28.9.2015 Ajoneuvot Maistiainen: kautta aikain tärkein Opel Astra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajettu tulokas kiinnostaa varmasti suomalaista autokansaa, onhan Astra ollut Suomessa Opel-malliston myydyin kautta aikain. Koeajettu tulokas kiinnostaa varmasti suomalaista autokansaa, onhan Astra ollut Suomessa Opel-malliston myydyin kautta aikain. Poistuvan mallin myynnin osuus Opelin mallistossa on ollut 20 prosentin luokkaa. Osuus noussee, sillä maassa on vahva Astra-kanta: yli 13 600 Astran uutena ostanutta autoilijaa.Kaksi viikkoa sitten Frankfurtin autonäyttelyssä ensiesitelty Astra on valmistajalleen tärkeä malli, sillä maailmanautolla on vaikutusta Opelin tuloihin, tunnettuuteen ja laatumielikuvaan. Euroopan automarkkinoilla kompaktin Astran kokoisten osuus on merkittävä 23 prosenttia.Volkswagen-konsernin päästöhuijauksista alkanut dieselgate ravisuttaa saksalaista autoteollisuutta, joten hyville uutisille ja hyville autouutuuksille on kysyntää.Astralle ajankohta on haastava ja otollinen. Ensituntuman perusteella eväät menestykselle ovat olemassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAiempaa pienempiAstra käy vastavirtaan, sillä malli on kooltaan hieman edeltäjäänsä pienempi! Autoon istahdettua huomaa, että sisällä tilaa on mukavasti, joskin takamatkustajien jalkatilat eivät tässä kokoluokassa koskaan ole kovin väljät – vaikka ne ovat lisääntyneet Astrassa 35 millimetrillä.Astra on laihtunut autoversiosta riippuen 120–200 kiloa, joka tekee hyvää rivakkuudelle, ketteryydelle ja kulutukselle.Uusi litrainen turboAhdettujen moottorien katras on uusiutunut entisiä voimanlähteitä taloudellisemmaksi. Piheimmät bensiini- ja dieselmoottorit kykenevät alle 100 hiilidioksidigramman päästöihin kilometrillä.Perusmoottorina on 105 hevosvoiman (77 kW) yksilitrainen bensiinimoottori, jonka luvattu keskikulutus manuaalivaihteistolla on 4,3 litraa satasella, ECT-automaattivaihteistolla desilitran vähemmän.Tämä tyystin uusi pihi moottori osoittautui koeajossa pirteäksi tapaukseksi. Pienokaisen kykyjä epäileville kerrottakoon, että sen voimin Astra kiihtyy 80-120 km/h 13 sekunnissa eli viisi sekuntia rivakammin kuin edellinen Astra, jonka keulalla oli 115 hevosvoiman 1,6-litrainen voimanlähde.Vaikka Astran hinnat tulevat julki vasta lokakuun alussa, paljastettakoon, että koeajetun malliversion hinnat Suomessa alkavat hieman alle 21 300 eurosta. Moottori on kolmisylinterinen ja se tarjoaa 179 newtonmetriä vääntöä laajalla käyntinopeusalueella. Moottorin jatkeena on viisilovinen manuaalivaihteisto. Kuudetta vaihdetta jää kaipaamaan matka-ajossa.Hiilidioksipäästöt tällä yhdistelmällä ovat 99 grammaa kilometrillä.Tehoa tulee myöhemminTehokkaampana bensiinimoottorina on uusi 1,4-litrainen turbo, jonka teho on 125 hv (92 kW) tai 150 hv (110 kW). Näillä moottoreilla kulutus on 4,9 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 114 g/km. Myöhemmin tulee valittavaksi uusi 1,6-litrainen 200 hv (147 kW) turbomoottori.Dieselvaihtoehdot ovat 1,6 litraisia ja niitä on kolme tehoiltaan 95 hv (70 kW), 110 hv (81 kW) ja 136 hv (100 kW). Kolmikon keskikulutus on 3,4–3,7 litraa sadalla kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViidettä sukupolveaOpelilla on kokemusta perheauton kehittämisestä, sillä Astroja on valmistettu maailman teille 12 miljoonaa yksilöä.Uusi Astra on viidettä sukupolvea. Jos edeltäjäksi lasketaan maanmainio vuonna 1936 ensiesitelty Opel Kadett, kertyy myytyjä autoja yli 24 miljonaa ja sukupolvia jo 11.Astraan saa varustetason ja/tai lisärahan avulla aiempaa enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Turvavarusteisiin kuuluu edelleen kehitetty Opel Eye -kamera, joka seuraa liikennemerkkejä ja edellä kulkevia ajoneuvoja.Lokakuussa SuomeenSlovakian vuoristoteillä ja Bratislavan ympäristössä koeajettu uusi Opel Astra saapuu Suomeen Lokakuussa. Farmarikorinen Astra tulee tarjolle huhtikuussa.Teksti ja kuvat: Marko JokelaKorjaus 2.10.2015: Marraskuun sijaan Astra saapuu Suomeen jo Lokakuussa. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”