30.11.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai Tucson – ylös ja eteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain C-segmentin katumaasturi on uudistunut. Rohkeampi muotoilu varmasti jakaa mielipiteitä, mutta laatuvaikutelman parantuminen on kiistatonta. Uusi Hyundai Tucson yllättää. Ei edellisessäkään versiossa suoranaista vikaa ollut, mutta rohkeasti muotoiltu uutukainen säväyttää niin edestä, takaa kuin sivultakin katsottuna. Leveästi hymyilevä keula on saanut melkoisen ristikon, vähän kuin kyseessä olisi palanen hämähäkin seittiä. Valoja on silti riittänyt myös maskin ulkopuolelle esimerkiksi pienemmän Konan tapaan. Tasan 4,5 metriä pitkä Tucson kätkee sisäänsä yllättävän suuret sisätilat. Merkittävin loikka eteenpäin on tapahtunut etuistuimille huokuvasta laatuvaikutelmasta. Kiiltomustaa muovia oleva keskikonsoli tosin ei ole paras mahdollinen, mutta samaa muovityyliä suosiviin Toyotaan ja Mercedekseen nähden Hyundai osuu merkkien puoliväliin. Mallistossa jo aiemmin nähty uusi tietoviihdejärjestelmä on hyvin jäsennelty ja tarjoaa paljon Bluelink-palvelupaketin kautta. Melkein kaikki malliversiot ovat saaneet sähköä voimalinjaansa vähintään 48 voltin kevythybridin muodossa. Mallistosta löytyy myös ns. täyshybridi ja alkuvuodesta 2021 joukkoon liittyy lataushybridi. Bensiinimalleista löytyy aina 1,6-litrainen T-GDI-bensiiniturbo muutamalla eri tehoversiolla. Hyundailla on kuitenkin muistettu myös diesel, joka on sekin tarjolla etu- ja nelivetona. Ei ihme, että merkki uskoo valtaavansa alaa laajan voimalinjavalikoiman ansiosta. Varusteissa uusimpia hittejä ovat digitaalimittaristo, parannetut kuljettajan avustimet, uusittu tietoviihdejärjestelmä sekä mahdollisuus kaukokäynnistykseen ja parkkipaikkaryömitykseen suoraan avaimen kauko-ohjaimella. Uuden Hyundai Tucson -malliston hinnat alkavat 27 990 eurosta, mutta käytännössä volyymimallit asettuvat seuraavan kymppitonnin alueelle. Ensimmäiset autot saapuvat jälleenmyyjille näinä päivinä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?