökohdat seuraavalle taipaleelleen.

Maahantuoja sanoo, että C5 Aircross on pärjännyt siksi, että 65 prosenttia kyseisen mallin hankkivista asiakkaista tulee muista merkeistä. Citroën C5 Aircrossissa ollee siis ominaisuuksia, mitkä tekevät siitä erityisen houkuttelevan vaihtaa automerkkiä toiseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukavuus kaiken lähtökohtana

Citroën on rakentanut C5 Aircrossin muutaman peruspilarin varaan, jotka kaikki kietoutuvat mukavuuteen. Niitä asioita painotetaan erityisesti myös auton markkinoinnissa – ja kieltämättä niissä on myös onnistuttu ihan hyvin.

Citroën painottaa, että C5 Aircross on äänimaailmaltaan mukava. Eli se ei ole meluisa. Tutkimusten mukaan ympäristön melulla on merkittävää vaikutusta stressitasoihin. Autoissakin se on helppo huomata, jos on liikenteessä esimerkiksi urheiluautolla, joka pitää paljon melua. Ajaminen sellaisella on uuvuttavaa pidemmän päälle. Citroën C5 Aircross -autosta voisi siis kuvitella, että sieltä nousee ulos myös mukavampia ihmisiä, sillä auton akustiseen ympäristöön on kiinnitetty erityisesti huomiota.

Citroën on rakentanut mukavuuden ympärille erityisen Advanced Comfort -ohjelman, jonka elementtejä ovat nimen omaan akustiikka ja mukavuus. Plug-in -hybridin tuoma sähköajomahdollisuus polttomoottori sammutettuna on yksi elementti. Citroënin oman luksusmerkin DS:n aiemmin tekemän tutkimusten mukaan juuri hybridi- ja sähköautoilla ajavat kokevat vähemmän stressiä juuri sen vuoksi, että autot ovat hiljaisempia.

Citroën C5 Aircrossissa on bruttokapasiteetiltaan 13,2 kilowattitunnin kokoinen akku ja auton WLTP-mittaustavan mukainen toimintasäde pelkällä sähköllä on 55 kilometriä. Tällöin liikutaan 81-kilowattisen sähkömoottorin voimin.

Voimakas voimalinja

Suomalaisten päivittäinen ajosuorite on keskimäärin 51 kilometriä, joten Citroën C5 Aircross Plug-in hybridin toimintasäde pelkällä sähköllä voisi kuvitella riittävän monen tarpeeseen. Jos pelkällä sähköllä ajaa paljon, auton oma diagnostiikka ja automatiikka huolehtivat myös siitä, että polttomoottori käytetään säännöllisesti kuumaksi, jotta moottoriin ei kerry kosteuden kondensoitumisen aiheuttamaa korroosiota sen käyttämättömyydestä.

Bensiinimoottori on 1,6-litrainen 133 kilowattia (181 hv) kehittävä Puretech-moottori ja hybridijärjestelmän yhteisteho on 165 kilowattia (225 hv) ja vääntöä se tarjoilee 360 newtonmetriä. Riittää melko varmasti jokaiseen tarpeeseen, joka tällaista autoa on hakemassa.

Autossa on myös eSave-asetus, jolla akkua voi ajotilanteiden mukaan säästää.

Mukavuuteen Citroënillä liittyy luonnollisesti myös istuinmukavuus. Istuimet ovat kyllä mukavat, mutta samalla melko tukevat. Nämäkin ovat makukysymyksiä, mutta joku saattaisi kaivata varsinkin kuljettajan paikalle vielä hieman enemmän sivuttaistukea.

Takana C5 Aircrossin erikoisuus on se, että siellä on sohvan sijaan kolme erillistä istuinta, joiden etäisyyttä voi säätää pituussuunnassa 150 millimetriä ja myös selkänojan kaltevuus säätyy jokaisessa istuimessa erikseen.

C5 Aircrossin takapenkin tilat voivat olla valttikortti lapsiperheille, sillä monet saattavat joutua sijoittamaan kolme turvaistuinta takapenkille. Läheskään kaikkiin autoihin se ei onnistu, riippuen kuitenkin turvaistuinten koosta, C5 Aircrossin kohdalla tällainen sijoittelu voi olla erittäin mahdollinen.

Jousitus rallipoluilta

Auton tärkein mukavuusvaruste on sen jousitus. Citroën käyttää C5 Aircrossin jousituksessa järjestelmää, joka on kehitetty rallipoluilla. Vastaavaa järjestelmää ei ole muilla valmistajille. C5 Aircrossin iskunvaimennut on rakennettu niin, että varsinaisten iskunvaimentimien sisällä on progressiivisesti vaimentava vaimentimet. Tällöin isoimmissa töyssyissä vaimennus ei lyö koskaan pohjaan ja pienempien töyssyjen ylitse auto ikäänkuin leijuu. Pikatutustumisen perusteella tämä kyllä toimii.

Muutenkin C5 Aircrossin ohjaamossa on levollinen tunnelma. Kuljettajan edessä aukeava mittaristo on grafiikaltaan hyvin yksinkertaista, eikä siitä tule minkäänlaista infoähkyä. Nyt uudistuneessa C5 Aircross -mallissa infotainmentin kosketusnäyttö on nostettu kojelaudan päälle paremmin kuljettajan ulottuville. Keskikonsolia on myös yksinkertaistettu, vaihdekeppi on poistettu ja tilalle on tullut pieni vaihdekytkin.

Ohjaustuntuma C5 Aircrossissa on hieman levoton, kevyt ja tunnoton. Suoralla tiellä ohjaus on ihan hyvä, mutta mutka-ajossa ja parkkipaikkapyörittelyssä siinä ei ole oikein kunnon tuntumaa ja ohjauksen keskitys on hieman luonnoton.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudistuneet valot

Uudistuessaan Citroën C5 Aircross on saanut ulkonäköäkin kohentavaa muotoilua. Vaikka sen tunnistaa edelleen selkeästi C5 Aircrossiksi, se on nyt entistä särmikkäämpi. Pienet muotoilun uudistukset ovat tehneet sille vain hyvää.

Suurimpinia muutoksina ovat uudistuneet taka- ja etuvalot sekä auton keulan ilme. Takavalojen 3D-efektiä on nyt korostettu entisestään. C5 Aircrossissa on äskettäin lanseeratun C5 X -mallin tapaan v-muotoiset etuvalot. Myös muuhun keulan ilmeen muotoiluun on tuotu aiempien pyöreiden muotojen sijaan enemmän särmää ja kulmaa. Lisäksi varsinaiset ajovalot keulalla häipyvät tumman pinnan alle, silloin kun ne eivät ole päällä, led-valojen v-muoto korostuu entisestään.

Auton tavaratilassa on hyvin kokoa esimerkiksi liukuvien takaistuinten ansiosta. Välipohjan alle saa muun muassa latauskaapelit piiloon. Tavaratilassa ei ole kuormauskynnystä ja kuormausaukko on leveä ja selkeän muotoinen, joka helpottaa monen arkea.

Suomalaiset autoilijat käyttävät myös hyvin rahaa, kun he ovat C5 Aircross -kaupoilla. Yli 80 prosenttia kuluttajista valitsee C5 Aircrossista korkeimman varustetason – ja näin maahantuoja uskoo tapahtuvan myös uudistuneen version kohdalla.

Tämä tarkoittaa esimerkiksi ladattavan hybridin kohdalla sitä, että liikenteeseen tulevien autojen hinta on yli 47000 euroa ja varustetaso on Shine. Toki huomattavaa on, että ladattavasta hybridistä ei ole uuden mallin kohdalla saatavilla kaikkein edullisinta Live Pack -varustetasoa, vaan ladattavat hybridit ovat vähintään Feel Pack -varusteltuja ja alkaen hinta on tällöin 46 546 euroa.

Citroën C5 Aircrossin alkaen malli on 130-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla ja Live Pack -varustelulla oleva versio, sen hinta on 37 894 euroa.

Diesel-moottorinen versiokin C5 Aircrossista on tarjolla, sen varustelu on kaikkein korkein Shine ja hinta 44 109 euroa.

Suurin osa, jopa 90 prosenttia myytävistä C5 Aircrosseista tulee olemaan hybridejä. Edellistä sukupolvea maahantuoja möi noin 1200 yksilöä.

Auton ulkomuotoa voi räätälöidä melko paljon kuuden eri ulkovärin ja kolmen eri väripaketin, sekä valittavana olevan mustan katon yhdistelmillä. Sisätiloissa on neljä eri verhoiluvaihtoehtoa.

Maahantuoja vakuuttaa, että uutuuden saatavuus on myös hyvä. Missään vaiheessa Citroënillä ei ole ollut tuotannon ja saatavuuden kanssa suuria ongelmia ja pahimmillaan uutuutta voi joutua odottamaan pari kuukautta, joka on maahantuojan kertoman Citroënille jopa poikkeuksellisen pitkä aika.

Citroën C5 Aircross on yhtiön oman analyysin ja markkinointiviestin mukaan mukavin c-segmentin SUV markkinoilla. Kun uudistunut C5 Aircross tulee myöhemmin Moottorin kattavampaan koeajoon, tähänkin asiaan saadaan lisää selvyyttä.

Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen

Luetuimmat