20.12.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai i20 ponnistaa isompiensa varjosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka uusi Tucson ja i30:n facelift ovat varastaneet korealaisvalmistajan julkisuuden, ei uusi Hyundai i20 kalpene isoveljiään. Kolmannen polven Hyundai i20 saapuu markkinoille mielenkiintoisella hetkellä, sillä B-segmentin autoihin kohdistuu paljon erilaisia paineita niin ostajien kuin päättäjien saralta. Nähdäänpä itse Hyundailtakin trendikäs crossover-versio i20:stä nimellä Bayon.Mutta sitä ennen itse Hyundai i20. Kompaktiauto jatkaa tutulla kaavalla, mutta noudattaa isoveli Tucsonin tavoin uutta Sensuous Sportiness -muotokieltä. Käytännössä se tarkoittaa muhkeammin itsevarmempaa keulailmettä, teräviä ajovaloja ja rohkeasti toteutettuja pokkauksia. Toki i20 on muodoiltaan konservatiivisempi kuin räväkkä Tucson. Pituutta uutuudella on 4,04 metriä ja akseliväli on 2,58 metriä.Sisätiloissa sukulaisuus näkyy ja ainakin korkeampien varustetasojen myötä i20:n sisusta näyttääkin hyvin paljon muilta uusilta Hyundai-malleilta. Kojelaudan kosketusnäyttö on tässä navigoinnilla varustetussa yksilössä 10,25 tuumaa. Järjestelmä tukee Hyundain uusia Bluelink-palveluita. Perusmallin kosketusnäyttökoko on kahdeksan tuumaa, mutta järjestelmä tukee älypuhelinten langatonta peilausta.Makea digimittaristo on 10,25 tuumaa ja sen hauskin puoli on vitsikäs kuutioihin perustuva mittaristonäkymä. Tavaratilan koko on useimmissa malleissa 352 litraa (kevythybridissä 262 litraa) ja myös takaistuimille mahtuu pari keskikokoista aikuista ilman vääntäytymistä. Kaikkiaan tavaraa mahtuu takaistuimet kaatamalla 1 165 litran verran (kevythybridissä 1 075 litraa).Liikenteessä Hyundai i20 kulkee monien uusien kompaktiautojen tavoin hiukan kokoluokkaansa suuremmin, joten pienen auton ei tarvitse olla kiikkerä. Ohjauksessa on häivähdys leikkisyyttä, viitaten tulevaan i20 N -sporttimalliin, mutta sinänsä 100 hevosvoiman tehoilla ei vielä biletetä. Alusta on aavistuksen napakka, mutta ei häiritsevästi. Automaattivaihteistona on seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko, joka hoitaa tehtävänsä kohtuullisen hyvin. Kauneusvirheenä vaihteisto empii parkkipaikkanopeuksissa, käyttäytyen kulmikkaasti.Varustelista on venähtänyt niin mukavuus- kuin turvavarusteiden suhteen, joten jo perusmalleista alkaen tarjolla on melkoinen aakkossoppa erilaisia toimintoja. Mallistosta löytyy jopa hyvä valikoima ulkovärejä sekä mahdollisuus ottaa musta katto useimpien ulkovärien yhteyteen. Vain mustana tai mustaharmaana esiintyvä sisusta tuntuu hiukan haaskatulta mahdollisuudelta irroitella usein personoitavassa kompaktiluokassa.Malliston hinnat alkaen -versiona on 1,2-litraiseen vapaasti hengittävään moottoriin perustuva 84 hevosvoiman manuaalivaihteinen Fresh, joka asettuu 15 990 euroon. Hyundailla uskotaan kuitenkin ahdettuun 1,0-litraisen kevythybidillä (120 hv) ja ilman (100 hv), jolloin vaihteistosta, varustelusta ja moottoriversiosta riippuen hinta pyörii 20 000 euron molemmin puolin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous