22.9.2017 Ajoneuvot Maistiainen: koko sukupolvensa esikoinen – uusi Subaru XV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Subaru XV kantaa paljon hartioillaan, sillä sen vastuulla on Subaru Global Platformin ensiesittely Euroopan markkinoille. Omia polkujaan kulkeva Subaru on laittanut paljon uuden Global Platform -pohjarakenteen varaan. Yhtenäisen rakenteen on määrä viedä tähtisumumerkki pitkälle 2020-luvulle ja helpottaa samalla monipuolisen malliston ylläpitoa. Vaikka ensimmäisenä SGP-autona maailmalla nähtiin Impreza, ennättää myöhemmin esitelty kompakti crossover Subaru XV Euroopan perukoille ensimmäisenä.Uusi Subaru XV on kasvanut 15 millimetriä pituudessa, 20 milliä leveydessä ja 25 milliä korkeudessa. Samalla akseliväli on venynyt 30 millimetrillä. Sisätilojen uudelleenjärjestelyllä on tavoiteltu väljempää tilantuntua erityisesti takaistuimille, mutta myös tavaratila ja etuistuimet ovat saaneet palasen kasvaneista tiloista. Samalla sisätilojen muotoilu ja käytetyt materiaalit ovat ottaneet kunnon askeleen eteenpäin.Voimalinjan suhteen Subaru XV on helppo tapaus, sillä nelivedon lisäksi myös Lineartronic CVT-automaattivaihteisto on vakiovaruste. Moottorivaihtoehtoja on kaksi: 1,6-litrainen 114 hevosvoiman ja 2,0 litran 156-hevosvoimainen bokserimoottori. Molemmat moottorit ovat vapaasti hengittäviä bensiinimoottoreita, jotka ovat kokeneet päivityksiä edeltäneisiin malleihin nähden. Myös Lineartronic on päivittynyt kevyemmäksi ja virtuaalivaihteiden välitykset ovat kauempana toisistaan.Subaru XV:n maavara on 22,1 senttimetriä, joten katumaasturilla uskaltaa poistua myös tiekirjan ulkopuolelle. Kuopissa XV hyödyntää jäykkää koria ja joustovarojaan hyvin, joten tien epätasaisuudet eivät juuri etenemistä häiritse. Rengasmelu on hallinnassa, ajoasento varmasti monia miellyttävän korkea ja pujotellessa XV on ulkonäköään ketterämpi.Uusi Subaru XV saapuu Suomeen marraskuun lopussa ja hinnat alkavat 1.6i Base -mallin 30 872,46 eurosta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?