22.9.2017 Ajoneuvot Maistiainen: koko sukupolvensa esikoinen – uusi Subaru XV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Subaru XV kantaa paljon hartioillaan, sillä sen vastuulla on Subaru Global Platformin ensiesittely Euroopan markkinoille. Omia polkujaan kulkeva Subaru on laittanut paljon uuden Global Platform -pohjarakenteen varaan. Yhtenäisen rakenteen on määrä viedä tähtisumumerkki pitkälle 2020-luvulle ja helpottaa samalla monipuolisen malliston ylläpitoa. Vaikka ensimmäisenä SGP-autona maailmalla nähtiin Impreza, ennättää myöhemmin esitelty kompakti crossover Subaru XV Euroopan perukoille ensimmäisenä. Uusi Subaru XV on kasvanut 15 millimetriä pituudessa, 20 milliä leveydessä ja 25 milliä korkeudessa. Samalla akseliväli on venynyt 30 millimetrillä. Sisätilojen uudelleenjärjestelyllä on tavoiteltu väljempää tilantuntua erityisesti takaistuimille, mutta myös tavaratila ja etuistuimet ovat saaneet palasen kasvaneista tiloista. Samalla sisätilojen muotoilu ja käytetyt materiaalit ovat ottaneet kunnon askeleen eteenpäin. Voimalinjan suhteen Subaru XV on helppo tapaus, sillä nelivedon lisäksi myös Lineartronic CVT-automaattivaihteisto on vakiovaruste. Moottorivaihtoehtoja on kaksi: 1,6-litrainen 114 hevosvoiman ja 2,0 litran 156-hevosvoimainen bokserimoottori. Molemmat moottorit ovat vapaasti hengittäviä bensiinimoottoreita, jotka ovat kokeneet päivityksiä edeltäneisiin malleihin nähden. Myös Lineartronic on päivittynyt kevyemmäksi ja virtuaalivaihteiden välitykset ovat kauempana toisistaan. Subaru XV:n maavara on 22,1 senttimetriä, joten katumaasturilla uskaltaa poistua myös tiekirjan ulkopuolelle. Kuopissa XV hyödyntää jäykkää koria ja joustovarojaan hyvin, joten tien epätasaisuudet eivät juuri etenemistä häiritse. Rengasmelu on hallinnassa, ajoasento varmasti monia miellyttävän korkea ja pujotellessa XV on ulkonäköään ketterämpi. Uusi Subaru XV saapuu Suomeen marraskuun lopussa ja hinnat alkavat 1.6i Base -mallin 30 872,46 eurosta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?