22.9.2017

Maistiainen: koko sukupolvensa esikoinen – uusi Subaru XV

Subaru XV

Toisen sukupolven Subaru XV kantaa paljon hartioillaan, sillä sen vastuulla on Subaru Global Platformin ensiesittely Euroopan markkinoille.

Omia polkujaan kulkeva Subaru on laittanut paljon uuden Global Platform -pohjarakenteen varaan. Yhtenäisen rakenteen on määrä viedä tähtisumumerkki pitkälle 2020-luvulle ja helpottaa samalla monipuolisen malliston ylläpitoa. Vaikka ensimmäisenä SGP-autona maailmalla nähtiin Impreza, ennättää myöhemmin esitelty kompakti crossover Subaru XV Euroopan perukoille ensimmäisenä.

Subaru XV

Uusi Subaru XV on kasvanut 15 millimetriä pituudessa, 20 milliä leveydessä ja 25 milliä korkeudessa. Samalla akseliväli on venynyt 30 millimetrillä. Sisätilojen uudelleenjärjestelyllä on tavoiteltu väljempää tilantuntua erityisesti takaistuimille, mutta myös tavaratila ja etuistuimet ovat saaneet palasen kasvaneista tiloista. Samalla sisätilojen muotoilu ja käytetyt materiaalit ovat ottaneet kunnon askeleen eteenpäin.

Subaru XV

Voimalinjan suhteen Subaru XV on helppo tapaus, sillä nelivedon lisäksi myös Lineartronic CVT-automaattivaihteisto on vakiovaruste. Moottorivaihtoehtoja on kaksi: 1,6-litrainen 114 hevosvoiman ja 2,0 litran 156-hevosvoimainen bokserimoottori. Molemmat moottorit ovat vapaasti hengittäviä bensiinimoottoreita, jotka ovat kokeneet päivityksiä edeltäneisiin malleihin nähden. Myös Lineartronic on päivittynyt kevyemmäksi ja virtuaalivaihteiden välitykset ovat kauempana toisistaan.

Subaru XV

Subaru XV:n maavara on 22,1 senttimetriä, joten katumaasturilla uskaltaa poistua myös tiekirjan ulkopuolelle. Kuopissa XV hyödyntää jäykkää koria ja joustovarojaan hyvin, joten tien epätasaisuudet eivät juuri etenemistä häiritse. Rengasmelu on hallinnassa, ajoasento varmasti monia miellyttävän korkea ja pujotellessa XV on ulkonäköään ketterämpi.

Uusi Subaru XV saapuu Suomeen marraskuun lopussa ja hinnat alkavat 1.6i Base -mallin 30 872,46 eurosta.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Luetuimmat