20.12.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai i20 ponnistaa isompiensa varjosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka uusi Tucson ja i30:n facelift ovat varastaneet korealaisvalmistajan julkisuuden, ei uusi Hyundai i20 kalpene isoveljiään. Kolmannen polven Hyundai i20 saapuu markkinoille mielenkiintoisella hetkellä, sillä B-segmentin autoihin kohdistuu paljon erilaisia paineita niin ostajien kuin päättäjien saralta. Nähdäänpä itse Hyundailtakin trendikäs crossover-versio i20:stä nimellä Bayon.Mutta sitä ennen itse Hyundai i20. Kompaktiauto jatkaa tutulla kaavalla, mutta noudattaa isoveli Tucsonin tavoin uutta Sensuous Sportiness -muotokieltä. Käytännössä se tarkoittaa muhkeammin itsevarmempaa keulailmettä, teräviä ajovaloja ja rohkeasti toteutettuja pokkauksia. Toki i20 on muodoiltaan konservatiivisempi kuin räväkkä Tucson. Pituutta uutuudella on 4,04 metriä ja akseliväli on 2,58 metriä.Sisätiloissa sukulaisuus näkyy ja ainakin korkeampien varustetasojen myötä i20:n sisusta näyttääkin hyvin paljon muilta uusilta Hyundai-malleilta. Kojelaudan kosketusnäyttö on tässä navigoinnilla varustetussa yksilössä 10,25 tuumaa. Järjestelmä tukee Hyundain uusia Bluelink-palveluita. Perusmallin kosketusnäyttökoko on kahdeksan tuumaa, mutta järjestelmä tukee älypuhelinten langatonta peilausta.Makea digimittaristo on 10,25 tuumaa ja sen hauskin puoli on vitsikäs kuutioihin perustuva mittaristonäkymä. Tavaratilan koko on useimmissa malleissa 352 litraa (kevythybridissä 262 litraa) ja myös takaistuimille mahtuu pari keskikokoista aikuista ilman vääntäytymistä. Kaikkiaan tavaraa mahtuu takaistuimet kaatamalla 1 165 litran verran (kevythybridissä 1 075 litraa).Liikenteessä Hyundai i20 kulkee monien uusien kompaktiautojen tavoin hiukan kokoluokkaansa suuremmin, joten pienen auton ei tarvitse olla kiikkerä. Ohjauksessa on häivähdys leikkisyyttä, viitaten tulevaan i20 N -sporttimalliin, mutta sinänsä 100 hevosvoiman tehoilla ei vielä biletetä. Alusta on aavistuksen napakka, mutta ei häiritsevästi. Automaattivaihteistona on seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko, joka hoitaa tehtävänsä kohtuullisen hyvin. Kauneusvirheenä vaihteisto empii parkkipaikkanopeuksissa, käyttäytyen kulmikkaasti.Varustelista on venähtänyt niin mukavuus- kuin turvavarusteiden suhteen, joten jo perusmalleista alkaen tarjolla on melkoinen aakkossoppa erilaisia toimintoja. Mallistosta löytyy jopa hyvä valikoima ulkovärejä sekä mahdollisuus ottaa musta katto useimpien ulkovärien yhteyteen. Vain mustana tai mustaharmaana esiintyvä sisusta tuntuu hiukan haaskatulta mahdollisuudelta irroitella usein personoitavassa kompaktiluokassa.Malliston hinnat alkaen -versiona on 1,2-litraiseen vapaasti hengittävään moottoriin perustuva 84 hevosvoiman manuaalivaihteinen Fresh, joka asettuu 15 990 euroon. Hyundailla uskotaan kuitenkin ahdettuun 1,0-litraisen kevythybidillä (120 hv) ja ilman (100 hv), jolloin vaihteistosta, varustelusta ja moottoriversiosta riippuen hinta pyörii 20 000 euron molemmin puolin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”