13.6.2016

Maistiainen: muotovalio Fiat 124 Spider

Fiat 124 Spider

Uusi Fiat 124 Spider on erittäin hauska ajaa.

Uusi Fiat 124 Spider on paljosta velkaa esi-isälleen, joka esiteltiin 50 vuotta sitten. Tuota velkaa maksetaan tietyissä muotoiluratkaisuissa kuten kylkilinjan pokkauksessa, joka nousee juuri ennen oven kahvaa ylöspäin ja jatkuu yli takapuskurin aina takavaloihin saakka. Siinä, missä alkuperäusen pokkaus laskee lopussa jyrkähkösti, on uuden tulokkaan laskeva linja maltillisempi.

Fiat 124 Spider
Etualalla uusi Fiat 124 Spider, taustalla sen esi-isä 50 vuoden takaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi veljestä

Kahden autoveljeksen, nyt Italian Veronassa koeajetun Fiat 124 Spiderin ja jo aiemmin Suomeenkin asti saapuneen Mazda MX-5:n välillä arpova autonostaja saa pähkiä hankintaa monesta näkökulmasta. Arvostaako tehoa vai vakiona saatavaa varustelua? Vai antaisiko yksinomaan rahan ratkaista? Kumpi puhuttelee sydäntä ja sielua: italialainen vai japanilainen? Valitsisiko järki vai tunne edellä?

Samalta tehtaalta Japanista tulevien autojen perusrakenne on sama, ja päämitoista akseliväli yhteneväinen.

Mutkateiden lystinpitoa

Koeajossa käy selväksi, että Fiat 124 on kaunis ja tasapainoinen avoauto, jolla on lysti ajaa etenkin mutkateillä.

Uuden Fiatin konepellin alla on 140 hevosvoiman tehoinen moottori turboahtimella ryyditettynä. Sen kyvyt riittävät mainiosti kevyen auton liikuttamiseen.

Fiat 124 Spider

Tyköistuva tunnelma

Tyköistuva tunnelma ei ole moite, sillä ajoasennon saa muokattua erittäin mukavaksi, ja kaikki säätimet ovat hyvin käsillä.

Etuistuin on aivan erinomaisen tukeva sekä istuinosan sivulta että selkänojan osalta. Selkänojan kallistus hoituu heppoisen oloisella vivulla porrrastetusti. Istuinta voi hieman kallistaa, muttei nostaa tai laskea.

Ratti säätyy ylös ja alas harmi kyllä muttei syvyyssuunnassa.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat