20.12.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai i20 ponnistaa isompiensa varjosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka uusi Tucson ja i30:n facelift ovat varastaneet korealaisvalmistajan julkisuuden, ei uusi Hyundai i20 kalpene isoveljiään. Kolmannen polven Hyundai i20 saapuu markkinoille mielenkiintoisella hetkellä, sillä B-segmentin autoihin kohdistuu paljon erilaisia paineita niin ostajien kuin päättäjien saralta. Nähdäänpä itse Hyundailtakin trendikäs crossover-versio i20:stä nimellä Bayon. Mutta sitä ennen itse Hyundai i20. Kompaktiauto jatkaa tutulla kaavalla, mutta noudattaa isoveli Tucsonin tavoin uutta Sensuous Sportiness -muotokieltä. Käytännössä se tarkoittaa muhkeammin itsevarmempaa keulailmettä, teräviä ajovaloja ja rohkeasti toteutettuja pokkauksia. Toki i20 on muodoiltaan konservatiivisempi kuin räväkkä Tucson. Pituutta uutuudella on 4,04 metriä ja akseliväli on 2,58 metriä. Sisätiloissa sukulaisuus näkyy ja ainakin korkeampien varustetasojen myötä i20:n sisusta näyttääkin hyvin paljon muilta uusilta Hyundai-malleilta. Kojelaudan kosketusnäyttö on tässä navigoinnilla varustetussa yksilössä 10,25 tuumaa. Järjestelmä tukee Hyundain uusia Bluelink-palveluita. Perusmallin kosketusnäyttökoko on kahdeksan tuumaa, mutta järjestelmä tukee älypuhelinten langatonta peilausta. Makea digimittaristo on 10,25 tuumaa ja sen hauskin puoli on vitsikäs kuutioihin perustuva mittaristonäkymä. Tavaratilan koko on useimmissa malleissa 352 litraa (kevythybridissä 262 litraa) ja myös takaistuimille mahtuu pari keskikokoista aikuista ilman vääntäytymistä. Kaikkiaan tavaraa mahtuu takaistuimet kaatamalla 1 165 litran verran (kevythybridissä 1 075 litraa). Liikenteessä Hyundai i20 kulkee monien uusien kompaktiautojen tavoin hiukan kokoluokkaansa suuremmin, joten pienen auton ei tarvitse olla kiikkerä. Ohjauksessa on häivähdys leikkisyyttä, viitaten tulevaan i20 N -sporttimalliin, mutta sinänsä 100 hevosvoiman tehoilla ei vielä biletetä. Alusta on aavistuksen napakka, mutta ei häiritsevästi. Automaattivaihteistona on seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko, joka hoitaa tehtävänsä kohtuullisen hyvin. Kauneusvirheenä vaihteisto empii parkkipaikkanopeuksissa, käyttäytyen kulmikkaasti. Varustelista on venähtänyt niin mukavuus- kuin turvavarusteiden suhteen, joten jo perusmalleista alkaen tarjolla on melkoinen aakkossoppa erilaisia toimintoja. Mallistosta löytyy jopa hyvä valikoima ulkovärejä sekä mahdollisuus ottaa musta katto useimpien ulkovärien yhteyteen. Vain mustana tai mustaharmaana esiintyvä sisusta tuntuu hiukan haaskatulta mahdollisuudelta irroitella usein personoitavassa kompaktiluokassa. Malliston hinnat alkaen -versiona on 1,2-litraiseen vapaasti hengittävään moottoriin perustuva 84 hevosvoiman manuaalivaihteinen Fresh, joka asettuu 15 990 euroon. Hyundailla uskotaan kuitenkin ahdettuun 1,0-litraisen kevythybidillä (120 hv) ja ilman (100 hv), jolloin vaihteistosta, varustelusta ja moottoriversiosta riippuen hinta pyörii 20 000 euron molemmin puolin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?